Σε έκτακτες συνθήκες η ΕΡΤ
26/08/2015
ΕΡΤ-ΒΟΥΛΗ-ΠΑΠΠΑΣΈκτακτη γενική συνέλευση της ΕΡΤ είναι προγραμματισμένη σήμερα 26 Αυγούστου, με θέμα την αναμόρφωση του προϋπολογισμού του 2014 της ΝΕΡΙΤ. Δεν είναι όμως σίγουρο πως θα μπορέσει να πραγματοποιηθεί κι όλα θα εξαρτηθούν από το αν θα παραστεί ή όχι, ο αρμόδιος υπουργός Επικρατείας,Νίκος Παππάς, εκπροσωπώντας το ελληνικό δημόσιο.
Για να μπορέσει να συνταχθεί ο ισολογισμός του προηγούμενου διαστήματος, όσο λειτουργούσε η ΝΕΡΙΤ, πρέπει να αλλάξει ο προϋπολογισμός της και να προχωρήσει η αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας. Κι αυτή δεν είναι η μόνη σοβαρή εκκρεμότητα που υπάρχει. Τα υπουργεία Οικονομικών και Επικρατείας πρέπει να συντάξουν την Κοινή Υπουργική Απόφαση βάσει της οποίας θα ξεκινήσουν οι πληρωμές του προσωπικού, που προς το παρόν έχει λάβει προκαταβολές. Επίσης, ο φανερός κίνδυνος που υπάρχει είναι λόγω της απουσίας κυβερνητικού σχεδιασμού για το μοντέλο λειτουργίας της ΕΡΤ να μην μπορούν να γίνουν αγορές προγράμματος, ενώ και τα χρήματα από το ανταποδοτικό τέλος είναι δεσμευμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος για λογαριασμό των δανειστών. Αυτή η οικονομική ασφυξία μπορεί να οδηγήσει την ΕΡΤ σε συρρίκνωση, κάτι που αποτελεί και αίτημα των «θεσμών» προς τον πρωθυπουργό. Διότι, αν ενισχυθεί με πρόγραμμα η ΕΡΤ, θα μπορεί άνετα να συγκεντρώσει το 18% της τηλεθέασης με τα τρία κανάλια της, κάτι που θα είναι καταδικαστικό για τους ιδιώτες. Δεν αποκλείεται, πάντως, να υπάρξουν πολλές ανατροπές τον μήνα που ακολουθεί…
ΑΙΧΜΕΣ
25/08/2015
**Έντονα κινείται ο Σταύρος Ψυχάρης και φαίνεται πως η πρότασή του για το fund που θα εξαγοράσει τον Πήγασο βρίσκει ανταπόκριση.
** Οικογενειακές διακοπές για τον Δημήτρη Κοντομηνά αυτό το καλοκαίρι. Έκανε και μια βόλτα στο Αιγαίο με έναν φίλο του σαουδάραβα επενδυτή, όπου μίλησαν για δουλειές εκτός τηλεόρασης.
** Το ότι η Ζωή Κωνσταντοπούλου επικαλείται έναν μνημονιακό νόμο (4055/2012) της κυβέρνησης Παπαδήμου για τα μέλη του ΕΣΡ δεν μπορεί να θεωρείται καλή στρατηγική…
**Εξάλλου, στις δύο κρίσιμες υποθέσεις του ΕΣΡ, τη μεταβίβαση του 902 και την άδεια, άνευ διαγωνισμού, στο ΑΡΤ TV του Γιώργου Καρατζαφέρη, διαφοροποίηση από τη Λίνα Αλεξίου υπήρξε μόνο στην πρώτη.
** Μόλις… 40 τεχνικούς της ΕΡΤ ζητάει με απόσπαση η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης!
** «Εδώ είναι περιβάλλον ΝΕΡΙΤ», απαντούν τα στελέχη της ΕΡΤ σε όποιον διαμαρτύρεται για τις διαδικασίες που ακολουθούνται στο Ραδιομέγαρο.
ΕΡΤ: Εμπόδια στη λειτουργία της λόγω εκλογών
8/24/2015
Εμπόδια στη λειτουργία της ΕΡΤ προκαλεί η διενέργεια εκλογών και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά τι πρόκειται να συμβεί μετά από αυτές στην κρατική τηλεόραση. Σύμφωνα με τις αποφάσεις της τωρινής διοίκησης και κατόπιν συνεννόησης με την κυβέρνηση είχε κατατεθεί για εσωτερική διαβούλευση ο “Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας” και ο “Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας” της κρατικής τηλεόρασης με σκοπό να τον μελετήσουν οι εργαζόμενοι, να εκφράσουν τις απόψεις τους και στη συνέχεια να υπογραφεί από τους αρμόδιους υπουργούς, τους Επικρατείας, Οικονομικών και Πολιτισμού.
Η εσωτερική διαβούλευση όμως έληξε και η Διοίκηση της ΕΡΤ μελετά όσα προέκυψαν από αυτήν, αλλά στη συνέχεια αναγκάζονται να “παγώσουν” τη διαδικασία καθώς οι αρμόδιοι υπουργοί, ενόψει των εκλογών... δεν θα είναι στις θέσεις τους. Αυτό σαφώς και “παγώνει” τις εξελίξεις στην ΕΡΤ με τη διοίκησή της να μην μπορεί να προχωρήσει στην ομαλή λειτουργία, ενώ ουδείς γνωρίζει τι πρόκειται να γίνει μετά τις εκλογές, αν προκύψει άλλη κυβέρνηση και η οποία ενδεχομένως να θελήσει να κάνει αλλαγές στους Κανονισμούς Λειτουργίας.
