Βουλή: Πλήρης διάσταση κυβέρνησης-Καλφαγιάννη για την ΕΡΤ
«Το νομοσχέδιο βάζει ταφόπλακα», είπε ο πρόεδρος της ΠΟΣΠΕΡΤ
Σταυρόπουλος Λάμπρος
15/4/2015
Σε πλήρη διάσταση είναι η κυβέρνηση με τον άλλοτε πανίσχυρο πρόεδρο της ΠΟΣΠΕΡΤ Π. Καλφαγιάννη, όπως διαφάνηκε κατά την ακρόαση φορέων επί του νομοσχεδίου για την επαναλειτουργία της ΕΡΤ. Ο κ. Καλφαγιάννης μάλιστα τόνισε ότι «το νομοσχέδιο αυτό βάζει ταφόπλακα στην ΕΡΤ», επισημοποιώντας έτσι το «διαζύγιο» που έχει πάρει το Μέγαρο Μαξίμου από τον πρόεδρο της ΠΟΣΠΕΡΤ.
Η ρήξη ανάμεσά τους είναι προφανής με τον κ. Καλφαγιάννη να εξαπολύει μύδρους κατά όσων υιοθετούν το πλαίσιο επαναλειτουργίας που προωθεί η κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός Επικρατείας Ν. Παππάς, ενώ επιτέθηκε σε όσους κατηγορούν τον ίδιο για τις ευθύνες που έχει από την θέση του προέδρου της ΠΟΣΠΕΡΤ, ονοματίζοντας μάλιστα τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Φίλη. «Υπάρχει στο πρόσωπό μου μια κριτική ότι για όλα φταίει ο Καλφαγιάννης. Αν νομίζετε ότι είναι έτσι, εγώ δεν θα κάνω αίτηση για να μπω στην ΕΡΤ. Παραιτούμαι αυτή την στιγμή αν οι εργαζόμενοι λάβουν αυτά που δικαιούνται», είπε ο πρόεδρος της ΠΟΣΠΕΡΤ.
https://www.tovima.gr/politics/article/?aid=694827
Της Ματίνας Παπαχριστούδη στο Hot Doc
Και μόνο ο καταλογισμός των τελών κατοχής συχνοτήτων, από τον αρμόδιο υπουργό Νίκο Παππά, στους σταθμούς ελεύθερης και συνδρομητικής τηλεόρασης από το 2011 ως το 2014, έφθασε ώστε να ξεσπαθώσουν οι ενσωματωμένοι πολιτικοί υπάλληλοι της διαπλοκής. Αυτοί, όπως ο Ά. Γεωργιάδης για παράδειγμα, ήταν οι προπομποί για τον πόλεμο, που θα ξεσπάσει, με επίκεντρο την κυβερνητική προσπάθεια να αλλάξει -μετά από 25 χρόνια- την καθεστηκυία οργανωμένη και καλά έμπειρη τηλεοπτική διαπλοκή. Η οποία, αξίζει να σημειωθεί, έχει όλους τους έως τώρα νόμους με το μέρος της.
Ο Ν. Παππάς έπραξε αυτό που οι νόμοι τους έλεγαν αλλά δεν έπραξαν στα μνημονιακά χρόνια οι προηγούμενοι αρμόδιοι υπουργοί. Να καταλογίσει, δηλαδή, το 2% επί του ετήσιου τζίρου των καναλιών για την κατοχή συχνότητας, επίγειας ή δορυφορικής. Σύνολο τελών: 40 εκατ. ευρώ. Τα τηλεοπτικά κανάλια αδυνατούν να υποστηρίξουν ότι δεν πρέπει να πληρώνουν. Αυτοί έφτιαξαν, εξάλλου, μαζί με τον Ευάγγελο Βενιζέλο, το νόμο περί ΜΜΕ, το 1995. Αυτοί ισχυρίζονται, όταν τους συμφέρει, πως είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν το 0,5% για τους τυφλούς και το 1,5% για το ελληνικό σινεμά, ασχέτως αν δεν τα έχουν πληρώσει μέχρι σήμερα. Γιατί οι αγαπημένοι τους διαπλεκόμενοι υπουργοί των προηγούμενων κυβερνήσεων είχαν φροντίσει και για αυτό: για να πληρωθούν οι θεσμικά ονομαζόμενες υποχρεώσεις, απαιτούνταν έκδοση υπουργικής απόφασης. Την οποία, βεβαίως, στην περίπτωση του τέλους 2% επί των συχνοτήτων για τα έτη 2011-2014, είχαν «ξεχάσει» να εκδώσουν. Τόσο… χαλαροί ήταν όλοι τους.
