Σας καλοσωρίζουμε στο διαδικτυακό μας τόπο. Ο τόπος αυτός δημιουργήθηκε και λειτουργεί με σκοπό: - να στεγάσει διαδικτυακά τον ΠΑ.ΣΥ.ΜΗ.ΤΕ. - να προβάλλει τον ρόλο των Μηχανικών και Τεχνικών της ΕΡΤ - να αποτελέσει σημείο αναφοράς και ενημέρωσης των μελών του συλλόγου.

Η ΕΡΤ είμαστε όλοι εσείς.

ertopen.com - Ελεύθερη Ενημέρωση - ERT Open

ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Διενέργεια πρόχειρου μειοδοτικού διαγωνισμού ΝΕΡΙΤ Α.Ε. με αντικείμενο την επιλογή αναδόχου για το έργο της εκτίμησης των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας

ΑΔΑ: ΩΑΒΠΟΞΝΛ-ΦΡΣ - «Διενέργεια πρόχειρου μειοδοτικού διαγωνισμού της εταιρείας με την επωνυμία ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ, ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Α.Ε. («ΝΕΡΙΤ»), με αντικείμενο την επιλογή αναδόχου για το έργο της εκτίμησης των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας ».

 

Μόνο 21 ακίνητα θέλουν να δώσουν στη νέα ΕΡΤ!

Μόνο 21 ακίνητα θέλουν να δώσουν στη νέα ΕΡΤ!

March 15, 2015

Αν τελικά η κυβέρνηση αφήσει να περάσει ο διαγωνισμός του Πέτρου Μάη για την εκτίμηση της περιουσίας της ΝΕΡΙΤ, χωρίς να καταργήσει το άρθρο 7 του νόμου 4279 του 2014, η νέα ΕΡΤ θα διαθέτει μόλις 21 ακίνητα! Για όσους μπορεί να μη θυμούνται ο περιφημος νόμος 4279 είναι ο:

“Κύρωση της Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας Αττικής, του Γενικού Ογκολογικού Νοσοκομείου Κηφισιάς «Οι Άγιοι Ανάργυροι» και του Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία «ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΚΗΦΙΣΙΑΣ «ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ» και άλλες διατάξεις.

Στο άρθρο 7 υπήρχαν οι “ρυθμίσεις για τη ΝΕΡΙΤ Α.Ε. και την Ειδική Διαχείριση της περιουσίας της καταργηθείσας ΕΡΤ Α.Ε.” Και εκεί αναγράφοταν τα ακίνητα που περνάνε στην περιουσία του κρατικού μορφώματος. Στο μεταξύ το 2010 είχε γίνει αποτίμηση της περιουσίας της ΕΡΤ Α.Ε και στην ειδική έκθεση που έβγαλε ο Χρήστος Ιερίδης στα “Νέα” κατέληξε σε αποτίμηση ύψους 182 εκατ. ευρώ! Τα χρυσοφόρα ακίνητα της ΕΡΤ με το λουκέτο της εταιρείας πέρασαν στην Ειδική διαχείριση προς εκκαθάριση. Δεν πέρασαν στον ΤΑΙΠΕΔ! Δεν πρόλαβαν να περάσουν. Τώρα λοιπόν είναι μια κρίσιμη στιγμή. Ή θα επιστρέψουν στην περιουσία της νέας ΕΡΤ ή θα χαθούν.,

Παρακάτω θυμίζουμε τα 21 ακίνητα που έκανε τη χάρη ο Στουρνάρας και Χαρδούβελης να περάσουν στην ακίνητη περιουσία της ΝΕΡΙΤ. Δεν μιλάμε για τους πομπούς, αυτοί πέρασαν στο σύνολο τους με άλλη διάταξη…

1. Από τη δημοσίευση του παρόντος μεταβιβάζονται στη ΝΕΡΙΤ Α.Ε. αυτοδικαίως και χωρίς άλλη διατύπωση κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή μετά των συστατικών και των παραρτημάτων τους, καθώς και του συνόλου των κινητών εντός αυτών τα εξής ακίνητα της καταργηθείσας ΕΡΤ Α.Ε. που μεταβιβάστηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο δυνάμει της παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. ΟΙΚ.02/11.6.2013 (Β’ 1414) κοινής απόφασης του Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό.

α) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 050021505001, στο Δήμο Αγίας Παρασκευής, επί της Λεωφόρου Μεσογείων 432. Από το εν λόγω δικαίωμα κυριότητας, νομής και κατοχής εξαιρείται το οπτικοακουστικό, έντυπο και φωτογραφικό αρχείο της καταργηθείσας ΕΡΤ Α.Ε., επί του οποίου η ΝΕΡΙΤ Α.Ε. διατηρεί το δικαίωμα χρήσης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 16 του ν. 4173/2013 (Α’ 169), όπως ισχύει.

β) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 05057000108081043, στο Δήμο Ιλίου, επί της Λεωφόρου Ραδιοφωνίας 51.

γ) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 190444017002, στο Δήμο Θεσσαλονίκης, επί της Λεωφόρου Στρατού 51 και Καυταντζόγλου.

δ) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 05009000107550149, στο Δήμο Αθηναίων, επί της οδού Ρηγίλλης 4 και Μουρούζη 14-16.

ε) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 05009000107550151, στο Δήμο Αθηναίων, επί της Λεωφόρου Μεσογείων 136, με την επιφύλαξη των δικαιωμάτων που έχουν παραχωρηθεί επί του εν λόγω ακινήτου στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.

στ) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 050022503013, στο Δήμο Αγίας Παρασκευής, επί της Λεωφόρου Μεσογείων 463.

ζ) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 061675710024, στο Δήμο Πατρέων, επί της οδού Παναχαΐδος Αθηνάς 93.

η) Το ακίνητο στο Δήμο Ρόδου, επί της οδού Ρόδου, στην περιοχή Καλλιθέα.

θ) Το ακίνητο στο Δήμο Ορεστιάδας, επί της οδού Ευριπίδου και Σαράντα Εκκλησιών.

ι) Το ακίνητο στο Δήμο Ζακύνθου, επί της οδού Μουζάκη, στην περιοχή Κερί.

ια) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 151772402015, στο Δήμο Πύργου, επί της οδού Ολυμπίων 70.

ιβ) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 201191213008, στο Δήμο Ιωαννίνων, επί της οδού Παπαδοπούλου και Βασιλίσσης Όλγας.

ιγ) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 210253827017, στο Δήμο Καβάλας, επί της οδού Χρυσοστόμου Σμύρνης και Ιοκάστης.

ιδ) Το ακίνητο στο Δήμο Λάρισας, επί της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου 1.

ιε) Το ακίνητο στο Δήμο Βόλου, επί της Πλατείας Αγίου Κωνσταντίνου.

ιστ) Το ακίνητο στο Δήμο Κομοτηνής, στην περιοχή Μαρώνεια.

ιζ) Το ακίνητο στο Δήμο Σερρών, επί της οδού Βενιζέλου και Ηρώων Πολυτεχνείου.

ιη) Το ακίνητο στο Δήμο Φλώρινας, επί της οδού Μεγαρόβου, στην Πλατεία Ομόνοιας.

ιθ) To ακίνητο με ΚΑΕΚ 501340311024, στο Δήμο Χανιών, επί της οδού Έλλης 40.

κ) Το ακίνητο με ΚΑΕΚ 240460302008, στο Δήμο Κέρκυρας, στην περιοχή Κανάλια.

Οι ανωτέρω μεταβιβάσεις, καθώς και η τυχόν υπεραξία που προκύπτει, απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά, υπέρ οποιουδήποτε. Για τα ανωτέρω ακίνητα, δεν απαιτείται η έκδοση της διαπιστωτικής πράξης του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. ΟΙΚ.02/11.6.2013 κοινής απόφασης του Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό.

https://mediatvnews.gr/?p=1131

 

 

Πάνος Χαρίτος: Να διασφαλίσουμε τον δημόσιο χαρακτήρα της ΕΡΤ

Πάνος Χαρίτος: Να διασφαλίσουμε τον δημόσιο χαρακτήρα της ΕΡΤ

 

Σχεδόν δύο χρόνια μετά τη βίαιη διακοπή της μετάδοσης του σήματος κρατικής ραδιοτηλεόρασης στην Ελλάδα, το μαύρο πλησιάζει στο τέλος του.

