Σας καλοσωρίζουμε στο διαδικτυακό μας τόπο. Ο τόπος αυτός δημιουργήθηκε και λειτουργεί με σκοπό: - να στεγάσει διαδικτυακά τον ΠΑ.ΣΥ.ΜΗ.ΤΕ. - να προβάλλει τον ρόλο των Μηχανικών και Τεχνικών της ΕΡΤ - να αποτελέσει σημείο αναφοράς και ενημέρωσης των μελών του συλλόγου.

Η ΕΡΤ είμαστε όλοι εσείς.

ertopen.com - Ελεύθερη Ενημέρωση - ERT Open

ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Επανασχεδιάζεται το ασφαλιστικό...

Επανασχεδιάζεται το ασφαλιστικό...

Πετρόπουλος Ανδρέας

26.10.2015

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συζήτηση στον ΣΥΡΙΖΑ (Π.Γ.) μέσα στην εβδομάδα και ευρύς κοινωνικός διάλογος μετά την οριστική διαμόρφωση της κυβερνητικής πρότασης. Εγκαταλείπεται το πόρισμα των "σοφών", που δεν εκφράζει και δεν δεσμεύει την κυβέρνηση

Στα μέσα Νοεμβρίου προβλέπεται να έχει διαμορφωθεί η πρόταση της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό, καθώς αφενός οι συζητήσεις με τους δανειστές σε ένα από τα πλέον επίμαχα ζητήματα της συμφωνίας παρουσιάζουν στοιχεία εμπλοκής, αφετέρου πριν την κατάληξη της τελικής πρότασης θα προηγηθεί ευρεία συζήτηση μέσα στα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ, όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση, θα ξεκινήσει ευρύς κοινωνικός διάλογος.

Κοινός παρονομαστής αυτών των εξελίξεων είναι η αποστασιοποίηση της κυβέρνησης από το περίφημο πόρισμα της Επιτροπής Σοφών, που επέτεινε τη σύγχυση όσον αφορά τις στοχεύσεις μιας μεταρρύθμισης που περιμένει με αγωνία η κοινωνία και σύμφωνα με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις "θα έχει κοινωνικό πρόσημο".

Δεν μας εκφράζει και δεν μας δεσμεύσει το πόρισμα

Οι εξελίξεις στο ασφαλιστικό επιταχύνθηκαν μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου (ΚΥΣΟΙΠ - ΚΥΣΚΟΙΠ) την περασμένη εβδομάδα. Στη συνεδρίαση ο πρωθυπουργός Αλ.Τσίπρας ουσιαστικά έθεσε στο περιθώριο το πόρισμα, λέγοντας χαρακτηριστά ότι "δεν έχει κοινωνικό πρόσημο και ως εκ τούτου δεν δεσμεύει την κυβέρνηση".

Επιπροσθέτως, η κατεύθυνση που δόθηκε αφορά τη διαμόρφωση μιας πρότασης "με κοινωνικά χαρακτηριστικά, που θα αντιπροσωπεύει την κυβέρνηση και θα προωθεί μια δίκαιη και βιώσιμη λύση".

Στη σύσκεψη υπήρξε ενημέρωση από τον υπουργό Εργασίας Γ. Κατρούγκαλο για το πόρισμα και πραγματοποιήθηκε αναλυτική συζήτηση, ενώ, όπως ανακοινώθηκε από το γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού, "στο τέλος του μήνα (ή το αργότερο μέχρι την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου) η κυβέρνηση θα καταθέσει τη δική της ολοκληρωμένη πρόταση".

Στη σύσκεψη υπήρξαν συστάσεις προκειμένου "να μην τροφοδοτείται με αρνητική δημοσιότητα ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα και να μην κατατίθενται αντιφατικές απόψεις που μπερδεύουν την κοινωνία".

Με άλλα λόγια, η συζήτηση για το ασφαλιστικό δεν μπορεί να γίνεται στα κανάλια, αλλά το μείζον αυτό θέμα θα αποτελέσει τις επόμενες ημέρες αντικείμενο διάλογο στον ΣΥΡΙΖΑ και, όταν διαμορφωθεί η πρόταση, θα ακολουθήσει διάλογος με τους κοινωνικούς και τους παραγωγικούς φορείς και βέβαια με τα συνδικάτα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για την ερχόμενη Πέμπτη έχει ήδη προγραμματιστεί συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας με την παρουσία του υπουργού Εργασίας Γ. Κατρούγκαλου.

Ο υπουργός Εργασίας ανέφερε μετά τη σύσκεψη ότι "χρειάζεται μια δομική μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού, που θα το κάνει δίκαιο και θα εξασφαλίζει ότι οι συντάξεις θα είναι αξιοπρεπείς, όχι συντάξεις - φιλοδωρήματα... Δεν έχουμε πει τίποτα που αφορά μειώσεις" ανέφερε, "όλες οι προτάσεις μας αφορούν ακριβώς τον εξορθολογισμό. Έχουμε πει, λοιπόν, ότι οριζόντιες μειώσεις συντάξεων, όπως έκαναν οι προηγούμενοι, δεν θα κάνουμε" για να προσθέσει ότι σκοπός της κυβέρνησης είναι ο εξορθολογισμός του συστήματος, ώστε να εξασφαλίσει και την επιβίωση για το μέλλον".

Κλειδί ο χαρακτήρας του συστήματος

Όπως ήδη έχουμε αναφέρει, κομβικό σημείο στην επικείμενη μεταρρύθμιση είναι ο χαρακτήρας που θα έχει το νέο ασφαλιστικό σύστημα. Και κυρίως αν θα διατηρηθεί ο αναδιαμητικός χαρακτήρας του ή θα προκριθεί ένα πιο ανταποδοτικό σύστημα, με κεφαλαιοποιητικά χαρακτηριστικά, όπως έχει ήδη προτείνει μέσω του πορίσματος η Επιτροπή Σοφών. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές ζητούν ένα πλήρως ανταποδοτικό σύστημα, με κοστολογημένα μέτρα, απορρίπτοντας ταυτόχρονα κάθε ιδέα αναδιανομής στο εσωτερικό του. Με άλλα λόγια ,απορρίπτουν και την ιδέα να έχουν μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης οι χαμηλόμισθοι από τους υψηλόμισθους, όπως έχει υποστηρίξει πρόσφατα ο υπουργός Εργασίας.

Στο τραπέζι και ο Ν. 3863;

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, επανεξετάζεται η διατήρηση του Ν. 3863/2010 (Νόμος Λοβέρδου - Κουτρουμάνη) με ορισμένες βελτιώσεις. Σε αυτή την περίπτωση διατηρείται η βασική σύνταξη των 360 ευρώ, όπως και η αναλογικότητα με σταθερό ποσοστό αναπλήρωσης που σταδιακά φθίνει, φθάνοντας το 48% το 2046 (35 χρόνια με εκκίνηση το 2011).

Με τον συγκεκριμένο νόμο προβλέπεται ότι:

1. Θα διατηρηθούν τρία ταμεία, ένα μισθωτών, ένα αυταπασχολουμένων και ο ΟΓΑ.

2. Θα υπάρχουν ενιαίοι κανόνες προκειμένου να τηρηθεί η αρχή της αναλογικότητας και της ισότητας.

3. Η επικουρική σύνταξη θα παραμείνει ξεχωριστή (ένα ταμείο).Το ερώτημα είναι πώς θα καλυφθεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος. Σύμφωνα με ορισμένες προτάσεις που είχαν κατατεθεί και στην Επιτροπή, θα μπορούσε να αντικατασταθεί με ρήτρα ελεγχόμενου ελλείμματος.

4. Ωστόσο και με αυτό το σύστημα που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ανταποδοτικότητα (καθώς η συμμετοχή του κράτους προβλέπεται ότι θα εξαντλείται στην εθνική σύνταξη των 360 ευρώ) θα πρέπει να βελτιωθούν οι συντελεστές αναπλήρωσης σε αυτούς που έχουν περισσότερα χρόνια προκειμένου να δημιουργηθούν κίνητρα για περαιτέρω ασφάλιση.

Αναζητούνται 700 εκατ. ευρώ...