Η πρώτη αυτή αψιμαχία συνοδεύτηκε από την κοινή παραδοχή καναλαρχών και πολιτικού συστήματος, ότι το κράτος τούς «αφαιρεί» την υποχρέωση πληρωμής για συχνότητες όταν μεταδίδουν δωρεάν τις πολιτικές διαφημίσεις κατά τη διάρκεια προεκλογικών περιόδων. Ρύθμιση, που επίσης προβλέφθηκε το 1995 αλλά «ξέχασε» να εφαρμόσει η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου για τις εκλογές 2012-2014.
Ο πόλεμος, ωστόσο, θα αρχίσει πραγματικά μόλις φτάσουμε στο μέλι της υπόθεσης: τις ψηφιακές συχνότητες.
Ήδη οι καναλάρχες άρχισαν να ρίχνουν προειδοποιητικές βολές, για να απαντήσουν με το… μέλλον στο αμαρτωλό διαπλεκόμενο παρελθόν τους. «Οι συχνότητες δεν ανήκουν στο κράτος, από τη στιγμή που “πουλήθηκαν” από την ΕΕΤΤ σε διαγωνισμό», λένε. Εννοούν πως η κοινή τους εταιρία, η Digea, πρέπει να πληρώσει σε δόσεις ως το 2029 το ευτελές ποσό των 18,3 εκατ. ευρώ για τις τηλεοπτικές συχνότητες, που πήρε στις 6 Φεβρουάριου 2014 και στις οποίες χωράει η εκπομπή περί των 64 σταθμών πανελλαδικής και περισσότερων από 180 περιφερειακής εμβέλειας!
Γιατί το πόσα ακριβώς χρωστάνε τα κανάλια για τις αναλογικές συχνότητες, που κατείχαν ως το 2014, είναι ήσσονος σημασίας, μπροστά στο πόσο πρέπει να πληρώσουν ως μέτοχοι της εταιρίας δικτύου, της Digea δηλαδή, για τις ψηφιακές συχνότητες.
Η ίδια η Digea, που κέρδισε σε ένα διαγωνισμό-παρωδία το μονοπώλιο των ψηφιακών τηλεοπτικών συχνοτήτων για τα επόμενα 15 χρόνια, απαιτεί από τους πελάτες της, τα πανελλαδικά κανάλια να πληρώνουν για το ένα τέταρτο της συχνότητας πανελλαδικής εμβέλειας το ποσό του 1,2 εκατ. ευρώ! Επί 15 χρόνια, ίσον 18 εκατ. ευρώ. Αυτή τη στιγμή, η Digea μεταφέρει το ψηφιακό σήμα έξι πανελλαδικών καναλιών, άρα δυνητικά θα έχει έσοδα 108 εκατ. ευρώ την 15ετία. Στα περιφερειακά κανάλια, οι τιμές ενοικίου στη Digea εξαρτώνται από τον πληθυσμό κάθε περιοχής και το τίμημα κυμαίνεται από 21.600 έως και 400.000 το χρόνο. Η εταιρία πλήρωσε για τις περιφερειακές συχνότητες, για 15 χρόνια, μόλις 1.949.000 ευρώ και μεταφέρει συνολικά 101 περιφερειακά κανάλια. Δεν είναι δύσκολο να γίνει η πράξη, πόσα θα βγάλει και από την 15ετή ενοικίαση των περιφερειακών συχνοτήτων.
Όλα τα πάρα πάνω ποσά τα γράφουμε για να διαπιστωθεί το πόσο εκτιμάται η αξία των συχνοτήτων από τους ίδιους τους καναλάρχες, οι οποίοι τις αγόρασαν από το κράτος επί της αγαπημένης τους κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ έναντι συνολικού ποσού 18,6 εκατ. ευρώ για 15 χρόνια. Και τώρα υποστηρίζουν, σχεδόν με κυνισμό, πως οι τηλεοπτικές συχνότητες δεν ανήκουν στο κράτος, είναι δικές τους με διαγωνισμό…
Το επόμενο βήμα, αφού παρουσιάσουν, όπως υποστηρίζουν, έρευνα για το τι πληρώνουν στην Ευρώπη τα ιδιωτικά κανάλια ως «πάροχοι περιεχομένου» στο κράτος, θα είναι να ζητήσουν επιδότηση! Ναι, θα το πουν κι αυτό. Είναι το διαπραγματευτικό τους χαρτί, ως σταθμοί που εκπέμπουν ελεύθερα και δωρεάν ενημερωτικό και ψυχαγωγικό πρόγραμμα για όλους τους πολίτες. Έτσι το ονομάζουν.