Η στιγμή που η ΕΡΤ θα εκπέμψει και πάλι δείχνει να μην είναι μακριά κι αυτό μόνο του είναι ικανό δείγμα γραφής.

Στο μαύρο της ΕΡΤ από την προηγούμενη κυβέρνηση επιχειρήθηκε να αποδοθεί συμβολικός χαρακτηρισμός. Αυτός της καταπολέμησης της διαφθοράς και της κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος.

Η διαφθορά στην ΕΡΤ, βεβαίως, θα μπορούσε να αποδοθεί σε ονόματα και ο απογαλακτισμός από το κράτος της διαφθοράς να γίνει εν λειτουργία.

Το μαύρο είναι κάτι που θα μείνει βαθιά χαραγμένο στη μνήμη μας και θα αποτυπώνει το βάθος του πολιτικού οράματος εκείνων που οδήγησαν την ΕΡΤ και τη χώρα συνολικότερα στο απόλυτο μηδέν.

Η επαναλειτουργία της ΕΡΤ έχει επίσης ιδιαίτερο συμβολισμό. Το μαύρο σβήνει. Αντικαθίσταται από άλλα, πιο φιλικά χρώματα.

Ωστόσο η επαναφορά αυτή δημιουργεί και προσδοκίες. Όχι μόνο από τους θεατές, αλλά και από τους εργαζόμενους της ΕΡΤ. Προσδοκίες για κάτι πραγματικά ανεξάρτητο, δημιουργικό, δημόσιο και όχι κρατικό.

Το 2003, στη διάρκεια της δεύτερης Ιντιφάντα, η ισραηλινή κυβέρνηση ήταν σε δύσκολη θέση λόγω των αποκαλυπτικών ρεπορτάζ του BBC από την περιοχή. Ο τότε πρωθυπουργός Α. Σαρόν επικοινώνησε με τον Τ. Μπλερ ζητώντας του να παρέμβει στο BBC για να χαμηλώσουν λίγο τους τόνους. Η απάντηση που πήρε ήταν πως «δεν τολμάμε να τους πάρουμε γι' αυτά που λένε για εμάς... Δεν ξέρω αν το καταλαβαίνετε, αλλά δεν τους ελέγχουμε».

Δεν ξέρω αν ποτέ η ΕΡΤ θα φτάσει να λειτουργεί σε ένα τέτοιο πλαίσιο, το εύχομαι κι εκτιμώ ότι η επανέναρξη είναι μια καλή αφετηρία για να το προσπαθήσουμε...

https://www.avgi.gr/article/5387524/panos-xaritos-na-diasfalisoume-ton-dimosio-xaraktira-tis-ert

 

 

 

ΠΑΣΟΚ: Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΙ ΤΗ ΝΕΡΙΤ ΣΕ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ

ΠΑΣΟΚ: Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΙ ΤΗ ΝΕΡΙΤ ΣΕ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ

Για αυταρχισμό και στυγνό κομματισμό κατηγορεί την κυβέρνηση, το ΠΑΣΟΚ, με αφορμή την κατάθεση κυβερνητικής τροπολογίας για το διορισμό νέου Διοικητικού Συμβουλίου στη ΝΕΡΙΤ.

«Η κατάθεση κυβερνητικής τροπολογίας για το διορισμό νέου Διοικητικού Συμβουλίου στη ΝΕΡΙΤ, αποτελεί ένα ακόμη βήμα αυταρχισμού και στυγνού κομματισμού», τονίζει το γραφείο Τύπου του ΠΑΣΟΚ και συμπληρώνει:

«Την ώρα που βρίσκεται στη διαβούλευση νομοσχέδιο για τη Δημόσια ΡαδιοΤηλεόραση, η κυβέρνηση καταργεί με την τροπολογία της και την ελάχιστη εγγύηση διαφάνειας και ανεξαρτησίας, μετατρέποντας τη ΝΕΡΙΤ σε Ραδιοτηλεόραση ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ».

Καταλήγοντας δε, απευθυνόμενο προς την Ζωή Κωνσταντοπούλου, το ΠΑΣΟΚ, υπογραμμίζει:

«Με την ευκαιρία ας μας πει η κα Πρόεδρος της Βουλής εάν ισχύουν οι δεσμεύσεις της για τη μη κατάθεση άσχετων προς το συζητούμενο νομοσχέδιο τροπολογιών».