Πάντως, με τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς του υπουργείου Εργασίας οι αλλαγές στο ασφαλιστικό θα πρέπει να "κουμπώνουν" με τις δεσμεύσεις που προκύπτουν από τη συμφωνία για δημοσιονομική προσαρμογή τουλάχιστον 1,9% του ΑΕΠ έως το 2018. Για την επόμενη διετία (συγκεκριμένα μέχρι το τέλος του 2016) αναζητούνται περί τα 700 εκατ. ευρώ, καθώς μέσω της αύξησης των ορίων ηλικίας και των αυξήσεων υπέρ ΕΟΠΥΥ σε κύριες και επικουρικές συντάξεις (2% και 6% αντιστοίχως) έχει καλυφθεί η μεγαλύτερη απόσταση μέχρι τα 2,3 δισ. ευρώ.

Το σχέδιο του υπουργού Εργασίας Γιώργου Κατρούγκαλου περιλαμβάνει τον επαναϋπολογισμό όλων των συντάξεων, κύριων και επικουρικών, βάσει νέων ποσοστών αναπλήρωσης, τα οποία πιθανότατα θα είναι χαμηλότερα από το 80% των συντάξιμων αποδοχών.

* Αργά το βράδυ της Παρασκευής έγινε γνωστό ότι υπήρξε νέα εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις κυβέρνησης - δανειστών, καθώς η τρόικα απαίτησε από τον υπουργό Εργασίας να καταργηθεί «εδώ και τώρα» το αγγελιόσημο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Εργασίας απάντησε αρνητικά σημειώνοντας ότι δεν είναι η ώρα να συζητηθεί το θέμα του αγγελιόσημου και γενικώς των κοινωνικών πόρων.

https://www.avgi.gr/article/5968931/epanasxediazetai-to-asfalistiko-

 

 

Μπλόκο από θεσμούς στο ασφαλιστικό

Μπλόκο από θεσμούς στο ασφαλιστικό

25.10.2015

ΡΟΥΛΑ ΣΑΛΟΥΡΟΥ

Στον αέρα βρίσκεται η πολυαναμενόμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης. Ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά και το συνταξιοδοτικό «μοιραία αποτελεί στοιχείο της πρώτης αξιολόγησης». Η κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει καταλήξει σε μια ολοκληρωμένη πρόταση που θα μπορεί να συγκεράσει τις μνημονιακές δεσμεύσεις με την κομματική γραμμή.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας και των ασφαλιστικών ταμείων δηλώνουν αδυναμία υλοποίησης βασικών παραμέτρων, όπως ο επανυπολογισμός των συντάξεων. Και οι θεσμοί ζητούν, εδώ και τώρα, απόλυτα κοστολογημένα μέτρα, ενώ απορρίπτουν το σχέδιο Κατρούγκαλου για κλιμακωτά ποσοστά αναπλήρωσης, που στην πράξη ανατρέπει την όποια προσπάθεια για αναλογικότερη σχέση εισφορών - παροχών.

Υπό τον φόβο να απορριφθεί η μεταρρύθμιση –είτε από το εσωτερικό είτε από το εξωτερικό– και εντός Νοεμβρίου να ψηφιστούν από τη Βουλή σκληρά μέτρα όπως ο τριπλασιασμός των εισφορών στον ΟΓΑ, η δραματική μείωση της κρατικής χρηματοδότησης στο ΝΑΤ, η εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές και η μεγαλύτερη αναλογικότητα μεταξύ εισφορών και συντάξεων, χωρίς κοινωνικά αντίμετρα ή πρόνοιες για την προστασία των χαμηλοσυνταξιούχων, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας έχει επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου, με τριπλό στόχο:

Ο πρώτος, αφορά τους ήδη συνταξιούχους και ακουμπά στη μνημονιακή υποχρέωση για περικοπές συντάξεων, που σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου κινούνται μεταξύ 700 και 900 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο του κ. Κατρούγκαλου περιλαμβάνει τον επανυπολογισμό πάνω από 4 εκατ. συντάξεων, κύριων και επικουρικών, βάσει νέων ποσοστών αναπλήρωσης, τα οποία θα είναι χαμηλότερα από το 80% των συντάξιμων αποδοχών. Το εγχείρημα κρύβει νομικά κωλύματα, ενώ σύμφωνα με στελέχη των ασφαλιστικών οργανισμών, είναι και τεχνικά δύσκολο αν όχι αδύνατο. Ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης επισημαίνουν ότι οι μειώσεις στις συντάξεις θα είναι μεγάλες, ενώ εκτιμούν ότι το μαχαίρι θα φθάσει βαθύτερα απ’ ό,τι αρχικά είχε σχεδιάσει το υπουργείο, ακουμπώντας και συντάξεις σημαντικά κάτω από τα 1.000 ευρώ.

Ο δεύτερος άξονας αφορά το νέο σύστημα, που σύμφωνα με την πρόταση του κ. Κατρούγκαλου θα περιλαμβάνει όλους τους νέους ασφαλισμένους. Θα αποτελείται από την εθνική σύνταξη, η οποία θα κυμαίνεται στα 390 ευρώ, θα είναι κοινή για όλους, θα καταβάλλεται σε όσους έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης και θα χρηματοδοτείται από τη γενική φορολογία. Και θα συμπληρώνεται από την ανταποδοτική σύνταξη βάσει των εισφορών του εργαζόμενου και του εργοδότη. Αυτή θα υπολογίζεται σύμφωνα με τα έτη ασφάλισης και ένα κυμαινόμενο ποσοστό αναπλήρωσης, αντιστρόφως ανάλογο με τις συντάξιμες αποδοχές. Ητοι, οι υψηλότερες αποδοχές θα οδηγούν σε χαμηλότερο ποσοστό αναπλήρωσης.

Η «εσωτερική» κριτική που ασκείται στον δεύτερο άξονα αφορά το αν η κυβέρνηση της αριστεράς θα εισάγει κεφαλαιοποιητικά στοιχεία στο σύστημα, εάν δηλαδή θα μετατρέψει το σημερινό σύστημα, που είναι σύστημα καθορισμένων παροχών, σε σύστημα ατομικών λογαριασμών με νοητή κεφαλαιοποίηση, καθορισμένων εισφορών. Η «εξωτερική» κριτική αφορά στην ανατροπή της αναλογικότητας του νέου συστήματος υπέρ των χαμηλόμισθων και εις βάρος των υψηλόμισθων. Στην πράξη, η κριτική αυτή έρχεται από τους εκπροσώπους των θεσμών και εκτιμάται ότι μπορεί να ανατρέψει τον συνολικό σχεδιασμό της κυβερνητικής προσπάθειας. Θεωρεί ότι η ύπαρξη σταθερής βασικής σύνταξης, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, σε συνδυασμό με τη διαφοροποίηση των ποσοστών αναπλήρωσης εις βάρος των υψηλόμισθων, ανατρέπει την όποια προσπάθεια για ανταποδοτικότερη σχέση εισφορών - παροχών.

Ο τρίτος άξονας αποτελεί σχεδόν... ανεξερεύνητο πεδίο, καθώς κανείς δεν γνωρίζει τον τρόπο μετάβασης από το παλαιό σύστημα στο νέο, ενώ αναπάντητο παραμένει και το ερώτημα «ποιος θα πληρώσει το κόστος μετάβασης;». Η κυβέρνηση θα πρέπει εδώ να αποφασίσει εάν η επιβολή ενός νέου φόρου - πόρου θα μπορούσε να δώσει τις απαντήσεις που χρειάζονται...

Με δεδομένα τα παραπάνω, η κυβέρνηση δεν αποκλείεται να επιδιώξει την ψήφιση νόμου - πλαισίου, ο οποίος θα εξειδικευθεί με υπουργικές αποφάσεις έως το τέλος του χρόνου.

https://www.kathimerini.gr/836197/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/mploko-apo-8esmoys-sto-asfalistiko

 

 

Στον «αέρα» το εφάπαξ 55.000 ασφαλισμένων

Στον «αέρα» το εφάπαξ 55.000 ασφαλισμένων

Στον «αέρα» είναι τουλάχιστον 55.000 ασφαλισμένοι, που περιμένουν έως και δύο έτη για να πάρουν το εφάπαξ. Η καταβολή του βοηθήματος έχει παγώσει, καθώς δεν είναι ξεκάθαρο με ποιο μαθηματικό τύπο θα γίνει ο υπολογισμός.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί από τον Σεπτέμβριο του 2013 και μετά να στοιβάζονται στα συρτάρια των υπηρεσιών, χωρίς να εκδίδονται αποφάσεις.