Ένα επιπλέον... κώλυμα πιθανώς να προκύψει με την αλλαγή της κυβέρνησης αφού η τωρινή διοίκηση, ως είθισται, μπορεί να αποχωρήσει από τη θέση της, εκτός κι αν αποφασίσει να κάνει χρήση του πενταετούς συμβολαίου της. Όποιο όμως κι αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών, προς το παρόν η διοίκηση της ΕΡΤ δεν μπορεί να λάβει οριστικές αποφάσεις και μάλιστα ενόψει της καινούργιας τηλεοπτικής σεζόν που επιθυμούσαν να ξεκινήσει η κανονική λειτουργία με πλήρες πρόγραμμα. Για ακόμα μία φορά η πολύπαθη ΕΡΤ πέφτει “θύμα” του ομφάλιου λώρου που την “δένει' με τον κρατικό μηχανισμό...!
Ανάρτηση από ΑχιλλεαςΧ
“Θύμα” των εκλογών και η λειτουργία της ΕΡΤ
24/8/2015
Εμπόδια στη λειτουργία της ΕΡΤ προκαλεί η διενέργεια εκλογών και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά τι πρόκειται να συμβεί μετά από αυτές στην κρατική τηλεόραση.
Σύμφωνα με τις αποφάσεις της τωρινής διοίκησης και κατόπιν συνεννόησης με την κυβέρνηση είχε κατατεθεί για εσωτερική διαβούλευση ο “Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας” και ο “Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας” της κρατικής τηλεόρασης με σκοπό να τον μελετήσουν οι εργαζόμενοι, να εκφράσουν τις απόψεις τους και στη συνέχεια να υπογραφεί από τους αρμόδιους υπουργούς, τους Επικρατείας, Οικονομικών και Πολιτισμού.
Η εσωτερική διαβούλευση όμως έληξε και η Διοίκηση της ΕΡΤ μελετά όσα προέκυψαν από αυτήν, αλλά στη συνέχεια αναγκάζονται να “παγώσουν” τη διαδικασία καθώς οι αρμόδιοι υπουργοί, ενόψει των εκλογών... δεν θα είναι στις θέσεις τους. Αυτό σαφώς και “παγώνει” τις εξελίξεις στην ΕΡΤ με τη διοίκησή της να μην μπορεί να προχωρήσει στην ομαλή λειτουργία, ενώ ουδείς γνωρίζει τι πρόκειται να γίνει μετά τις εκλογές, αν προκύψει άλλη κυβέρνηση και η οποία ενδεχομένως να θελήσει να κάνει αλλαγές στους Κανονισμούς Λειτουργίας.
Ένα επιπλέον... κώλυμα πιθανώς να προκύψει με την αλλαγή της κυβέρνησης αφού η τωρινή διοίκηση, ως είθισται, μπορεί να αποχωρήσει από τη θέση της, εκτός κι αν αποφασίσει να κάνει χρήση του πενταετούς συμβολαίου της. Όποιο όμως κι αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών, προς το παρόν η διοίκηση της ΕΡΤ δεν μπορεί να λάβει οριστικές αποφάσεις και μάλιστα ενόψει της καινούργιας τηλεοπτικής σεζόν που επιθυμούσαν να ξεκινήσει η κανονική λειτουργία με πλήρες πρόγραμμα. Για ακόμα μία φορά η πολύπαθη ΕΡΤ πέφτει “θύμα” του ομφάλιου λώρου που την “δένει' με τον κρατικό μηχανισμό...!
Επιστρέφουν οι «διαθέσιμοι» με άμεσο ΦΕΚ
ΕΥΑ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗ
22.08.2015
Στα ΦΕΚ της 18ης και της 19ης Αυγούστου καταγράφονται 33 επαναπροσλήψεις στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, 4 στο ΕΤΕΑ, 22 στον ΟΑΕΔ και μία στον ΟΑΕΕ.
Εν μέσω πολιτικής περιδίνησης και άτυπης προεκλογικής περιόδου, συνεχίζονται και επί της ουσίας ολοκληρώνονται, με την επαναφορά «διαθέσιμων» και απολυμένων στα ασφαλιστικά ταμεία, οι εξαγγελθείσες από την κυβέρνηση επαναπροσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων. Συνολικά, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, θα έχουν επιστρέψει στις θέσεις τους περίπου 7.000 δημόσιοι υπάλληλοι.
Την περασμένη Δευτέρα, ο νέος υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος, ο οποίος ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κατήρτισε τον νόμο για τις επαναπροσλήψεις των δημοσίων υπαλλήλων που τέθηκαν εκτός υπηρεσίας, βάσει μνημονίου, απέστειλε έγγραφο στον γενικό γραμματέα της κυβέρνησης Σπύρο Σαγιά, ζητώντας του την άμεση δημοσίευση στο ΦΕΚ των διαπιστωτικών πράξεων για την επαναπρόσληψη 431 «διαθέσιμων» στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και τον ΟΑΕΔ. Αιτία της κινητοποίησης του κ. Κατρούγκαλου είναι ότι οι εν λόγω πράξεις είχαν υπογραφεί προ καιρού από τον προκάτοχό του κ. Πάνο Σκουρλέτη, ωστόσο δεν είχαν δημοσιευθεί, όπως απαιτείται, στο ΦΕΚ.