Το επιχείρημα έχει χρησιμοποιηθεί πλειστάκις και στο παρελθόν, από την κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή ακόμη, όταν είχαν προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ενάντια στο ανταποδοτικό τέλος υπέρ της ΕΡΤ. Τελικά κατάφεραν να κλείσουν την ΕΡΤ. Και να λαμβάνουν, ως Digea, για να μεταφέρουν το τηλεοπτικό σήμα της κρατικής τηλεόρασης της ΝΕΡΙΤ, ενοίκιο ενός εκατομμυρίου ευρώ.
https://mediatvnews.gr/?p=1413
14/04/2015
Η Πανελλήνια Ένωση Ιδιοκτητών Ραδιοφωνικών Σταθμών (ΠΕΙΡΑΣ) ζήτησε και είχε πρώτη από όλες τις Ενώσεις Ιδιοκτητών συνάντηση με τον γενικό γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρη Κρέτσο. Στο επίκεντρο τέθηκε η παράνομη πλέον λειτουργία των ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών της περιφέρειας, των οποίων οι βεβαιώσεις προσωρινής λειτουργίας του ΕΣΡ είναι άκυρες! Τα ραδιόφωνα της περιφέρειας λειτουργούν κυριολεκτικά στον αέρα μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που κήρυξε το καθεστώς αντισυνταγματικό. Οι ιδιοκτήτες έθεσαν στον γενικό γραμματέα και τα άλλα αιτήματά τους, σχετικά με την πληρωμή του αγγελιοσήμου και τις διαφημίσεις-χορηγίες. Ο Λ. Κρέτσος τούς διαβεβαίωσε πως η λειτουργία του περιφερειακού ραδιοφώνου θα στηριχθεί με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα ΜΜΕ.
Γιατί θέλουμε μια νέα ΕΡΤ;
2015-04-14
Του Μάκη Γ. Μπαλλή, Βουλευτή Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ
Το υπό συζήτηση και ψήφιση νομοσχέδιο για την ΕΡΤ, δεν είναι απλώς για την επανασύσταση ενός φορέα που καταργήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Εστω και αν πρόκειται για έναν δημόσιο φορέα επικοινωνίας. Ούτε μόνο για την επανόρθωση μίας αδικίας. Με θύματα χιλιάδες εργαζόμενους και το δημόσιο αγαθό της ενημέρωσης. Δεν ανεβάζουμε τον διακόπτη για να επαναφέρουμε το φως, στο σκοτάδι που ξαφνικά, αυταρχικά και αντιδημοκρατικά αποφάσισε και επέβαλε ένας υπουργός. Σκοτάδι όχι στην ΕΡΤ, αλλά σε ένα βασικό δημοκρατικό δικαίωμα. Το δικαίωμα της ενημέρωσης μέσα από ένα δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν είναι μόνο για την επαναφορά της νομιμότητας στην Ελλάδα και της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή νομιμότητα. Δεν είναι η απλή επανασύσταση της ΕΡΤ το μεγάλο ζητούμενο. Είναι η επανασύνδεση με τη συλλογική μας μνήμη που πρέπει να διασώζει και να διαδίδει ένα δημόσιο ΜΜΕ.
Επιδίωξη της κυβέρνησης και αυτό έχει τονιστεί και έχει διευκρινιστεί πολλές φορές, δεν είναι η επιστροφή στην παλιά ΕΡΤ. Στο «μαγαζί», που είχε μετατραπεί σε κομματικό φέουδο και εκφραστή της εκάστοτε κυβερνητικής πολιτικής και μόνο. Στόχος μας και φιλοδοξία μας δεν είναι να επαναφέρουμε ένα καθεστώς και ένα πλαίσιο λειτουργίας αναξιόπιστο, αφερέγγυο, κομματικά εξαρτημένο και κοινωνικά ανυπόληπτο. Αντίθετα, θέλουμε και στοχεύουμε σε ένα δημόσιο Μέσο που θα αντανακλά την ποιότητα του δημοκρατικού πολιτικού πολιτισμού. Οχι με την κουλτούρα των πελατειακών σχέσεων, αλλά με την αντίληψη ενός δημόσιου αγαθού που πρέπει να απευθύνεται στην κοινωνία, εκφράζοντας την κοινωνία.
Θα ήταν εύκολο, αν απλώς αλλάζαμε την ταμπέλα της ΝΕΡΙΤ και επαναφέραμε την ίδια λογική στη σύσταση, στην οργάνωση, στη λειτουργία του φορέα. Προτιμάμε το δυσκολότερο, αλλά κοινωνικά και πολιτικά αναγκαίο.