Το θέμα θα πρέπει να λυθεί άμεσα από το υπουργείο Εργασίας, ωστόσο οι δικαιούχοι απειλούνται και με νέα μείωση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, δύο είναι τα βασικά σενάρια που θα μπουν στο τραπέζι:

  • Η εφαρμογή ενός νέου συστήματος για τον υπολογισμό του βοηθήματος με διαφορετικούς συντελεστές.

Βέβαια θα πρέπει να διασφαλίζεται πως θα «επιστρέφονται» οι εισφορές και η απόδοση να είναι με βάση το επιτόκιο της Τράπεζας της Ελλάδος.

  • Η μείωση του βοηθήματος. Από τα σενάρια που εξετάζονται είναι αυτό το ψαλίδι να είναι 5% με 7%. Πάντως, να σημειωθεί πως ειδικοί στο Ασφαλιστικό εκτιμούν πως για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα, η περικοπή θα έπρεπε να είναι 16%.

Σε κάθε περίπτωση, το θέμα θα πρέπει να κλείσει μέσα στον μήνα, καθώς οι λίστες της αναμονής όσο πάνε και μεγαλώνουν.

Το «Εθνος-Συντάξεις» παρουσιάζει σήμερα έναν αναλυτικό οδηγό για την κατάσταση που επικρατεί στα ταμεία πρόνοιας δημόσιου, ευρύτερου δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Χωρίς τέλος είναι η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων στο Ταμείο πρόνοιας Δημοσίων υπαλλήλων, καθώς είναι σε εκκρεμότητα 41.000 αιτήσεις.

Πρόκειται για αιτήσεις ασφαλισμένων που έχουν υποβληθεί την τελευταία διετία και δεν μπορούν να εξεταστούν όσο δεν ξεκαθαρίζει ο μαθηματικός τύπος. Σύμφωνα με τα στοιχεία είναι σε εκκρεμότητα:

  • στον στενό δημόσιο τομέα 31.000 αιτήσεις
  • στο ΤΑΔΚΥ (δημοτικοί και κοινοτικοί υπάλληλοι) 7.500 αιτήσεις
  • στους υπόλοιπους φορείς (νομικά πρόσωπα, επιμελητήρια, κληρικοί) 2.500 αιτήσεις.

Με βάση τα οικονομικά του Ταμείου -εφόσον βρεθεί η μαθηματική φόρμουλα- θα μπορούσαν άμεσα να καταβληθούν τα εφάπαξ στο ΤΑΔΚΥ και στους λοιπούς φορείς (νομικά πρόσωπα κ.ά.).

Οσον αφορά στον στενό δημόσιο τομέα έχουν συγκεντρωθεί 207 εκατομμύρια, ποσό που αρκεί για την άμεση καταβολή περίπου 7.500 βοηθημάτων.

Παράλληλα η ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων θα ανοίξει τον δρόμο για να καταβάλει το Δημόσιο ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Χρηματοδότηση
Ειδικοί στο Ασφαλιστικό εκτιμούν πως αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην ενίσχυση του Ταμείου με ένα ποσό από 150 έως 250 εκατομμύρια και να καταβληθούν από 5.500 έως και 8.500 εφάπαξ. Συνολικά για να καταβληθεί το βοήθημα σε όλους τους ασφαλισμένους που είναι στην αναμονή χρειάζονται 884 εκατομμύρια ευρώ.

Μιλώντας στο «Εθνος-Συντάξεις» ο γενικός διευθυντής του Ταμείου Πρόνοιας, Νίκος Καλάκος, επισημαίνει «μετά από τρία χρόνια ψάχνουμε ακόμα τρόπο υπολογισμού του εφάπαξ. Στην πορεία δόθηκαν στη δημοσιότητα δύο ανέφικτοι τρόποι υπολογισμού και τώρα ξεκινάμε από το μηδέν.

Ωστόσο, τα χρονικά περιθώρια έχουν πλέον στενέψει. Θα πρέπει άμεσα να δοθεί λύση, διότι θα είναι κρίμα να ισχύει για άλλη μία φορά το... ελληνικό σύστημα, δηλαδή να μπορείς να απορροφήσεις λεφτά για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων και αυτό να καθυστερεί».

Να σημειωθεί πως το εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων έχει ήδη περικοπεί κατά 38% και πλέον κατά μέσο όρο διαμορφώνεται στα 28.000. Σε περίπτωση που υπάρξει μια νέα μείωση της τάξης του 7%, θα πέσει σχεδόν στα 26.000 ευρώ.

«Εμφραγμα» στο Ταμείο του Ιδιωτικού Τομέα

Στις 10.740 έχουν φτάσει οι εκκρεμείς αιτήσεις στο Ταμείο Πρόνοιας Ιδιωτικού Τομέα, καθώς στους δύο μεγαλύτερους κλάδους επικρατεί «έμφραγμα» με χιλιάδες συνταξιούχους να βρίσκονται στην αναμονή για χρονικό διάστημα που ξεπερνά τα δύο χρόνια. Ειδικότερα, στον κλάδο πρόνοιας των ξενοδοχοϋπαλλήλων (ΤΑΞΥ) περιμένουν 5.286 συνταξιοδοτημένοι υπάλληλοι για την είσπραξη του βοηθήματος και η αναμονή ξεπερνά τους 27 μήνες, αφού σήμερα πληρώνονται ασφαλισμένοι που αποχώρησαν τον Ιούνιο του 2013.

Αντίστοιχα στον κλάδο των εργατοϋπαλλήλων μετάλλου συνωστίζονται 4.548 φάκελοι και η αναμονή αγγίζει τους 26 μήνες, αφού ο τομέας πληρώνει σήμερα αποχωρήσαντες τον Ιούλιο του 2013. Στελέχη του Ταμείου αποδίδουν τη σημαντική καθυστέρηση στην υποστελέχωση του Ταμείου, την έλλειψη μηχανογράφησης και την ταυτόχρονη αύξηση των αποχωρήσεων στη σύνταξη, μπροστά στον φόβο για ανατροπές από το τρίτο μνημόνιο.

Σύμφωνα με συνδικαλιστές, κάθε μήνας αποχωρήσεων απαιτεί 4-5 μήνες επεξεργασία για να διεκπεραιωθεί, καθώς η υπηρεσία αδυνατεί να εκδώσει πάνω από περίπου 100 εντάλματα τον μήνα, ενώ υπάρχουν μήνες με 500 φακέλους προς εξέταση. Σε άλλους τομείς, όπου η αναμονή είναι μικρότερη, η έκδοση των εφάπαξ έχει κολλήσει στον Σεπτέμβρη του 2013, καθώς δεν υπάρχει τρόπος υπολογισμού για όσους αποχώρησαν από τότε και μετά, όπως συμβαίνει άλλωστε με όλα τα Ταμεία Πρόνοιας. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν οι κλάδοι του προσωπικού εταιρειών τσιμέντων (30 φάκελοι περιμένουν) και λιπασμάτων (95 αναμονές).

Σε άλλους κλάδους υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας, καθώς οι εισφορές είναι πολύ λίγες, ενώ τα εφάπαξ υψηλά. Για παράδειγμα στους κλάδους του Οργανισμού Υδρευσης Θεσσαλονίκης και Λιμένος Θεσσαλονίκης οι αναμονές είναι 48 άτομα και 50 αντίστοιχα, ενώ το μέσο εφάπαξ είναι 63.000 για τους πρώτους και 52.000 για τους δεύτερους. Αντίστοιχα στον τομέα του προσωπικού ιπποδρομιών περιμένουν 45 άτομα, στον κλάδο των εμποροϋπαλλήλων 556, του ΟΛΠ 57, των λιμενεργατών 20.

Αναζητούν λύση για το βοήθημα σε ΔΕΗ και ΟΤΕ

Πάνω από 2.500 συνταξιοδοτημένοι υπάλληλοι της ΔΕΗ και του ΟΤΕ περιμένουν να εισπράξουν το εφάπαξ τους λόγω της έλλειψης ξεκάθαρου τρόπου υπολογισμού από τον Σεπτέμβρη του 2013. Ειδικότερα στον κλάδο πρόνοιας της ΔΕΗ περιμένουν έως και 25 μήνες για είσπραξη του βοηθήματος 1.200 υπάλληλοι που έχουν συνταξιοδοτηθεί από τον Σεπτέμβρη του 2013 και μετά, ενώ άλλοι 60 είχαν φύγει νωρίτερα και δεν το έχουν ακόμη πάρει για υπηρεσιακούς κυρίως λόγους.