Το αίτημα του κ. Κατρούγκαλου, ο οποίος φέρεται από αρμόδιες πηγές να είχε υπόνοιες ότι ενδέχεται να παρεμβάλλεται στην υπόθεση και δάκτυλος από την τρόικα, ικανοποιήθηκε πάραυτα, και ήδη από την επόμενη μέρα, στις 18 Αυγούστου, ξεκίνησαν να δημοσιεύονται στο ΦΕΚ οι διαπιστωτικές πράξεις, σηματοδοτώντας την επιστροφή και των τελευταίων από τους 7.000 «διαθέσιμους» και απολυμένους.
Ειδικότερα στα ΦΕΚ της 18ης και 19ης Αυγούστου καταγράφονται με απόφαση του κ. Κατρούγκαλου 33 επαναπροσλήψεις στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, 4 επαναπροσλήψεις στο ΕΤΕΑ, 22 στον ΟΑΕΔ και 1 στον ΟΑΕΕ, ενώ έπεται και συνέχεια.
Οι επαναπροσλήψεις όμως συνεχίζονται και στο υπουργείο Παιδείας, καθώς με απόφαση του υπουργού Αριστείδη Μπαλτά, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ της 18ης Αυγούστου, επανήλθαν σε προσωποπαγείς θέσεις του υπουργείου 16 «διαθέσιμοι» και απολυμένοι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέρος των επαναπροσλήψεων που δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Χαρακτηριστικό είναι ότι τρεις από τις επαναπροσλήψεις του υπουργείου Παιδείας αναμένεται να κοστίσουν για το 2015 52.796 ευρώ, ενώ συνολικά η επαναφορά των 7.000 απολυμένων και «διαθέσιμων», βάσει του νόμου Κατρούγκαλου, αναμένεται να κοστίσουν 23 εκατ. ευρώ ετησίως στο δημόσιο ταμείο.
Η αρχή της «ολικής επαναφοράς» ξεκίνησε με τις 600 καθαρίστριες του υπουργείου Οικονομικών, ενώ ακολούθησε η επαναλειτουργία της ΕΡΤ, όπου θα επαναπροσληφθούν 1.559 υπάλληλοι.
Μαζική είναι η επιστροφή και στον χώρο της Παιδείας, καθώς ολοκληρώθηκε σχεδόν η επαναπρόσληψη 1.817 εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ και 1.174 διοικητικών υπαλλήλων πανεπιστημίων.
Επίσης επαναπροσλήφθηκαν οι περίπου 1.300 σχολικοί φύλακες και οι 1.500 δημοτικοί αστυνομικοί (σ.σ. απασχολούντοαν, ούτως ή άλλως, σε άλλες υπηρεσίες), ενώ στην τελική ευθεία βρίσκεται και η επαναφορά περίπου 450 απολυμένων και διαθέσιμων από ασφαλιστικά ταμεία. Επίσης επαναπροσλήφθηκαν 61 υπάλληλοι του ΕΟΤ, 59 υπάλληλοι του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και 29 υπάλληλοι στο υπουργείο Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ως προς την επαναλειτουργία της ΕΡΤ ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς έχει αναγγείλει ότι 1.559 πρώην υπάλληλοι της ΕΡΤ έχουν θεμελιώσει δικαίωμα επαναπρόσληψης και θα πρέπει να καταθέσουν τη σχετική αίτηση.
Διαπραγμάτευση
Βάσει του μνημονίου, προβλέπεται η ανάκληση των μονομερών ενεργειών, στις οποίες συγκαταλέγονται και οι επαναπροσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων. Ωστόσο, η συμφωνία δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να τις διατηρήσει, ορίζοντας ισοδύναμα μέτρα. Η κυβέρνηση προσανατολίζεται να προτείνει την αφαίρεση του αριθμού των επαναπροσληφθέντων από τις προσλήψεις που προβλέπονται για το 2015. Ωστόσο, στο σημείο αυτό υπάρχει διαφωνία μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας, καθώς η ελληνική πλευρά διατείνεται ότι ο προϋπολογισμός προβλέπει 15.000 προσλήψεις για το 2015, ενώ στο Μεσοπρόθεσμο ορίζονταν σε 11.000.
Τρία εκατ. ευρώ για το Κανάλι της Βουλής!
22/08/2015
ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣΤο πρόβλημα λειτουργίας του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής έσκασε, προκαλώντας πάταγο και σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση. Το κανάλι, που άρχισε να λειτουργεί το 1999, με ειδικό νόμο, για να προβάλλει τις συνεδριάσεις της Βουλής, εξελίχθηκε σε μεγάλο πολιτικό σκάνδαλο όλων των κυβερνήσεων. Ο Κανονισμός του προβλέπει 48 θέσεις μόνιμων εργαζομένων, έφθασε όμως να απασχολεί πριν από μερικά χρόνια έως και 100 άτομα και να στοιχίζει 4.000.000 ετησίως. Ύστερα από περικοπές, το Κανάλι της Βουλής απασχολεί σήμερα 82 άτομα και στοιχίζει περί τα 3.000.000 ευρώ ετησίως.