Γιατί, λοιπόν, νέος φορέας;
Για να υπάρχει ένα δημόσιο ΜΜΕ που θα είναι η έκφραση της Δημοκρατίας, του πλουραλισμού, του δικαιώματος ενημέρωσης για όλους. Με διαφορετικά χαρακτηριστικά από το χθες. Ακόμη και αισθητικά χαρακτηριστικά. Είναι θέμα πολιτικής άποψης και πολιτισμού.
Ενα δημόσιο ΜΜΕ που θα αποτελέσει τον οδηγό, τον μπούσουλα της ποιότητας που πρέπει να έχει και η ιδιωτική ραδιοτηλεόραση. Ενα δημόσιο ΜΜΕ που θα είναι το στήριγμα των δράσεων, των πρωτοβουλιών και της πολιτιστικής παραγωγής των φορέων της κοινωνίας. Που θα κάνει αυτό που δεν μπορεί να κάνει η ιδιωτική ραδιοτηλεόραση. Και που όποτε το κάνει, το πουλάει πολύ ακριβά.
Ενα δημόσιο ΜΜΕ εν τέλει, το οποίο θα λειτουργεί μακριά από διαπλοκή, συμφέροντα, εξυπηρετήσεις. Για την οργάνωση του οποίου , το κράτος θα είναι όχι ο κυρίαρχος αλλά ο εγγυητής της ανεξάρτητης και αμερόληπτης λειτουργίας του.
Γιατί ΕΡΤ:
Να το ξεκαθαρίσουμε ακόμη μία φορά. Οχι για την επάνοδο στο παλιό καθεστώς και πλαίσιο λειτουργίας 40 περίπου χρόνων, σημαδεμένων από τη συνεχή παρέμβαση κράτους και κυβερνήσεων. Είναι ισχυρός ο συμβολισμός του ονόματος. Είναι το όνομα που έσβησε μέσα σε μία νύχτα με την απόφαση μίας κυβέρνησης, ενός υπουργού. Οι διαμαρτυρίες, οι συγκεντρώσεις, οι πορείες που ξεκίνησαν από την επόμενη κιόλας μέρα με τη συγκλονιστική συμμετοχή δεκάδων χιλιάδων πολιτών σε κάθε πόλη της χώρας, δεν ήταν για την υπεράσπιση του διεφθαρμένου καθεστώτος που είχαν επιβάλλει οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών στο δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα. Ηταν για την υπεράσπιση ενός συλλογικού κοινωνικού δικαιώματος, αυτό της ενημέρωσης, ήταν για την καταδίκη της αυταρχικής λογικής και συμπεριφοράς, για την προβολή του αιτήματος λειτουργίας ενός ΜΜΕ σε ευθεία σύνδεση με την κοινωνία. Ενός δημόσιου αγαθού, στη διαχείριση του οποίου λόγο θα είχε η κοινωνία. Ούτε το κράτος, ούτε η αγορά.
Πού θα είναι διαφορετική η νέα ΕΡΤ;
Σε πολλά, αν όχι σε όλα.
• Κατ’ αρχάς στην αντίληψη και τις αρχές λειτουργίας της.
• Στο διαφορετικό μοντέλο διοίκησης και στελέχωσης. Με ένα επταμελές Δ.Σ. στο οποίο τα πέντε άτομα θα περνούν από την έγκριση της Βουλής και τα δύο θα είναι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι των ίδιων των εργαζομένων, το ένα από τα οποία θα έχει τη δημοσιογραφική ιδιότητα. Εκλεγμένοι με άμεση και καθολική ψηφοφορία. Ούτε εγκάθετοι και εκλεκτοί της κυβέρνησης, ούτε ορισμένοι από συνδικαλιστικές οργανώσεις. Οχι και παπάς και ζευγάς, όπως στο παρελθόν.
• Στο σχεδιασμό της αναπτυξιακής στρατηγικής, μέσα από διαβούλευση με τους εργαζόμενους, με αντιπροσωπευτικούς φορείς του πολιτισμού, της τέχνης και της δημοσιογραφίας.
• Στη συγκρότηση Συμβουλίων Κοινωνικού Ελέγχου σε κάθε περιφέρεια όπου θα λειτουργεί μία δομή της ΕΡΤ. Σε όλη την Ελλάδα δηλαδή. Συμβούλιο εκπροσώπων των τηλεθεατών και ακροατών, θεσμών και τοπικών κοινωνικών συλλογικοτήτων.