Το μέσο εφάπαξ έχει φτάσει περίπου στα 45.000 ευρώ, καθώς έχουν επιβληθεί απανωτές περικοπές της τάξης του 35% συνολικά. Συνδικαλιστές του κλάδου φοβούνται τώρα νέα «ψαλίδια», σε μια προσπάθεια να απεγκλωβιστεί η διαδικασία και να προχωρήσουν οι φάκελοι που συνωστίζονται. Στον κλάδο πρόνοιας του ΟΤΕ το πρόβλημα είναι πιο σύνθετο, καθώς, εκτός από την έλλειψη τρόπου υπολογισμού, υπάρχει και έλλειψη ρευστότητας.

Στην ουρά είναι περίπου 1.300 αποχωρήσαντες υπάλληλοι, οι 800 εκ των οποίων πριν από τον Σεπτέμβρη του 2013. Εδώ η αναμονή αγγίζει τα τρία χρόνια, αφού περιμένουν για ένα μέσο εφάπαξ 35.000 - 37.000 ευρώ αποχωρήσαντες και το 2012 (πρόκειται για τα προγράμματα εθελουσίας του 2012 και 2013). Συνδικαλιστές αποδίδουν την έλλειψη ρευστότητας στο PSI αλλά και στην καθυστέρηση -όπως λένε- του ΙΚΑ να αποδώσει τις εισφορές πρόνοιας στον κλάδο, τις οποίες εισπράττει μέσω ΑΠΔ από τον ΟΤΕ.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΚΚΑΛΙΑΡΗ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ

https://www.ethnos.gr/entheta.asp?catid=23345

 

Συνταξιοδοτικό: Το μεγάλο στοίχημα των 5,8 δισ. ευρώ σε 10 μέρες

Συνταξιοδοτικό: Το μεγάλο στοίχημα των 5,8 δισ. ευρώ σε 10 μέρες

Toυ Δημήτρη Κατσαγάνη

Ένα διπλό στοίχημα ύψους 5,8 δις. ευρώ πρέπει να κερδίσει τις επόμενες δέκα μέρες ο Υπουργός Εργασίας, κ. Γιώργος Κατρούγκαλος:

- Να πείσει μέχρι τα μέσα ή τέλη της ερχόμενης εβδομάδας τους εκπροσώπους των θεσμών πως τα ποσοτικοποιημένα μέτρα τα οποία τους έχει προτείνει αρκούν για να επιτευχθεί εξοικονόμηση 1,9% του ΑΕΠ ή 3,5 δις. ευρώ από το συνταξιοδοτικό στο διάστημα 2015 -18. Κρίσιμη προς αυτή την κατεύθυνση εκτιμάται ότι θα είναι η συνάντηση του κ. Κατρούγκαλου με τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν, κ. Βάλντις Ντοπρόβσκις, το μεσημέρι της  Δευτέρας 26 Οκτωβρίου.

- Να εξασφαλίσει τα αναγκαία 2,3 δις. ευρώ για την καταβολή των συντάξεων του Νοεμβρίου σε 2,65 εκατομμύρια συνταξιούχων από τις 29 Οκτωβρίου έως τις 3 Νοεμβρίου.

Προχθές έγινε συνάντηση μεταξύ τεχνικών κλιμακίων του Υπ. Εργασίας και των θεσμών όπου παρουσιάστηκαν οι πρώτες ποσοτικοποιημένες εκτιμήσεις του νέου πακέτου στο Ασφαλιστικό με επιπλέον μέτρα ύψους περίπου 2-2,4 δις. ευρώ μέχρι το 2018, πέραν εκείνων που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2016 (1,1 δις. ευρώ)  το οποίο θα περιλαμβάνει:

- μία εθνική σύνταξη-θεμέλιο για όλες τις συντάξεις στο 60% του κατώτατου μισθού (390 ευρώ έναντι 485 ευρώ που είναι σήμερα η βασική, δηλαδή  στο 82% του κατώτατου μισθού), μέσω της οποίας γίνεται προσπάθεια να "διασωθεί" το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ). Κάθε παραπάνω ευρώ στην εθνική σύνταξη θα προστίθεται ανάλογα με τις ασφαλιστικές εισφορές του κάθε ασφαλισμένου.

- επαναϋπολογισμό όλων των συντάξεων με βάση το εισόδημα, με χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης στους υψηλούς  μισθούς και υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης στους χαμηλούς μισθούς. Ο επαναϋπολογισμός θα αφορά όχι μόνο τις μελλοντικές αλλά και τις σημερινές συντάξεις. Τα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης  στους υψηλούς μισθούς ενδέχεται να να οδηγήσουν σε μειώσεις ακόμα έως 30%-40% (πχ σε όσους παίρνουν πάνω από 2500 ευρώ σύνταξη)

- ενσωμάτωση της επικουρικής σύνταξης στην κύριας με παράλληλη μείωση της επικουρικής μεσοσταθμικά κατά 5%

- ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων με επικρατέστερο σενάριο την συγχώνευση ΟΑΕΕ – ΕΤΑΑ, την ενσωμάτωση στο ΙΚΑ των τομέων του Δημόσιου και του ΕΤΕΑ αλλά και των ταμείων πρόνοιας (ΤΠΔΥ, ΤΑΠΙΤ) και τη διατήρηση της αυτονομίας του ΝΑΤ και του ΟΓΑ.

- διπλασιασμό των ασφαλίστρων στον ΟΓΑ και συμψηφισμό χρεών –γεωργικών επιδοτήσεων και μείωση  των ασφαλιστικών κλάσεων στον ΟΑΕΕ.

Το αργότερο έως τα τέλη της ερχόμενης εβδομάδας θα πρέπει να έχει υπάρξει μία συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης – θεσμών όχι μόνο επί των γενικών αρχών του νέου Ασφαλιστικού αλλά και στην ποσοτικοποίηση των μέτρων, έτσι ώστε να ψηφιστεί έστω και σε μία πρώτη γενική μορφή έως τα μέσα Νοεμβρίου.

Την ίδια στιγμή, τα πρώτα αρνητικά "καμπανάκια" για τους πόρους τους οποίους έχει στη διάθεση της η κυβέρνησης για την κάλυψη των συνταξιοδοτικών και προνοιακών δαπανών έχουν… χτυπήσει.

Η 3η τριμηνιαία δόση των οικογενειακών επιδομάτων σε 635.000 δικαιούχους (225 εκατ. ευρώ) δεν καταβλήθηκε τελικά στις 23 Οκτωβρίου όπως είχε δηλώσει ακόμα και ο ίδιος ο κ. Κατρούγκαλος.

Την ίδια στιγμή το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων δεν έχει ακόμα βρει τα αναγκαία 15 -20 εκατ. ευρώ για να καλύψει το έλλειμμα του και να καταβάλλει στο ακέραιο 230.000 μερίσματα στις 29 Οκτωβρίου σε αντίστοιχο πλήθος συνταξιούχων του Δημοσίου.

Από τις 29 Οκτωβρίου μέχρι τις 3 Νοεμβρίου η γενική κυβέρνηση πρέπει να έχει εξασφαλίσει 2, 3 δις. ευρώ εκ των οποίων τα 1,6 δις. ευρώ θα πρέπει να προέλθουν άμεσα ή έμμεσα από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Η μόνη "ανάσα" προς το παρόν  προέρχεται από το ΙΚΑ που γι' αυτό το μήνα θα κάνει εσωτερικό δανεισμό μόνο  210 εκατ. ευρώ από τους τομείς ασφάλισης του Δημοσίου.

Το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν έχει ξεπεράσει την εξαιρετική δυσκολία να συγκεντρώνει κάθε μήνα τους αναγκαίους πόρους για την καταβολή των συντάξεων –πέντε μήνες μετά το φρικτό 7ήμερο μεταξύ της 26ης Ιουνίου και της 3ης Ιουλίου του 2015-  αποτελεί τη χειρότερη δυνατή βάση για το προχώρημα της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές για το Ασφαλιστικό.

Τα  δύο σκληρά πακέτα (13 Αυγούστου, 16 Οκτωβρίου) στις συντάξεις τα οποία περιελάμβαναν βασικά την επιβολή εισφοράς 6% στις κύριες και επικουρικές συντάξεις υπέρ του ΕΟΠΥΥ και την σταδιακή αύξηση των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης στα 67 έτη για όλους μέχρι το 2022 δεν έχουν επηρεάσει θετικά την ταμειακή κατάσταση των ασφαλιστικών οργανισμών, αλλά ούτε την… ευαισθησία των δανειστών.