Από αυτά φαίνονται μόνο τα 850.000 ευρώ που αναφέρονται στον προϋπολογισμό της Βουλής ως κονδύλι για «αγορά τηλεοπτικών προγραμμάτων». Τα δε τηλεοπτικά προγράμματα είναι ντοκιμαντέρ που είχε προβάλει στο παρελθόν η ΕΡΤ και μουσικές εκπομπές, συνήθως όπερα, ή ταινίες! Για την ίδια τη Βουλή προβάλλονται μόνο οι συνεδριάσεις της Ολομέλειας, ειδήσεις και δυο τρεις ενημερωτικές εκπομπές.
Το σκάνδαλο έσκασε μετά την πρόθεση της Ζωής Κωνσταντοπούλου να αλλάξει το πρόγραμμα του καναλιού και να ζητήσει τις σχέσεις εργασίας των υπαλλήλων του. Κανείς δεν γνωρίζει -δεν υπάρχει καν τηλεοπτική υπηρεσία στο Οργανόγραμμα της Βουλής- πόσοι και πού ακριβώς εργάζονται στο Κανάλι της Βουλής. Πέρα από τα 48 άτομα που εργάζονται με συμβάσεις αορίστου χρόνου, υπάρχουν και 32 με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Οι δημοσιογράφοι είναι οι λιγότεροι, 12 άτομα, ενώ στον σταθμό φαίνεται να απασχολούνται 45 τεχνικοί, 13 διοικητικοί και 12 παραγωγοί! Το 2012 είχαν βγει στη δημοσιότητα κάποια ονόματα δημοσιογράφων που εργάζονταν παράλληλα και σε ιδιωτικά κανάλια (!), ενώ υπάρχουν δημοσιογράφοι γνωστών ιστοσελίδων που εμφανίζονται ως «υπάλληλοι» στη Βουλή και στο περιοδικό που εκδίδεται από τη Βουλή. Ακόμη, πολλοί συνταξιούχοι της ΕΡΤ βρήκαν επαγγελματική στέγη στο Κανάλι της Βουλής, όπου παρέχουν υπηρεσίες ως στελέχη.
Η κυβέρνηση στην περίπτωση του Καναλιού της Βουλής φάνηκε άτολμη, καθώς δεν το ενέταξε στα προγράμματα της ΕΡΤ ώστε να σταματήσει η επιβάρυνση του προϋπολογισμού με 3.000.000 ευρώ τον χρόνο. Αν γινόταν αυτό, δεν θα υπήρχαν οι δικαιολογίες για δημοσιογραφικές εκπομπές, άρα και για ρουσφέτια.
Μπαλάκι οι ευθύνες για τον ειδικό φόρο τηλεόρασης!
22/08/2015
παππαςΚατόπιν εορτής αναζητούνται οι ευθύνες στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τη μη είσπραξη του ειδικού φόρου τηλεόρασης, που προβλεπόταν στο αρχικό κείμενο της συμφωνίας με τους δανειστές. Το μπλέξιμο του τηλεοπτικού φόρου 20% με την πληρωμή των διαφημιστικών τιμολογίων είχε αποτέλεσμα την απώλεια του ειδικού φόρου. Ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Παππάς επιρρίπτει έμμεσα ευθύνες στο υπουργείο Οικονομικών, ως το μόνο αρμόδιο να εκδώσει τις αποφάσεις και τις εγκυκλίους για την είσπραξή του για το 2015. Μέχρι και σήμερα το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει καταργήσει την εγκύκλιο της γενικής γραμματέως Δημοσίων Εσόδων Κατερίνας Σαββαΐδου με την οποία, τον Ιανουάριο του 2015, είχε δώσει παράταση ενός έτους στην είσπραξη του ειδικού φόρου.
Για το θέμα αυτό κατέθεσαν ερώτηση στον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο 16 βουλευτές της κυβέρνησης, οι Θανάσης Πετράκος, Μιχάλης Κριτσωτάκης, Ευαγγελία Αμμανατίδου – Πασχαλίδου, Δημήτρης Γάκης, Κωνσταντίνος Δελημήτρος, Κωνσταντίνος Ζαχαριάς, Ηλίας Ιωαννίδης, Δημήτρης Κοδέλας, Κωνσταντίνος Λαπαβίτσας, Ραχήλ Μακρή, Γεράσιμος Μπαλαούρας, Ευγενία Ουζουνίδου, Στέφανος Σαμοΐλης, Θανάσης Σκούμας, Γιάννης Σταθάς και Δέσποινα Χαραλαμπίδου.
Οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό «αν προτίθεται να ανακαλέσει τη συγκεκριμένη απόφαση ώστε να προχωρήσει άμεσα στην είσπραξη σε μηνιαία βάση των φόρων που προκύπτουν από 20% φορολογία επί των διαφημίσεων» και ζητούν να κατατεθεί στη Βουλή «η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους βάσει της οποίας προκύπτει ότι δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού από την εφαρμογή της συγκεκριμένης εγκυκλίου παράτασης».