• Στην ανάδειξη του διαφορετικού ρόλου που μπορούν να παίξουν οι περιφερειακές δομές της ΕΡΤ και κυρίως της ΕΡΑ. Ρόλος ενδυνάμωσης του τοπικού κοινωνικού ιστού, ανάδειξης των τοπικών ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, τη, διάσωση και προβολή των πολιτιστικών και παραγωγικών ξεχωριστών χαρακτηριστικών.
Αξιοποιώντας και το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, αλλά και την τεράστια εμπειρία που υπάρχει από τη λειτουργία πολλών περιφερειακών σταθμών της ΕΡΑ. Με εγγυημένη τη λειτουργία τους και τη διάθεση των μέσων που θα διευκολύνουν το έργο τους.
Η ΕΡΤ σύντομα στους δέκτες μας
Δευτέρα, 13 Απριλίου 2015
Ορέστης Φ. Αθανασίου
Τον Μάιο αναμένεται να αρχίσει να επανέρχεται σταδιακά στις οθόνες η νέα ΕΡΤ. Η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή της Βουλής θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη εβδομάδα με την ακρόαση φορέων και μετά θα εισαχθεί στην Ολομέλεια. Από κει και πέρα θα ξεκινήσει ένας νέος αγώνας δρόμου ώστε το αργότερο μέχρι το τέλος του χρόνου να λειτουργεί ένας δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας που να μπορεί να «μετράει» στο χώρο των εγχώριων ΜΜΕ.
Σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νέου νόμου, το νέο ΔΣ της ΕΡΤ σε τρεις μήνες από τη συγκρότησή του θα πρέπει να συντάξει τον προϋπολογισμό της εταιρείας, το επιχειρησιακό της σχέδιο και να προβεί στον έλεγχο όλων των συμβάσεων της ΝΕΡΙΤ. Επίσης ως τις 30 Οκτωβρίου θα πρέπει να καταθέσει φάκελο στην ΕΕΤΤ για την αδειοδότηση των κεραιών του δικτύου της. Χρόνος που μάλλον θα αποδειχθεί λίγος και ενέχει τον κίνδυνο να γίνουν βιαστικές κινήσεις αλλά όπως έγινε φανερό πλέον περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις δεν υπάρχουν. Καθώς η κυβέρνηση άνοιξε όλα τα θέματα που αφορούν τα ΜΜΕ η λειτουργία της ΕΡΤ είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη.
Τα «αγκάθια»
Μέχρι να φτάσει στην Επιτροπή, στο αρχικό σχέδιο έγιναν αλλαγές που σε ένα βαθμό ικανοποίησαν μερικά αλλά όχι όλα τα αιτήματα των εργαζομένων της ERT open όπως η αλλαγή της αρχικής πρόβλεψης για επιχειρησιακή σύμβαση με τη Συλλογική Σύμβαση και η ρητή αναφορά πως οι θέσεις εργασίας είναι θέσεις αποκλειστικής απασχόλησης.
Το μεγαλύτερο «αγκάθι» που παραμένει είναι πως σ’ αυτούς που θα επανέλθουν σε πρώτη φάση δεν συμπεριλαμβάνονται οι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου παρά το γεγονός ότι επί της ουσίας κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της ΕΡΤ. Από τη συζήτηση όμως προέκυψε η δέσμευση πως το Δ.Σ. στο πρώτο κιόλας τρίμηνο, αφού διαμορφώσει το οργανόγραμμα και τις οργανικές θέσεις, θα προκηρύξει διαγωνισμό με επιπλέον μοριοδότηση γι’ αυτούς. Είναι μια δέσμευση που πρέπει οπωσδήποτε να τηρηθεί.