Οι παρακρατήσεις υπέρ ΕΟΠΥΥ μείωσαν έμμεσα κατά 3% όλες τις συντάξεις, αλλά δεν βελτίωσαν καθόλου τα έσοδα του ΕΟΠΥΥ  μιας και αυτές ουσιαστικά δεν αποδίδονται. Τα όποια έμμεσα οφέλη από την κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων θα αρχίσουν να φαίνονται μετά τα μέσα του 2016. Την ίδια στιγμή το έλλειμμα στους ασφαλιστικούς οργανισμούς αναμένεται να φτάσει φέτος τα 1,6 δις. ευρώ αντί του 1 δις. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2015. Το πραγματικό έλλειμμα σύμφωνα με τον Υπ. Εργασίας, κ. Κατρούγκαλο ανέρχεται κοντά στα … 5 δις. ευρώ λόγω των εκκρεμών αιτήσεων για συντάξεις – εφάπαξ αλλά των ληξιπροθέσμων οφειλών του ΕΟΠΥΥ.

https://www.capital.gr/story/3075667

 

 

Το ασφαλιστικό και τα... ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα

Το ασφαλιστικό και τα... ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα

22 Οκτωβρίου 2015

«Δεν θα επιτρέψουμε να καταργηθούν οι επικουρικές», δήλωσε έμπλεος οργής ο Γιάννης Βρούτσης πριν από λίγες ημέρες. Η δήλωση φιλοξενήθηκε από όλα τα μέσα ενημέρωσης και ο νέος... ανένδοτος στο υπό διαμόρφωση νέο Ασφαλιστικό της κυβέρνησης ξεκίνησε.

Ειρωνεία: οι επικουρικές συντάξεις επρόκειτο να εξανεμισθούν έτσι κι αλλιώς στα επόμενα ένα-δύο χρόνια (το πολύ) με τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος. Την οποία ποιος νομοθέτησε; Ο κ. Βρούτσης...

Πρόκειται για ένα επεισόδιο από το έργο του παραλόγου που παίζεται τις τελευταίες εβδομάδες γύρω από το πλέον καυτό θέμα που αφορά στην ασφαλιστική μεταρρύθμιση.

Η κυβέρνηση Τσίπρα δείχνει εγκλωβισμένη ανάμεσα στις δεσμεύσεις της και στη σκληρή πραγματικότητα -την οποία διαμορφώνουν αφενός οι απαιτήσεις των δανειστών και, αφετέρου, η δραματική κατάσταση των Ταμείων.

Διπλά εγκλωβισμένα ωστόσο εμφανίζονται οι εκπρόσωποι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, αφού αντιπολιτεύονται λαϊκίζοντας κι έρχονται αντιμέτωποι με τον (πρόσφατο) κυβερνητικό εαυτό τους, προσπαθώντας να "ξεχάσουν" το γεγονός ότι για το ασφαλιστικό χάλι ευθύνονται οι ίδιοι -όχι κατ' ανάγκη ως φυσικά πρόσωπα αλλά ως ο δικομματισμός που κυβέρνησε τη χώρα τα τελευταία 40 χρόνια.

Δυο-τρία πρόχειρα παραδείγματα; Οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις σαραντάρηδων με 15ετία (κυρίως σε συντεχνίες του δημοσίου, ΔΕΚΟ, τράπεζες, ΕΡΤ, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ και άλλες κατηγορίες κρατικοδίαιτων υπαλλήλων, ώστε να αδειάζουν θέσεις για τους νέους πελάτες-ψηφοφόρους), οι χρυσές εθελούσιες σαραντάρηδων και πενηντάρηδων (με πιο τρανά τα παραδείγματα της Ολυμπιακής, του ΟΤΕ και της ΕΡΤ), ή η ισόβια συνταξιοδότηση άγαμων θυγατέρων ενστόλων.

Σε πηγαδάκι στη Βουλή προ ημερών κάποιος θυμήθηκε την ειδική ρύθμιση επί κυβέρνησης Ράλλη, το 1980, με την οποία συνταξιοδοτήθηκαν... όλοι οι τυπογράφοι, ανεξαρτήτως ηλικίας, προκειμένου να μην απολυθούν (και αποζημιωθούν) όπως απαιτούσε το εκδοτικό πέρασμα στην εποχή των νέων τεχνολογιών.

Και ποιος μπορεί να ξεχάσει το συνταξιοδοτικό δικαίωμα των βουλευτών με δύο θητείες στη Βουλή (ανεξαρτήτως χρονικής διάρκειάς τους) σε ηλικία κάτω των 60 ετών και παράλληλα με την επαγγελματική τους σύνταξη, που πρόσθεσε πολλά εκατομμύρια στον κρατικό κορβανά για τους εκατοντάδες πρώην εθνοπατέρες και τις οικογένειές τους; (Το προνόμιο καταργήθηκε πρόσφατα...).

Αν υπήρχαν... ασφαλιστικά τρακτέρ, οι επί 40ετία κυβερνώντες θα ανέβαιναν πρώτοι σ' αυτά για να περικυκλώσουν τη Βουλή -κι ας ήταν αυτοί που προχώρησαν στην πρώτη μεγάλη οριζόντια μείωση των συντάξεων, ή στην εισφορά για συντάξεις άνω των 1.300 ευρώ που κρίθηκε τώρα αντισυνταγματική, όχι επί της ουσίας αλλά για τον άτσαλο και πρόχειρο τρόπο με τον οποίο στοιχειοθετήθηκε και εφαρμόστηκε.

Με αντίστοιχο υπερβάλλοντα ζήλο, φαίνεται όμως να κινούνται κι αρκετά από τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης που ενώ αιτιολόγησαν τις πρώτες μνημονιακές αλλαγές (σ.σ. πόση προβολή είχε δοθεί στο «δεν υπάρχει σάλιο» του Ανδρέα Λοβέρδου;) εμφανίζονται, τώρα, ως όψιμοι προστάτες των ασφαλισμένων.

Όμως αυτή η στάση τους γεννά καχυποψία, δεδομένης και της χρονικής σύμπτωσης με την έτερη νομοθετική ρύθμιση που αφορά τις τηλεοπτικές άδειες. (Ακόμη μεγαλύτερο μάλλον είναι το πρόβλημα που απορρέει από τα τραπεζικά τους δάνεια, αλλά επ' αυτού τον λόγο έχουν οι δανειστές και... η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών).

Εν ολίγοις, η ειρωνεία αλλά και η υποκρισία είναι... ορατές δια γυμνού οφθαλμού. Καλά θα κάνει όμως η κυβέρνηση να μην τις εκλαμβάνει ως σωσίβιο στην αγριεμένη θάλασσα που βρέθηκε μετά την υπογραφή της νέας συμφωνίας με τους δανειστές.

Σε ελάχιστες ημέρες καλείται να εμφανίσει έναν νέο, ολοκληρωμένο, ασφαλιστικό νόμο ισορροπώντας ανάμεσα στο τετράγωνο των δικών της θέσεων και στον κύκλο των δανειακών απαιτήσεων.

Αν καταφέρει να τετραγωνίσει τον κύκλο, τότε μπράβο της. Ως τότε οψόμεθα.

https://www.euro2day.gr/chameleon/article-blog-chameleon/1370373/to-asfalistiko-kai-ta-pseftika-ta-logia-ta.html

 

 

Τι δεν καταλαβαίνουμε από το Νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ;

Τι δεν καταλαβαίνουμε από το Νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ;

10/25/2015

του Θεμιστοκλή Συμβουλόπουλου*

Πολύς ντόρος γίνεται για το νομοσχέδιο που κατέβασε η κυβέρνηση και ο υπουργός Ν. Παππάς στην βουλή για τα ΜΜΕ.

Ενα νομοσχέδιο που ούτε κατά διάνοια ξεκαθαρίζει το τοπίο στο ραδιοτηλεοπτικό χώρο, αλλά αντίθετα προετοιμάζει και διαιωνίζει την απολυταρχία που επικρατεί στον χώρο της ενημέρωσης και της υποκουλτούρας στην ψυχαγωγία, με νέους όρους που επιβάλλουν την ενίσχυση και την αναδιανομή της πίττας των οικονομικών και επιχειρηματικών συμφερόντων σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών, και βέβαια της δημοκρατίας.