H EΣΕΕ κωδικοποίησε τις αλλαγές και τα εξοντωτικά μέτρα που φέρνει το νέο μνημόνιο
20/08/2015
Στην κωδικοποίηση των κυριότερων διατάξεων του δανειακού προγράμματος, που αφορούν στην εμπορική δραστηριότητα, προχώρησε η Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και εξέδωσε σήμερα ενημερωτική εγκύκλιο προς τα μέλη της.
Η ΕΣΕΕ επιχειρεί μία πρώτη καταγραφή των μέτρων, με έμφαση σε αυτά που αφορούν στην αγορά, ενώ τις επόμενες ημέρες, όπως εκτιμά, «θα είναι σε θέση να προχωρήσει σε ασφαλείς εκτιμήσεις για το κόστος και τα αποτελέσματά τους».
Ειδικότερα:
Πτωχευτική διαδικασία
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στη λεγόμενη «διαδικασία εξυγίανσης» των επιχειρήσεων προκειμένου να διευκολυνθεί η διάσωση βιώσιμων επιχειρήσεων, αλλά και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ξεκαθαρίσματος της αγοράς.
• Ανοίγει η διαδικασία συναλλαγής του άρθρου 99 παρ. 1 ν. 3588/2007. Πλέον θα μπορούν να ενταχθούν όχι μόνο οφειλέτες που βρίσκονται σε κατάσταση παρούσας ή επαπειλούμενης αδυναμίας πληρωμών, αλλά και εκείνες οι επιχειρήσεις που απλώς αντιμετωπίζουν πιθανότητα αφερεγγυότητας η οποία θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με την υπαγωγή τους στις διατάξεις του νόμου. Πρακτικά δηλαδή, υγιείς επιχειρήσεις οι οποίες δεν αντιμετωπίζουν σήμερα πρόβλημα, αλλά ενδέχεται να αντιμετωπίσουν στο μέλλον, θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση για την υπαγωγή τους σε διαδικασία εξυγίανσης. Επιπλέον, μια εταιρεία θα μπορεί να υποβάλει εκ νέου αίτημα υπαγωγής στη διαδικασία εξυγίανσης μετά από 3 χρόνια αντί για 5 που προβλεπόταν μέχρι σήμερα.
• Η επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης μεταξύ πιστωτών και οφειλετών δεν θα απαιτεί πλέον ούτε τη γνώμη εμπειρογνώμονα ως προς τη συνδρομή του κριτηρίου βιωσιμότητας, ούτε και τη σχετική πιθανολόγηση του δικαστηρίου, παρά μόνο των πιστωτών, ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία.
• Ρυθμίσεις διευκόλυνσης προβλέπονται και για τη διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης σε λειτουργία που προβλέπεται στο άρθρο 106 ια. Το πεδίο εφαρμογής του διευρύνεται, ώστε να καλύπτει κάθε οφειλέτη νομικό πρόσωπο που πληροί τα κριτήρια του άρθρου 3 του Πτωχευτικού Κώδικα (μόνιμη παύση πληρωμών). Το αίτημα υποβάλλεται από τον οφειλέτη ή πιστωτές οι οποίοι εκπροσωπούν τουλάχιστον το 20% των συνολικών απαιτήσεων. Η συζήτηση ορίζεται εντός 20 ημερών από την αίτηση και η δικαστική απόφαση εκδίδεται εντός μηνός. Επίσης, καταργείται η προϋπόθεση να υπάρχει αξιόχρεος επενδυτής που να ενδιαφέρεται για την αγορά του ενεργητικού της επιχείρησης, ενώ προβλέπεται μεταξύ άλλων ο διορισμός εκκαθαριστή κατά τα πρότυπα της ειδικής διαχείρισης του ν. 4307/2014.
• Από 1-1-2016, οι προβλεπόμενες στον πτωχευτικό κώδικα αρμοδιότητες του συνδίκου, του μεσολαβητή, του ειδικού εντολοδόχου και του ειδικού εκκαθαριστή ασκούνται από φυσικό πρόσωπο ή εταιρεία, το οποίο έπειτα από καταχώρηση σε επαγγελματικό μητρώο, έχει δικαίωμα να ασκεί το επάγγελμα του Συμβούλου Αφερεγγυότητας.
• Η προθεσμία της αναγγελίας των απαιτήσεων των πιστωτών μειώνεται από 3 σε 1 μήνα από τη δημοσίευση της απόφασης πτώχευσης, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία.
• Η περίοδος απαλλαγής από χρέη φυσικών προσώπων μειώνεται από 10 σε 3 χρόνια. Με την εισαγωγή της διάταξης αυτής, οι αρνητικές συνέπειες της πτώχευσης μειώνονται σημαντικά και επιχειρηματίες, που επιθυμούν να επανενταχθούν στην αγορά, έχουν τη δυνατότητα για ένα νέο ξεκίνημα.
Άνοιγμα αγορών και επαγγελμάτων
• Επιτρέπεται και στα πρατήρια άρτου που έχουν τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για ψήσιμο ψωμιού από έτοιμα προϊόντα ζύμης και φέρουν τις ανάλογες προϋποθέσεις, να κάνουν χρήση της ονομασίας «αρτοποιείο». Σε ότι αφορά τα σημεία πώλησης, ψωμί θα μπορούν να διαθέτουν όλα τα καταστήματα τροφίμων και ποτών. Ωστόσο, θα δίνεται η δυνατότητα στους παραδοσιακούς φούρνους που ζυμώνουν το ψωμί να το επισημαίνουν με ειδικές πινακίδες.