Το δεύτερο και μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως για να επιταχυνθούν και να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες προκρίθηκε το παλιό ιεραρχικό μοντέλο διοίκησης παραμερίζοντας τις απόψεις που είχαν εκφράσει οι εργαζόμενοι της ελεύθερης ΕΡΤ για εισαγωγή μορφών αυτοδιαχείρισης έτσι όπως διαμορφώθηκαν στους είκοσι δύο μήνες του αγώνα τους. Στην ουσία, η νέα ΕΡΤ καθοδηγείται από τον διευθύνοντα σύμβουλο -που θα πρέπει να «διαβουλεύεται» με τους εκπροσώπους των εργαζομένων- και ελέγχεται από τον υπουργό Επικρατείας που θα επιλέξει το διοικητικό συμβούλιο. Εστω και αν δεν δεχθούμε πως θα γίνουν οι καλύτερες δυνατές επιλογές προσώπων, το μοντέλο διοίκησης σε βάθος χρόνου δεν πρέπει και δεν μπορεί να βασίζεται στις καλές προθέσεις των προσώπων αλλά σε θεσμικές δικλείδες ασφαλείας πέρα από τη «συμφωνία αρχών» μεταξύ της ΕΡΤ και του Ελληνικού Δημοσίου «για την εδραίωση της ανεξαρτησίας της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης» που αναφέρει η αιτιολογική έκθεση. Βέβαια, κάποιες τέτοιες ρυθμίσεις έχουν προβλεφθεί: ο έλεγχος της ΕΡΤ ανατίθεται στο ΕΣΡ, ως προς τις υποχρεώσεις της στη δημόσια υπηρεσία και την τήρηση των κανόνων δικαίου της ΕΕ, ενώ θα πρέπει να κατατίθεται στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, στο πρώτο τρίμηνο κάθε έτους, έκθεση για τη διαφάνεια στη χρήση του ανταποδοτικού τέλους. Αλλά τίποτε δεν εμποδίζει, θα έλεγε κανείς μάλιστα πως επιβάλλεται, όταν η ΕΡΤ αρχίσει να λειτουργεί κανονικά με το σύνολο του προσωπικού της να περάσουμε από το ιεραρχικό μοντέλο όπου όλοι οι γενικοί διευθυντές και διευθυντές ορίζονται από τον διευθύνοντα σύμβουλο σε μορφές ουσιαστικής συμμετοχής των εργαζομένων στην επιλογή τους.
Το τρίτο μεγάλο ζήτημα είναι ασφαλώς το ζήτημα του περιεχομένου. Οι αναφορές που υπάρχουν στην αιτιολογική έκθεση είναι ασφαλώς σε θετική κατεύθυνση. Η ΕΡΤ πρέπει να αποτελεί έναν άλλο παράδειγμα σε σχέση με τους ιδιωτικούς σταθμούς: να υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία, την ισότητα, κ.λπ. – κι αυτό χωρίς κερδοσκοπία και μένοντας πάντα απέναντι (όχι οπωσδήποτε εναντίον!) στην εξουσία.
Οι ευθύνες των εργαζομένων
Είναι αυτονόητο πως για την επίτευξη αυτού του στόχου το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στους ίδιους τους εργαζόμενους. Και εδώ είναι σίγουρο πως η αγωνιστική παρακαταθήκη των σχεδόν δύο χρόνων λειτουργίας της ERT open, της ΕΤ 3 και των τοπικών ΕΡΑ θα είναι καθοριστική. Πολύ περισσότερο που έχουν σημειωθεί παρατράγουδα όπως αυτό με την πρόσφατη πρωτοβουλία της ΠΟΣΠΕΡΤ που στα πλαίσια της παντιέρας που σήκωσε κατά του νομοσχεδίου με άξονα -κατά τη γνώμη μας- την αφαίρεση του αποκλειστικού της δικαιώματος να εκπροσωπεί όλους τους εργαζόμενους στο ΔΣ έριξε γέφυρες και με όσους πυροβολούσε -και δικαίως- έως τώρα. Αντί άλλου σχολίου παραθέτουμε μέρος της ανακοίνωσης των εκπροσώπων των δημοσιογράφων της ΕΡΤ: «η ηγεσία της ΠΟΣΠΕΡΤ, το Σάββατο 4 Απριλίου, κατάφερε να κάνει πράξη αυτό που ΚΑΝΕΝΑ Σωματείο, ΚΑΜΙΑ Ένωση και ΚΑΜΙΑ Ομοσπονδία δεν διανοήθηκε στη διάρκεια των 22 μηνών του αγώνα για την επαναλειτουργία της ΕΡΤ: Να «αναγνωρίσει» και να καταστήσει ομοτράπεζους και ισότιμους συνομιλητές εκείνους που δούλεψαν με ζήλο για να επιβάλουν το ΜΑΥΡΟ… Όπως συζητήθηκε στην καινοφανή «σύναξη των συνδικαλιστών», μέλημά τους είναι πλέον η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της επαναλειτουργίας της ΕΡΤ, προφανώς μέχρι να καταφέρουν να διαμορφώσουν εκείνες τις συνθήκες που θα επιτρέψει στο πιο απεχθές κομμάτι του συνδικαλισμού να επιβιώσει ακόμα και ως ζόμπι εις βάρος της ΕΡΤ και των εργαζομένων της… Θα δουλέψουμε όλοι μαζί για να αποδείξουμε στην κοινωνία αλλά και σε όσους από αυτούς έχασαν την πίστη τους νωρίς, ότι η ανεξάρτητη, ακηδεμόνευτη, πολυσυλλεκτική ΕΡΤ είναι εφικτή. Σε ένα τέτοιο εγχείρημα δεν μπορούν να έχουν κανένα ρόλο, φύση και θέση, οι πρωτεργάτες της διάσπασης και της επιβολής του μαύρου και οι εργατοπατέρες».