Με το νομοσχέδιο ουσιαστικά επιχειρείται να ελεγχθεί κυβερνητικά το νέο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο με κεκαλυμμένες ευνοϊκές ρυθμίσεις για την ντόπια και ξένη ολιγαρχία, με συμφωνημένες ανταλλαγές πίσω από κλειστές πόρτες, να ενισχυθεί περαιτέρω η χειραγώγηση της ενημέρωσης μέσω της πλήρους διαπλεκόμενης σχέσης του κράτους με την μονοπωλιακή επιχειρηματική και εμπορική δραστηριότητα, να εξαλειφθεί η έννοια του όρου ψυχαγωγία από την ελληνική μιντιακή ...

πραγματικότητα, να μηδενιστεί η συμμετοχή της κοινωνίας και ο δημόσιος έλεγχος στο ραδιοτηλεοπτικό γίγνεσθαι, και τέλος να διαλυθούν οι εργασιακές σχέσεις και να μειωθούν οι θέσεις εργασίας στον χώρο των ΜΜΕ.

Ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά.

Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση, απροκάλυπτα επιχειρεί να ελέγξει απόλυτα την διαδικασία αδειοδότησης σε τηλεοπτικούς σταθμούς, αφού το νομοσχέδιο προβλέπει (Άρθρο 2 παρ. 5) ότι « με απόφαση του υπουργού στον οποίο ανατίθενται εκάστοτε αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, μετά από σύμφωνη γνώμη του ΕΣΡ, καθορίζεται ο αριθμός των δημοπρατούμενων αδειών για παρόχους περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής εκπομπής ελεύθερης λήψης». Στην ίδια παράγραφο προβλέπεται επίσης ότι «Η τιμή εκκίνησης της δημοπρατούμενης άδειας καθορίζεται με Κοινή Υπουργική Απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του υπουργού Επικρατείας».

Έτσι το ποιός και πόσοι θα πάρουν άδεια και πόσο θα είναι η τιμή εκκίνησης στην δημοπρασία,δίνεται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των υπουργών Επικρατείας και Οικονομικών εν λευκώ, ανάγοντας την κυβέρνηση σε θέση αρχιδιαπλοκέα και τον υπουργό Επικρατείας σε μεγαλοκαναλάρχη. Ποιός ελέγχει τούς υπουργούς δεν πρέπει να μας απασχολεί. Αμφιβάλλει κανείς ποιός είναι ο τρόπος που εκθρέφεται το καθεστώς της μίζας και της συνδιαλλαγής κάτω από το τραπέζι; Τα πράγματα βέβαια ξεκαθαρίζουν περισσότερο στο πόσο ενισχύεται η αδιαφάνεια και η διαπλοκή, αφού στο νομοσχέδιο προβλέπονται οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι ενδιαφερόμενοι.

Με απαραίτητη προϋπόθεση την σύσταση εταιρειών ΑΕ ακόμα και στους ΟΤΑ (Αρθρο 3 παρ. 1,2,) και τον καθορισμό του ελάχιστου μετοχικού κεφαλαίου για την χορήγηση άδειας εθνικής εμβέλειας (Αρθρο 4 παρ.1) στα 8 και στα 5 εκατομμύρια ευρώ στους παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου και θεματικού περιεχομένου αντίστοιχα, και στα 2 εκατομμύρια ευρώ για παρόχους περιεχομένου μη ενημερωτικού προγράμματος , γίνεται σαφές ότι η κυβέρνηση της «αριστεράς» περιορίζει ή καλύτερα απαγορεύει την συμμετοχή μικρότερων σχημάτων και φορέων. Αντιλαμβάνεται την ενημέρωση αποκλειστικά στο πλαίσιο της επιχειρηματικότητας και του κέρδους ακόμα και στην τοπική Αυτοδιοίκηση, και ανεβάζει τον πήχυ της συμμετοχής σε δυσθεώρητα οικονομικά ύψη, επιτρέποντας ουσιαστικά μόνο σε όσους κατέχουν να δραστηριοποιηθούν.

Ποιός είναι αυτός που μέσα στην απίστευτη οικονομική κρίση μπορεί να διαθέσει τόσα πολλά χρήματα, εκτός από τους ήδη υπάρχοντες μεγαλοκαναλάρχες και ενδεχομένως τα νέα φυντάνια που φιλοδοξούν να παίξουν ρόλο στα ΜΜΕ; Ακόμα και αν υποθέσει κανείς ότι η κυβέρνηση τους υποχρεώνει να πληρώσουν κάτι τις, εντούτοις τους κλείνει το μάτι, ότι για να συνεχίσουν το παιχνίδι της ολιγοπώλησης και της κυριαρχίας στο μιντιακό πεδίο, πρέπει να εξαγοράσουν την πολιτική τους εύνοια και να συνδιαλαγούν μαζί τους. Η πρακτική της Μαφίας με κυβερνητικό μανδύα σε όλο της το μεγαλείο. Παράλληλα σκοτώνει τους Δημοτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, αφού τους αναγκάζει να συστήσουν Ανώνυμες Εταιρείες καταργώντας το πλαίσιο ειδικού σκοπού δημόσιου χαρακτήρα και αυτοτέλειας που τύποις τους χαρακτήριζε.

Επίσης με τις εξαιρέσεις στην ονομαστικοποίηση των μετοχών (Αρθρο 5) για εταιρείες που έχουν έδρα την αλλοδαπή ή είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο και στον ΟΟΣΑ, η κυβέρνηση συνεχίζει την αδιαφάνεια στο ραδιοτηλεοπτικό πεδίο, πετώντας στο καλάθι των αχρήστων τις διακηρύξεις περίβασικού μετόχου, ενώ επιτρέπει να μπουν στο παιχνίδι ξένα ολιγοπωλιακά συμφέροντα που ενδεχομένως ήδη εμπλέκονται ή θα εμπλακούν με συμβάσεις του Δημοσίου.

Έτσι η παραβίαση του συνταγματικού δικαιώματος για την δημοκρατία στην ενημέρωση και του δημόσιου κοινωνικού αγαθού που εμπίπτουν οι δημόσιες τηλεοπτικές συχνότητες, θα συνεχίσει να τελεί υπό σφετερισμό σε βάρος του ελληνικού λαού. Επίσης επειδή η υποκρισία δεν έχει όρια, καμμιά αναφορά δεν υπάρχει στα θαλασσοδάνεια των καναλιών και των αφεντικών τους που ξεπερνούν το 1 δις ευρώ, αν και προκλητικά αναφέρεται στο νομοσχέδιο ότι οι μέτοχοι που κατέχουν μεγαλύτερο ποσοστό του 1% υπόκεινται σε έλεγχο για τα οικονομικά μέσα που διέθεσαν στο κεφάλαιο της υποψήφιας εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων και των δανείων που αποκτήθηκαν από αναγνωρισμένους χρηματοπιστωτικούς ομίλους, καθώς πρέπει να μην έχουν καταδικαστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για περιπτώσεις σύστασης εγκληματικής οργάνωσης, απάτης, δωροδοκίας, νομιμοποίησης εσόδων από παράνομη δραστηριότητα, κ.α. Γνωρίζετε καμμιά αμετάκλητη δικαστική απόφαση εναντίον των καναλαρχών;

Στα ζητήματα του απασχολούμενου προσωπικού, το νομοσχέδιο υιοθετεί όλες τις παραμέτρους της οικονομικής κρίσης, αφού θέτει κατώτατα όρια στην απασχόληση, ορίζοντας σε 400 τους εργαζόμενους σε τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας, νομιμοποιώντας τον εργασιακό μεσαίωνα και τις πολιτικές των μεγάλων καναλιών, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα στις απολύσεις και την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, δεδομένης της σίγουρης συρρίκνωσης και συγχώνευσης τηλεοπτικών σταθμών, αφού δεν προβλέπεται να αδειοδοτηθούν περισσότερες από 4 με 5 εταιρείες, ενώ θα κλείσουν οι περισσότεροι δημοτικοί και περιφερειακοί σταθμοί. Η γκιλοτίνα της απόλυσης και της ανεργίας διευρύνεται.

Όπως γίνεται κατανοητό, η απρόσκοπτη συμμετοχή και παρέμβαση από την κοινωνία των πολιτών, ο κοινωνικός έλεγχος, και κυρίως η δυνατότητα σε συλλογικότητες, συνεργατικά σχήματα δημοσιογράφων και πολιτών, άλλοι κοινωνικοί φορείς, συνδικαλιστικές οργανώσεις και σωματεία, να συνδιαμορφώσουν το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας της κοινωνίας, το περίφημο νομοσχέδιο δεν προβλέπει.