• Για το γάλα, η διάρκεια συντήρησης του θα καθορίζεται πλέον από τον παρασκευαστή και υπόκειται σε ελέγχους των αρμοδίων αρχών του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης. Παραμένει το γάλα ημέρας, το οποίο θα πρέπει να συσκευάζεται σε τελική συσκευασία εντός 24 ωρών από την άμελξη, χωρίς να έχει υποστεί διαδικασία θέρμισης ή άλλη επεξεργασία προ της παστερίωσης και η διάρκεια συντήρηση του δεν υπερβαίνει τις 2 ημέρες από την ημέρα παστερίωσης.
• Συλλογικές εκπτώσεις θα εξακολουθήσουν να πραγματοποιούνται τις καθορισμένες ημερομηνίες τακτικών και ενδιάμεσων εκπτώσεων, αλλά πλέον το κάθε κατάστημα θα μπορεί να πραγματοποιεί εκπτώσεις και εκτός των περιόδων αυτών.
• Θα επιτρέπεται το άνοιγμα φαρμακείων και χωρίς πτυχίο φαρμακοποιού. Παράλληλα, προβλέπεται μείωση της τιμής των γενοσήμων φαρμάκων κατά 32,5%.
• Καταργείται η απόδειξη πραγματοποίησης ακαθάριστων εσόδων ως προϋπόθεση για τη χορήγηση των αδειών κυκλοφορίας στον κλάδο των φορτηγών ιδιωτικής χρήσης.
• Μειώνονται οι αμοιβές των συμβολαιογράφων. Για ποσό αντικειμένου συναλλαγής έως 120.000 ευρώ η αμοιβή διαμορφώνεται από 1% σε 0,8%.
• Αίρεται η απαγόρευση συστέγασης ποτοποιείου, αποσταγματοποιείου, οινοποιείου.
Κόκκινα δάνεια
• Έως τα τέλη Αυγούστου 2015, η Τράπεζα της Ελλάδος θα εκδώσει όλες τις αναγκαίες διατάξεις για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν βελτιώσεων σε συμφωνία με τους θεσμούς.
• Θα επανενεργοποιηθεί το Κυβερνητικό Συμβούλιο Ιδιωτικού Χρέους και θα συσταθεί γραμματεία που θα το επικουρεί.
• Έως τα τέλη Οκτωβρίου του 2015, η Τράπεζα της Ελλάδος θα υποβάλει έκθεση για την κατηγοριοποίηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών, καθώς και αξιολόγηση της ικανότητας των τραπεζών να αντιμετωπίζουν κάθε κατηγορία μη εξυπηρετούμενων δανείων.
• Θα ιδρυθεί Κέντρο Ενημέρωσης Οφειλετών, που θα παρέχει νομικές και οικονομικές συμβουλές σχετικά με οφειλές.
• Μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου του 2015, η κυβέρνηση θα ενισχύσει το θεσμικό πλαίσιο για τη διευκόλυνση της τακτοποίησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μεταξύ άλλων, με τη βελτίωση του νομικού πλαισίου για θέματα αφερεγγυότητας εταιρειών και νοικοκυριών, με την υιοθέτηση κατάλληλων νομικών μέσων για τη συγκρότηση εξειδικευμένων τμημάτων για υποθέσεις αφερεγγυότητας, τόσο εταιρειών όσο και νοικοκυριών και το διορισμό και την κατάρτιση επαρκούς αριθμού πρόσθετων δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων, για υποθέσεις αφερεγγυότητας τόσο εταιρειών όσο και νοικοκυριών.
• Θα δημιουργηθεί Υπηρεσία Πίστωσης και Πλούτου ως ανεξάρτητη αρχή, που θα προσδιορίζει τις δυνατότητες πληρωμής των δανειοδοτών για τη διευκόλυνση των τραπεζικών ιδρυμάτων και θα τροποποιηθεί ο νόμος για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, ώστε να ενθαρρυνθούν οι οφειλέτες να συμμετάσχουν, διασφαλίζοντας συγχρόνως ίση μεταχείριση μεταξύ των ιδιωτικών και των δημόσιων πιστωτών.
• Έως τα τέλη Μαρτίου του 2016, η Τράπεζα της Ελλάδος θα αναθεωρήσει τον Κώδικα Δεοντολογίας με κατευθυντήριες γραμμές αναδιάρθρωσης χρεών για ομάδες δανειοληπτών (π.χ. ΜΜΕ), βάσει σαφών κριτηρίων κατηγοριοποίησης λιανικών χαρτοφυλακίων και με την εισαγωγή μηχανισμών ταχείας διεκπεραίωσης, περιλαμβανομένων τυποποιημένων εγγράφων αξιολόγησης, συμβάσεων αναδιάρθρωσης και λύσεων τακτοποίησης.