Ορέστης Φ. Αθανασίου
https://epohi.gr/portal/themata/19100-i-ert-syntoma-stous-dektes-mas
Τρίτη, 14 Απριλίου 2015
Διαχρονικό το «δεν πληρώνω» από τα κανάλια
13.04.2015
Της Αγγέλας ΝΤΑΡΖΑΝΟΥ
*Συστηματική η προσπάθεια, και πριν από την κρίση, των ιδιωτικών καναλιών να μην πληρώνουν το τέλος για τις συχνότητες * Αποφασισμένη να συγκρουστεί με τα κανάλια η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ *Είχαν επιδιώξει να διεκδικήσουν τα χρήματα τόσο η κυβέρνηση του Κ. Καραμανλή όσο και αυτή του Αντ. Σαμαρά
Συνεχής, επίμονη και συστηματική είναι η προσπάθεια των τηλεοπτικών σταθμών να αποφύγουν να καταβάλουν το «τέλος χρήσης συχνοτήτων», δηλαδή το ετήσιο «αντάλλαγμα» υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου για τη χρήση της (δημόσιας) συχνότητας που καταλαμβάνουν, ώστε να αναπτύσσουν εμπορικές δραστηριότητες.
Οι σταθμοί, συστηματικοί «μπαταχτσήδες» και πριν από την κρίση, αρνούνται να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, όπως ο τελευταίος μικροεπιχειρηματίας που βγάζει "τραπεζάκια έξω" (τέλος κοινόχρηστων χώρων) ή ο ιδιοκτήτης Ι.Χ. που καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας για την επιβάρυνση του αυτοκινήτου του στο περιβάλλον.
Η εν χορώ άρνηση των τηλεοπτικών σταθμών να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, την καταβολή δηλαδή 2% επί τους τζίρου τους, σύμφωνα με τον νόμο, όπως φαίνεται από την επιστολή της Ένωσης Ιδιοκτητών (ΕΙΤΗΣΕΕ) πριν από μία εβδομάδα, ήταν μόνο μία, αλλά η πιο ηχηρή προσπάθεια να αποφύγουν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους. Το Mega επί παραδείγματι, ήδη από το 2007, σε ανύποπτο χρόνο και κυρίως σε εποχή «παχέων αγελάδων» για τα έσοδα από διαφήμιση, είχε προσφύγει στα δικαστήρια, προκειμένου να μην καταβάλει οφειλή του 2006, η οποία μάλιστα είχε μειωθεί από 2% σε 1% του τζίρου του και δεν ξεπερνούσε τα 1,57 εκατ. ευρώ, με τζίρο 157 εκατ.
Η διεκδίκηση του «ανταλλάγματος» 2% για το Ελληνικό Δημόσιο δεν είναι καθόλου πρωτοτυπία του ΣΥΡΙΖΑ και της σημερινής πολιτικής ηγεσίας υπό τονΝίκο Παππά στο υπουργείο Επικρατείας και τον Λευτέρη Κρέτσο στη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας. Προηγούμενες κυβερνήσεις, με άλλες πολιτικές και προτεραιότητες, έχουν δώσει τις δικές τους μικρές «μάχες», καθώς έχουν βρεθεί επίσης μπροστά στην άρνηση των σταθμών να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Την απόφαση που ζητούσε 1,5 εκατ. ευρώ από το Mega το 2007 είχε υπογράψει, επί κυβέρνησηςΚαραμανλή, ο τότε υπουργός Επικρατείας Θ. Ρουσόπουλος, για να δεχθεί στη συνέχεια προσφυγή από το Mega για ακύρωση ή τροποποίησή της.
Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι την απόφαση Ρουσόπουλου υποστήριξε με έγγραφη έκθεσή του προς το δικαστήριο, τον Νοέμβριο του 2013, ο μετέπειτα γενικός γραμματέας Ενημέρωσης Ι. Παναγιωτόπουλος- της μνημονιακής κυβέρνησης Σαμαρά. Ο γ. γραμματέας με το έγγραφό του αντικρούει ένα προς ένα όλα τα επιχειρήματα του Mega και προτείνει να απορριφθεί η προσφυγή του Mega.