 

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΕΡΑ

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΕΡΑ

Οι αγωνιζόμενοι στους περιφερειακούς σταθμούς της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (ΕΡΑ), από τον Έβρο, τη Μακεδονία, τη Θεσσαλία, την Πελοπόνησο, τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου, την Κρήτη, υποδεχόμαστε με ικανοποίηση την επαναλειτουργία της ΕΡΤ.

Οι Περιφερειακοί Ραδιοφωνικοί Σταθμοί της ΕΡΑ αναπόσπαστο κομμάτι της ΕΡΤ λειτουργούν για πέντε και πλέον δεκαετίες και αποτελούν ουσιαστικό στοιχείο της δημόσιας ενημέρωσης σε όλη την Ελλάδα.

Έχουν βαθιές ρίζες τις τοπικές κοινωνίες, προβάλλοντας τις ανάγκες της περιφέρειας, συμβάλλοντας στην ενημέρωση, τον πολιτισμό, την ψυχαγωγία. Αποτελούν δε, χάρη στη σκληρή δουλειά και την προσπάθεια δεκάδων ανθρώπων τεχνικών, δημοσιογράφων και διοικητικών, ζωντανά κύτταρα δημιουργίας, αλληλεγγύης και ενημέρωσης στον τόπο τους.

Συνέχισαν, ακόμη και μετά το «μαύρο» που έριξε η προηγούμενη κυβέρνηση στη δημοκρατία, να αποτελούν την φωνή των πολιτών σε κάθε γωνιά της Ελλάδος και διαμορφώθηκαν σε βήμα διαλόγου της περιφερειακής κοινωνίας, ενώ αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της τοπικής ιστορίας διαθέτοντας σημαντικά αρχεία που διατηρήθηκαν με πολύ κόπο από την καταστροφή όλο το προηγούμενο διάστημα.

Οι Περιφερειακοί Σταθμοί, είναι εκείνοι που πρωτοστάτησαν και κράτησαν μαζί με την ΕΡΤ3 και όλες τις υπόλοιπες δομές της δημόσιας ραδιοφωνίας και τηλεόρασης όρθια την ΕΡΤ τους τελευταίους 21 μήνες.

Συμμετέχοντας ενεργά στη διαδικασία διαλόγου εκφράζουμε τις παρατηρήσεις και τις θέσεις μας επί του νομοσχεδίου που τέθηκε σε διαβούλευση, με κύριο στόχο την πλήρη λειτουργία του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα, που θα αγκαλιάζεται και θα ελέγχεται από την κοινωνία και την αναγνώριση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων σε αυτόν.

Συγκεκριμένα, καταθέτουμε τις ενστάσεις και παρατηρήσεις μας ως προς συγκεκριμένα άρθρα του νέου νομοσχεδίου.

Άρθρο 4:

Η παράγραφος 4 του άρθρου 1 του ν.4173/2013 αντικαθίσταται ως εξής: «Η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. αποτελεί ενιαίο φορέα, ο οποίος μπορεί να περιλαμβάνει τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς πανελλαδικούς ή και περιφερειακούς σταθμούς, Μουσικά Σύνολα και Χορωδία, καθώς και διαδικτυακούς ιστότοπους, που καθορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου».

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

Να αντικατασταθεί ως εξής: «Η ΕΡΤ ΑΕ αποτελεί ενιαίο φορέα, ο οποίος περιλαμβάνει τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς πανελλαδικούς και περιφερειακούς σταθμούς, Μουσικά Σύνολα και Χορωδία, καθώς και διαδικτυακούς ιστότοπους».

Άρθρο 13

Το άρθρο 11 του ν.4173/2013, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου. Το Διοικητικό Συμβούλιο συγκροτεί συμβούλια κοινωνικού ελέγχου του προγράμματος σε κάθε διοικητική περιφέρεια της επικράτειας. Στα συμβούλια συμμετέχουν εθελοντικά ακροατές, τηλεθεατές, θεσμοί και κοινωνικές συλλογικότητες που αποτελούν το αντιπροσωπευτικό κοινό της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.. Αποστολή των συμβουλίων είναι να μεταφέρουν στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας τις απόψεις επί του περιεχόμενου του προγράμματος, προτάσεις για την εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας, καθώς και καταγγελίες ως προς την τήρηση των προβλεπομένων στα κανονιστικά κείμενα ή άλλες κανονιστικές διατάξεις προγραμματικών υποχρεώσεων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.. Με απόφαση του ΔΣ εγκρίνεται ο Κανονισμός Λειτουργίας και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια που αφορά στα Συμβούλια».