Φορολογικά
• Εφαρμόζονται διαδικασίες εξπρές για αποτελεσματικότερες και γρηγορότερες κατασχέσεις τραπεζικών υπολοίπων σε όσους χρωστούν στο δημόσιο. Η εφορία θα μπορεί να κάνει γρήγορο προέλεγχο για τον εντοπισμό των τραπεζικών υπολοίπων του οφειλέτη και να εκδίδει στοχευμένα κατασχετήρια. Επίσης, αν υπάρξει εμφάνιση κάποιου ποσού μετά την έκδοση του κατασχετηρίου τότε αυτό θα κατάσχεται αμέσως. Παράλληλα, μειώνονται όλα τα όρια για τις κατασχέσεις στα 1.000 ευρώ και το ποσό άνω του νέου ορίου θα κατάσχεται όλο. Σε ότι αφορά μισθούς, συντάξεις και ασφαλιστικά βοηθήματα, το ακατάσχετο όριο μειώνεται από τα 1.500 στα 1.000 ευρώ (καθαρό ποσό αφού αφαιρεθούν οι εισφορές). Ειδικά για περιπτώσεις πολιτών που δοκιμάζονται οικονομικά θα μπορεί να κατασχεθεί το 50% για το τμήμα του μισθού ή της σύνταξης μεταξύ των 1.000 και 1.500 ευρώ (δηλαδή 250 ευρώ). Μειώνεται από τα 1.500 στα 1.250 ευρώ το ακατάσχετο ποσό από έναν τραπεζικό λογαριασμό για κάθε φορολογούμενο.
• Ορίζεται ότι ο φόρος εισοδήματος του φετινού εκκαθαριστικού για τις επιχειρήσεις θα πληρωθεί σε 5 δόσεις με την πρώτη τον Αύγουστο και τη τελευταία έως τέλος Δεκεμβρίου. Η προκαταβολή φόρου για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες αυξάνεται για το φορολογικό έτος 2015 από 55% σε 75% και από το 2016 στο 100%, ενώ για το 2016 θα επανασχεδιαστεί η εισφορά αλληλεγγύης με την ενσωμάτωση της στις κλίμακες φορολογίας.
• Καταργείται η έκπτωση 2% για εφάπαξ εξόφληση και κάθε απαλλαγή εξαίρεσης για διάφορες κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως η έκπτωση επισφαλών απαιτήσεων έως 1,5% επί των πωλήσεων πρακτορείων του ΟΠΑΠ.
• Καταργείται ο «προληπτικός φόρος» του 26% και η διάταξη η οποία δεν επέτρεπε, υπό προϋποθέσεις, τριγωνικές συναλλαγές μέσω χωρών, με προνομιακό φορολογικό καθεστώς.
• Αυξάνεται από το φετινό εκκαθαριστικό η προκαταβολή φόρου των αγροτών από το 27,5% στο 55% (φορολογικό έτος 2014), ενώ από το 2016 οι αγρότες θα φορολογούνται με συντελεστή 20% και από το 2017 με συντελεστή 26%.
• Αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του αγροτικού πετρελαίου από τον προσεχή Οκτώβριο, από τα 66 στα 200 ευρώ το χιλιόλιτρο, ενώ από την 1η Οκτωβρίου 2016 εξισώνεται με το πετρέλαιο κίνησης στα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο.
• Αυξάνεται από το 3% σε πάνω από 5% (παρεμβατικό επιτόκιο ΕΚΤ συν 5 μονάδες) το επιτόκιο της ρύθμισης των 100 δόσεων με τη ρητή δέσμευση ότι δεν θα υπάρξουν άλλες ρυθμίσεις για φορολογικές οφειλές. Δίνεται η δυνατότητα στην φορολογική διοίκηση να θεσπίσει κριτήρια για τη μείωση του αριθμού των δόσεων για όσους φορολογούμενους έχουν την οικονομική δυνατότητα να αποπληρώσουν νωρίτερα οφειλές οι οποίες έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση των 100 δόσεων, ενώ θα χάνουν τη ρύθμιση όσοι δεν θα έχουν ξοφλήσει ή ρυθμίσει νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές εντός τριών μηνών.
• Καταργούνται όλοι οι φόροι υπέρ τρίτων που είναι συνδεδεμένοι με τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων σταδιακά από το τέλος Οκτωβρίου και θεσπίζεται φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
• Αυξάνεται από το 2016 στο 15% από το 11% η φορολογία των εισοδημάτων από ενοίκια κάτω των 12.000 ευρώ και στο 35% από 33% για μεγαλύτερα των 12.000 ευρώ.
• Επεκτείνεται η φορολογία 30% επί των ακαθορίστων εσόδων από τυχερά παιχνίδια και στις συσκευές VLT που προβλέπεται να εγκατασταθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016.
• Σε ότι αφορά το καθεστώς ΦΠΑ στα νησιά, οι εκπτώσεις καταργούνται μέχρι το τέλος του 2016 και ξεκαθαρίζεται νομοτεχνικά ότι από την 1-1-2017 δεν θα ισχύουν μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ σε κανένα νησί.
• Επιβάλλεται συντελεστής 23% ΦΠΑ σε όλα τα ιδιωτικά σχολεία που δεν αποτελούν μη κερδοσκοπικά ιδρύματα, ως ισοδύναμο μέτρο, ώστε να επιστρέψει το βόειο κρέας στο 13%.