Τι υποστήριζε το κανάλι στην προσφυγή του, προκειμένου να μην καταβάλει 1,5 εκατ. ευρώ, το μειωμένο σε 1% τέλος χρήσης συχνότητας; Καμία σχέση με τα πρόσφατα της ΕΙΤΗΣΕΕ περί συμψηφισμού με πολιτική διαφήμιση και βεβαίως περί χρήσης των συχνοτήτων από τον ψηφιακό πάροχο. Ιδού οι αιτιάσεις για το «τέλος χρήσης»:
* Δεν είναι τέλος, είναι επιπλέον φορολόγηση. (Η διαφορά μεταξύ φόρου και τέλους είναι ότι ο φόρος αφορά όλους, ενώ το τέλος είναι ανταποδοτικό μιας συγκεκριμένης υπηρεσίας. Π.χ. το καφενείο πληρώνει τέλος στον Δήμο για τα τραπεζάκια έξω, όχι οι δημότες).
* Δεν είναι σαφές σε ποια χρήση αντιστοιχεί το ποσό που ζητείται. (Είναι σαφές ότι πρόκειται για «αντάλλαγμα χρήσης» του προηγούμενου έτους).
* Αντιβαίνει στην «αρχή της οικονομικής ελευθερίας» καθώς συνιστά υψηλή επιβάρυνση για τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις.
* Αντιβαίνει στην «αρχή της ιστότητας», καθώς υπολογίζεται με βάση τα ακαθάριστα έσοδα, με αποτέλεσμα να καθιερώνει «δυσμενή μεταχείριση» εις βάρος των σταθμών με υψηλότερα έσοδα.(Οι συνταγματικές αρχές εξειδικεύονται με νόμους).
* Είναι λάθος ο τρόπος υπολογισμού: τα έσοδα των σταθμών δεν προέρχονται μόνο από τη λειτουργία του σταθμού, αλλά και από άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες, και γι' αυτό δεν πρέπει να υπολογιστούν στο ύψος της οφειλής (Ο νόμος αναφέρει «επί των ακαθαρίστων εσόδων» χωρίς διάκριση).
* Η οφειλή υπολογίστηκε και επί κονδυλίων τα οποία δεν είναι έσοδα της εταιρείας, αλλά επιβράβευση των διαφημιστών (επιστροφές 9,9% σύμφωνα με τον νόμο στο τέλος κάθε έτους). (Η επιβράβευση των διαφημιστών για την προσέλκυση πελατών δεν αποτελεί έκπτωση επί της διαφημιστικής δαπάνης, αλλά δαπάνη του σταθμού για τη μεγιστοποίηση των εσόδων του. Συνεπώς η επιβράβευση δεν επηρεάζει το μέγεθος των ακαθαρίστων εσόδων).
Η Σοφία Βούλτεψη, πρώην υπουργός Επικρατείας, δεν έχει υπογράψει αποφάσεις για την καταβολή του ανταλλάγματος υπέρ του Δημοσίου για το 2013. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπολογισμός του τέλους από τις υπηρεσίες ήταν περίπου 8% υψηλότερος από τις αποφάσεις που υπέγραψε ο Ν. Παππάς για το ίδιο έτος.
https://www.avgi.gr/article/5456367/diaxroniko-to-%C2%ABden-plirono%C2%BB-apo-ta-kanalia
Στην επέτειο του “μαύρου”, στις 11 Ιουνίου, ανοίγει η ΕΡΤ
Preporteron: April 11, 2015
Η 11η Ιουνίου, ημέρα που θα συμβολίζει την επέτειο συμπλήρωσης 2 ετών από το βίαιο λουκέτο και το μαύρο που έπεσε στις οθόνες, θα είναι πιθανότατα η στιγμή καμπής για την ΕΡΤ, που θα σηματοδοτήσει την έναρξη επαναλειτουργίας της.
Όπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της “Real News”, το αρχικό χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε άμεση επαναλειτουργία της ΕΡΤ “δεν βγαίνει”, και έτσι αρκετοί είναι εκείνοι που σκέφτονται ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να επιλέξει τον ηχηρό συμβολισμό της 11ης Ιουνίου, ως αφετηρία της επαναλειτουργίας της ΕΡΤ.
Η 11η Ιουνίου του 2013 ήταν η μέρα που η κυβέρνηση Σαμαρά επέλεξε το βίαιο και χωρίς σχεδιασμό λουκέτο στην ΕΡΤ, σε μια κίνηση που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε πρόωρες εκλογές, ενώ δεν αιτιολογήθηκε ποτέ επαρκώς, και έμεινε ως “μαύρη τρύπα”.
Σελίδα 144 από 176