Ανακεφαλαιώνοντας, η απόλυτη νομιμοποίηση από την πλευρά του κράτους να μονοπωληθεί το ραδιοτηλεοπτικό πεδίο, συνεχίζει το θεάρεστο έργο που ξεκίνησε από το βρώμικο ’89. Τότε που η έγινε η μεγάλη στροφή για να χρησιμοποιηθούν οι δημόσιες συχνότητες, αν και τότε μόνο αναλογικές, ως μοχλός κρατικομονοπωλιακής σχέσης με την εκάστοτε κυβέρνηση και τα συμφέροντα που πρέπει να την στηρίζουν. Δυστυχώς και τότε όπως και σήμερα, οι πρωταγωνιστές στην λεηλασία των δημοσίων συχνοτήτων, ήταν οι ευρωπαϊστές αριστεροί του ενιαίου τότε Συνασπισμού, όπου έπαιξαν και τον σπουδαιότερο ρόλο στην κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης και της εμπορευματοποίησης της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας. Η κυρίαρχη ιδεολογία της ευρωπαϊκής αριστεράς, έφερνε από την πίσω πόρτα τις πολιτικές που εξέθρεψαν το νεοφιλελευθερισμό, και στον χώρο της τηλεόρασης βρήκαν από τα πιο εύφορα και προνομιακά πεδία για να δράσουν.

Σήμερα στην Ελλάδα, περιπλανώμενα ζόμπι εκείνης της εποχής με τους άξιους απόγονούς τους, ολοκληρώνουν με νέους όρους και προφανώς νέους παίκτες, το έγκλημα στον χώρο της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας, γνωρίζοντας πολύ καλά πόσο καταλυτικά επιδρά και χειραγωγεί τις κοινωνίες και τους λαούς. Στην εποχή που πάση θυσία επιβάλλονται οι πολιτικές του εξανδραποδισμού, του κατακερματισμού του κοινωνικού ιστού, της βαθιάς διαίρεσης της κοινωνίας για να μην υπάρξει η παραμικρή αντίσταση στην διάλυση του κράτους δικαίου, στην παραβίαση των ατομικών και συλλογικών δικαιωμάτων του λαού, στην έννοια της δημοκρατίας και της ισοπολιτείας, η απολυταρχία στον χώρο της ενημέρωσης και η μετατροπή της ψυχαγωγίας σε χείριστη διασκέδαση προς αποχαύνωση, διασφαλίζει την επιτυχία του εγχειρήματος.

Η ενημέρωση αποτελεί δημοκρατικό δικαίωμα για τον ελληνικό λαό, όπως και για κάθε λαό, και δεν μπορεί να είναι προϊόν επιχειρηματικότητας. Πόσο μάλλον, προϊόν κρατικομονοπωλιακής σχέσης με την ντόπια και ξένη ολιγαρχία. Σήμερα αντί να δίνεται τουλάχιστον το 1/3 των δημόσιων συχνοτήτων σε κοινωνικούς φορείς, συλλογικότητες και στις τοπικές κοινωνίες για την απρόσκοπτη λειτουργία του πλουραλισμού στην ενημέρωση την αναλογικότητα με κοινωνικούς όρους, και την ποιότητα στην ψυχαγωγία και τον πολιτισμό, η «αριστερά του Σύριζα», αναδιανέμει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο εναρμονιζόμενη με τις μνημονιακές πολιτικές και τα συμφέροντα των νέων μιντιακών τραστ και των ολιγοπωλιακών ομίλων που θα προκριθούν, φιλοδοξώντας να επωφεληθεί και η ίδια με αμοιβαία εκατέρωθεν συνδιαλλαγή και ανταλλαγή πολιτικών και οικονομικών υπηρεσιών.

Όσο για την απεργία που προκήρυξε η ΕΣΗΕΑ με αφορμή το νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ, πραγματικά απέχει παρασάγγας από την υιοθέτηση των αιτημάτων για τα πραγματικά προβλήματα που αναδεικνύονται από αυτό. Δεν περίμενε βέβαια κανείς κάτι σοβαρό από την διαπλεκόμενη ΕΣΗΕΑ και τον ρόλο της στον χώρο της δημοσιογραφίας.

Περιχαρακώνοντας τα αιτήματα σε αμιγώς εργασιακά θέματα, μένει μακρυά από το πραγματικό διακύβευμα του νομοσχεδίου, που είναι η διατήρηση και η ενίσχυση της σχέσης κράτους κυβέρνησης και των ολιγοπωλιακών ομίλων στην ενημέρωση και την ψυχαγωγία, και το τελειωτικό χτύπημα στο δημόσιο χαρακτήρα που πρέπει να έχουν. Κανείς βέβαια δεν μπορεί να ξεχάσει τον ρόλο που έπαιξε η ΕΣΗΕΑ στην διάσπαση του αγώνα των εργαζομένων στην ΕΡΤ, με την μεθόδευση και χειραγώγηση ειδικά των δημοσιογράφων στην κατεύθυνση της ανάθεσης του αγώνα τους στην επερχόμενη εξουσία του Σύριζα, αποτρέποντας τον δημιουργία και την συγκρότηση συντονιστικών και επιτροπών τόσο μέσα στο ραδιομέγαρο, όσο και μετά την κατάληψη του από τα ΜΑΤ το Νοέμβρη του 2013.

Επίσης ακατανόητη, είναι και η αντίδραση των συναδέλφων δημοσιογράφων της ΕΡΤ, που δείχνουν να μην κατάλαβαν το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται με το νομοσχέδιο και χτυπάει εκτός της διάλυσης των εργασιακών σχέσεων, τον ρόλο της ελεύθερης και μαχόμενης δημοσιογραφίας στην χώρα.

Πραγματικά φαίνεται ότι η παρακαταθήκη του αγώνα στην ΕΡΤ για αδέσμευτη δημοσιογραφία, στην υπηρεσία του κοινωνικού συνόλου και στην ανάγκη του δημόσιου και εθνικού συμφέροντος, δεν έπιασε τόπο. Σαν να πέρασε και δεν ακούμπησε.

Θα περίμενε κανείς, παρά την παραμορφωτική απεργία που κήρυξε η ΕΣΗΕΑ, να διεκδικήσουν και να σηκώσουν τα πραγματικά ζητήματα που θίγει το νομοσχέδιο, και έχουν να κάνουν με το λειτούργημα του δημοσιογράφου, της αυτοδιαχείρισης και του κοινωνικού ελέγχου στα ΜΜΕ, και την προάσπιση του δικαιώματος και του τελευταίου πολίτη να έχει πρόσβαση τουλάχιστον στην δημόσια τηλεόραση. Θα περίμενε κανείς να σηκώσουν τα ζητήματα της εμπορευματοποίησης του λειτουργήματός τους, να θέσουν δηλαδη τα ζητήματα παραβίασης του δημοκρατικού και συνταγματικού δικαιώματος των πολιτών, για ελεύθερη και αντικειμενική ενημέρωση.

Θα περίμενε κανείς, να μην αποπροσανατολιστούν από τους λόγους που κήρυξε την απεργία η ΕΣΗΕΑ και να απαντούν μόνο σε αυτήν, αλλά να βάλουν απέναντι τόσο αυτήν όσο και την κυβέρνηση και ολόκληρο το πολιτικό και μιντιακό κατεστημένο, που συνεχίζει επί το χείριστον τις μνημονιακές πολιτικές και την διάλυση τόσο του κλάδου τους, αλλά και της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας, χρησιμοποιώντας την ενημέρωση ως εξαπάτηση.

Κανείς δεν τους χάρισε τίποτα.

Η λογική ότι επαναπροσλήφθηκαν στην κρατική ΕΡΤ που αναβιώνει τον κρατικό παρεμβατισμό και έλεγχο στην δημόσια ραδιοτηλεόραση, φιλοξενώντας και δίνοντας βήμα στο παρασιτικό πολιτικό κατεστημένο που κάποτε ως αγωνιζόμενοι εργαζόμενοι λοιδορούσαν και αντιστάθηκαν στο όνομα της παλλαϊκής απαίτησης για μια ελεύθερη ΕΡΤ, θα έπρεπε να τους προβληματίσει.