• Ο φετινός ΕΝΦΙΑ θα πληρωθεί σε 5 δόσεις, από τον Οκτώβριο έως τον Φεβρουάριο, ενώ διατηρείται η έκπτωση 20% για τα κενά και τα ξενοίκιαστα ακίνητα κατά τη διάρκεια του 2014. Οι πιθανές αλλαγές στις αντικειμενικές τιμές ακινήτων το 2016 δεν επιτρέπεται να επηρεάσουν τον εισπρακτικό στόχο των 2,65 δισ. ευρώ. Παράλληλα, καταργείται η έκπτωση του ΕΝΦΙΑ που ίσχυε για τα τουριστικά καταλύματα και τα μικρά ξενοδοχεία.
• Επιβάλλεται αύξηση κατά 4% ετησίως για την πενταετία 2016 έως 2020 του φόρου χωρητικότητας των πλοίων, καθώς και της εισφοράς των πλοίων ελληνικών συμφερόντων υπό ξένη σημαία τα οποία είναι ασφαλιστικά συμβεβλημένα στο ΝΑΤ. Επίσης, παρατείνεται και για την τετραετία 2016 - 2019 η εισφορά που επιβλήθηκε το 2013 σε ναυτιλιακές εταιρείες επί του εισαγόμενου συναλλάγματος. Τέλος θα υπόκεινται σε φόρο χωρητικότητας τα πλοία με σημαία ευρωπαϊκής ένωσης και ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 27/1975.
• Επέρχονται παρεμβάσεις στον φορολογικό μηχανισμό με ενίσχυση προσωπικού για την καλύτερη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Μεταφέρονται υπηρεσίες και προσωπικό ελέγχων στο ΣΔΟΕ, ενώ αναδιαρθρώνεται και ο φορολογικός κώδικας.
Ασφαλιστικά Θέματα
Δεσμεύεται η κυβέρνηση για περικοπές 0,25% του ΑΕΠ για το 2015 και 1% για το 2016 ενώ τα μέτρα που οδηγούν σε περικοπές κατά την ΕΣΕΕ, είναι τα εξής:
• Παρακράτηση 6% στις κύριες και επικουρικές συντάξεις το 2015 - 2016.
• Σταδιακή κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
• Διατήρηση των κατώτατων συντάξεων στα σημερινά επίπεδα μέχρι το 2021, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
• Εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων για την καταβολή της κατώτατης σύνταξης, ακόμη και σε όσους συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015 και έχουν συμπληρώσει τα 67 έτη.
• Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ για όλους τους συνταξιούχους έως τα τέλη Δεκεμβρίου του 2019, αρχίζοντας με το ανώτερο 20% των δικαιούχων τον Μάρτιο του 2016.
• Εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ή εξεύρεση αμοιβαία αποδεκτών εναλλακτικών μέτρων στο συνταξιοδοτικό σύστημα.
• Θεσμοθέτηση ισοδύναμων μέτρων για την εφαρμογή της δικαστικής απόφασης του ΣτΕ για τις συντάξεις.
Βάσει του νέου συστήματος που έχει καθοριστεί από το 2010, κατά την πλήρη εφαρμογή του νόμου, το μέσο ποσοστό αναπλήρωσης δεν θα ξεπερνά το 50%. Η συμμετοχή του κράτους σταδιακά περιορίζεται στην καταβολή της βασικής σύνταξης που το 2010 εκτιμήθηκε ότι θα είναι στα 360 ευρώ.
Παράλληλα, εντός του 2016 θα ολοκληρωθεί όχι μόνο η διοικητική - οργανωτική ενοποίηση όλων των ταμείων σε ένα, υπό ενιαία δομή και λειτουργία, αλλά και η ουσιαστική ενοποίηση των όρων και προϋποθέσεων ασφάλισης και λήψης σύνταξης. Τα βήματα που θα οδηγήσουν σε ένα ταμείο για όλους, με ενιαία δομή αλλά και κοινό κανονισμό για τις εισφορές και τις παροχές, είναι:
- Υπαγωγή όλων των επικουρικών ταμείων στο υπερεπικουρικό των μισθωτών ETEA από την 1η Σεπτεμβρίου 2015, εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος (ή ισοδύναμα μέτρα) και χρηματοδότησή τους αποκλειστικά από εισφορές εργοδοτών - εργαζομένων από την 1η Ιανουαρίου 2015.
- Καθιέρωση στενότερης σύνδεσης μεταξύ εισφορών και παροχών, ήτοι αναλογικότερο σύστημα, αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών στους αυτοαπασχολούμενους, με βάση το πραγματικό εισόδημα και -εντός τριών ετών- κατάργηση της επιπλέον κρατικής χρηματοδότησης, με εναρμόνιση των κανόνων σχετικά με τις εισφορές σε όλα τα ταμεία, με βάση το ΙΚΑ.
- Σταδιακή εναρμόνιση των κανόνων για τις συντάξεις του ΟΓΑ με αυτά που ισχύουν στα άλλα ταμεία.
Μετά την ενοποίηση όλων των ταμείων (κύριων και επικουρικών) σε μία ενιαία οντότητα, θα επιδιωχθεί η ενοποίηση των αποθεματικών των ταμείων έως τον Δεκέμβριο του 2016. Η μεταρρύθμιση θα ολοκληρωθεί εντός του 2017, με την ενσωμάτωση της είσπραξης όλων των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, μαζί με τους φόρους, από τη φορολογική διοίκηση (Δεκέμβριος 2017).
Σελίδα 51 από 176