*Ο Θ. Συμβουλόπουλος είναι Γραμματέας Πολιτικού Σχεδιασμού της Πολιτικής Γραμματείας του ΕΠΑΜ, και εργαζόμενος στα Μουσικά Σύνολα στην ΕΡΤ.

https://seisaxthia-epam.blogspot.gr

https://klassikoperiptosi.blogspot.gr/2015/10/blog-post_731.html

 

 

Το στοίχημα της επόμενης μέρας για τις τηλεοπτικές άδειες

Το στοίχημα της επόμενης μέρας για τις τηλεοπτικές άδειες

25.10.2015

Της Αγγέλας Νταρζάνου

Εάν το πρώτο βήμα για τη λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών ως κανονικών επιχειρήσεων έγινε με την ψήφιση του νομοσχεδίου από τη Βουλή, το δεύτερο και σημαντικότερο είναι η υλοποίησή του. Διότι η θεσμοθέτηση νομικού πλαισίου αδειοδότησης έχει περίτρανα ψηφιστεί στη Βουλή δύο φορές στο παρελθόν και πλέον αυτή είναι η τρίτη, όμως άδειες δεν έχουν εκχωρηθεί ακόμη.

Μάλιστα, την περίοδο του Δ. Ρέππα στο υπουργείο Τύπου η διαδικασία είχε προχωρήσει, όμως ανατράπηκε με από απόφαση του ΣτΕ έπειτα από προσφυγή, καθώς δεν γινόταν τότε, διάκριση ανάμεσα στα κριτήρια για τα γενικής στόχευσης και τα «ειδικά» θεματικά κανάλια. Όμως οι άδειες είχαν προκηρυχθεί, οι τηλεοπτικοί σταθμοί είχαν καταθέσει τους φακέλους τους και το ΕΣΡ, τότε, είχε ξεκινήσει τον έλεγχο συνδρομής νόμιμων προϋποθέσεων.

Όλα αυτά πλέον αποτελούν Ιστορία. Σήμερα, η κυβέρνηση έχει στα χέρια της ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο, έτσι ώστε να υλοποιήσει, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, ρυθμίσεις σε μεγάλο φάσμα των ΜΜΕ και της Επικοινωνίας. Θα ήταν χρήσιμο εάν κατέθετε έναν χρονικό ορίζοντα για την προκήρυξη των αδειών σε πρώτη φάση και στη συνέχεια για τον έλεγχο, τη συνδρομή νομίμων προϋποθέσεων και την εκχώρησή τους.

* Απαραίτητη προϋπόθεση για το μέρος που αφορά τις άδειες των τηλεοπτικών σταθμών -και στο μέλλον των ραδιοφωνικών- αποτελεί η συμπλήρωση των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, περιλαμβανομένης της θέσης του προέδρου, η αντικατάσταση μελών των οποίων λήγει η θητεία, αλλά και η στελέχωσή του με προσωπικό, προκειμένου να είναι σε θέση να προχωρήσει τον διαγωνισμό και τη δημοπράτηση των αδειών, καθώς το ΕΣΡ θα έχει όλο το βάρος.

Η συγκρότηση του νέου ΕΣΡ αποτελεί αρμοδιότητα της διάσκεψης των προέδρων της Βουλής, με το κύριο βάρος να πέφτει πλέον στον πρόεδρο Νίκο Βούτση, ο οποίος το επόμενο διάστημα θα κληθεί να προτείνει πρόσωπα κοινής αποδοχής για τη στελέχωση της ανεξάρτητης αρχής. Κι αυτό γιατί η τοποθέτηση των προσώπων στο ΕΣΡ προϋποθέτει συμφωνία των 4/5 της διάσκεψης των προέδρων, που σημαίνει πρακτικά του συνόλου σχεδόν των συμμετεχόντων. Όμως ευθύνη για τη συγκρότηση ενός νέου και νόμιμου ΕΣΡ έχουν και οι πολιτικές δυνάμεις της Βουλής, οι οποίες με συναινετικό τρόπο θα πρέπει να δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης σε πρόσωπα κοινής αποδοχής. Ο καθένας έτσι θα αναλάβει τις ευθύνες του.

* Η σύσταση εταιρείας συνδεδεμένης με την ΕΡΤ για τη μεταφορά του ψηφιακού σήματος, της ΕΡΤnet A.E. είναι το δεύτερο μεγάλο στοίχημα. Σήμερα η αιμορραγία της ΕΡΤ προς την Digea για τη μεταφορά του σήματός της φτάνει τα 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως, όταν η αγορά των πομπών για την ίδια δουλειά είναι γύρω στα 6 εκατ. ευρώ. Με τη σύσταση της εταιρείας, η οποία προβλέπεται με τον νόμο, η ΕΡΤ θα κατοχυρώσει και πάλι την αυτονομία της και θα προχωρήσει ακόμη ένα βήμα για να γίνει ένα ολοκληρωμένο δημόσιο κανάλι.

* Οι νέες ρυθμίσεις για τη λειτουργία της ΕΕΤΤ - Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών, και Ταχυδρομείων επιχειρούν να μετατρέψουν την Επιτροπή σε μια πραγματικά ανεξάρτητη αρχή, καθώς είναι υπεύθυνη για σωρεία παράτυπων όσο και χαριστικών ενεργειών σε σχέση με την εκχώρηση της άδειας στην Digea, και την αυθαίρετη μετατροπή του χάρτη τηλεοπτικών συχνοτήτων χωρίς καν σχετική μελέτη. Προβλέπει πλήρη απασχόληση για τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο, πειθαρχικό πλαίσιο, ασυμβίβαστες δραστηριότητες, λογοδοσία και διαφάνεια στη λειτουργία της. Οι ρυθμίσεις αυτές μπορούν να προχωρήσουν άμεσα, καθώς η ΕΕΤΤ δεν υπόκειται σε προβλέψεις ανάλογες με αυτές του ΕΣΡ.

Δεν θα παραξενευτεί κανείς εάν οι τηλεοπτικοί σταθμοί προσφύγουν στη Δικαιοσύνη ή και στα ευρωπαϊκά όργανα προκειμένου να μπλοκάρουν, να καθυστερήσουν ή και να ακυρώσουν τον διαγωνισμό της δημοπράτησης των αδειών. Για την ακρίβεια, θεωρείται βέβαιο. Προσχηματικές αιτιάσεις για πάσης φύσεως «αντισυνταγματικότητες», για ασυμβατότητα "με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία" για «κανόνες περί ελεύθερου ανταγωνισμού» και άλλοι νομικισμοί είναι μέσα στο παιχνίδι. Η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της όπως πρέπει, όμως και η κυβέρνηση οφείλει, στο όνομα του ελληνικού λαού, ομοίως να κάνει τη δική της δουλειά.

https://www.avgi.gr/article/5969075/to-stoixima-tis-epomenis-meras-gia-tis-tileoptikes-adeies

 

 

ΑΙΧΜΕΣ

ΑΙΧΜΕΣ

25/10/2015

Το γεγονός ότι ο Νίκος Παππάς “παραίτησε”  με διάταξη στο νομοσχέδιο του ΕΣΡ, δεν συνιστά θετικό σημείο.

Ούτε όμως η προηγούμενη τροπολογία του Γιώργου Κατρούγκαλου, που επέτρεπε τη “νόμιμη λειτουργία” του με τέσσερα μέλη.

Τα μέλη του ΕΣΡ, έπρεπε με τη λήξη της θητείας τους να είχαν παραιτηθεί και να μην ακολουθήσουν το “δρόμο” του προηγούμενου προέδρου Ιωάννη Λασκαρίδη, των διαρκών παραιτήσεων.

Το γεγονός ότι η ΕΣΗΕΑ δεν συμμετείχε στη διαβούλευση για το νομοσχέδιο, και εμφανίστηκε επί της ουσίας με μία μόνο θέση, αυτή που κέρδισε, για την παράλληλη εργασία σε ΑΠΕ και Γραμματεία, δείχνει το βαθμό διάλυσης που υπάρχει στο σωματείο.

Για τα δάκρια που χύθηκαν περί απολύσεων, ίσως θα έπρεπε να ενημερώσουν νωρίτερα πόσες θέσεις έχουν χαθεί και πόσες απεργίες είχαν γίνει.

Ακόμη θυμόμαστε έναν από τους προέδρους, να διστάζει να διαβεί την είσοδο του ΣΚΑΪ, όταν εντός κτιρίου υπέγραφαν τις ατομικές συμβάσεις και τις μειώσεις.

https://www.typologies.gr/tag/%CE%B1%CE%B9%CF%87%CE%BC%CE%B5%CF%83/

 

Σελίδα 11 από 176

GO_TO_TOP