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Να προσδιοριστούν οι θεσμοί και οι κοινωνικές συλλογικότητες. Να μην έχει αρμοδιότητα επί του θέματος αυτού το Δ.Σ αλλά να περιληφθεί διάταξη ώστε οι φορείς, οι θεσμοί και οι συλλογικότητες να αναδεικνύονται από τις αυτόνομες διοικήσεις των περιφερειακών σταθμών και κυρίως οι φορείς, οι συλλογικότητες και οι μεμονωμένοι πολίτες να λειτουργούν επικουρικά και αλληλέγγυα ως προς τις δομές της ΕΡΤ. Να μην λειτουργούν καταγγελτικά αλλά υποστηρικτικά.

Άρθρο 14

Το άρθρο 14 του ν.4173/2013 αντικαθίσταται ως εξής: «Κανονισμοί Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.1. Η διάρθρωση και λειτουργία των υπηρεσιών της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. καθορίζονται με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της εταιρείας, ο οποίος καταρτίζεται με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου και εγκρίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο.

2. Με τον Κανονισμό Προσωπικού, ο οποίος καταρτίζεται με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου και εγκρίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο, ρυθμίζονται τα θέματα προσωπικού, τα αναγκαία προσόντα για την πρόσληψη, η διαδικασία και κάθε άλλο συναφές ζήτημα.

3. Οι όροι και οι διαδικασίες ανάθεσης μελετών, υπηρεσιών, εκτέλεσης έργων και εργασιών, προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών, αγορών ακινήτων, μισθώσεων, εκμισθώσεων και κάθε άλλου ενοχικού ή εμπραγμάτου δικαιώματος επί κινητών και ακινήτων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. καθορίζονται με κανονισμό, που καταρτίζεται από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και εγκρίνεται το Διοικητικό Συμβούλιο.

4. Οι Κανονισμοί των παραγράφων 1, 2 και 3 καταρτίζονται κατόπιν διαβούλευσης με τους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών σωματείων και ενώσεων των εργαζομένων της εταιρείας.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Να περιληφθεί οπωσδήποτε ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος για τον προσδιορισμό των προσόντων για την πρόσληψη θα δεσμεύεται από την κείμενη νομοθεσία σχετικά με τα αντικειμενικά και κοινωνικά κριτήρια, όπως αυτά ορίζονται π.χ στον ΑΣΕΠ, διαφορετικά πρόκειται για υπερεξουσία χωρίς καθαρούς όρους και δεσμεύσεις αντικειμενικές

Να περιληφθεί ως ρητή αναφορά η συμμετοχή όλων των συνδικαλιστικών σωματείων και να αναφερθούν ονομαστικά.

Άρθρο 15

Το άρθρο 15 του ν.4173/2013, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 24 του ν.4203/2013 (Α΄235) και την παρ. 4 του άρθρου έβδομου του ν.4279/2014 (Α΄158), αντικαθίσταται ως εξής: «Ρύθμιση θεμάτων προσωπικού 1. Η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. προσλαμβάνει το προσωπικό της με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου μετά από δημοσίευση προκήρυξης και τήρηση των αρχών της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ισότητας, με εφαρμογή των διατάξεων του ν.2190/1994, όπως ισχύουν. 2. Οι όροι του βαθμολογικού και μισθολογικού καθεστώτος του προσωπικού της εταιρείας, το οποίο προσλαμβάνεται με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου, καθορίζονται με επιχειρησιακή σύμβαση εργασίας, η οποία συνάπτεται μεταξύ του Διοικητικού Συμβουλίου και των εκπροσώπων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και στο πλαίσιο τήρησης ισοσκελισμένων εταιρικών προϋπολογισμών.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Να αντικατασταθεί η λέξη «επιχειρησιακή σύμβαση» με τη λέξη «συλλογική σύμβαση εργασίας» .

Τέλος, πρέπει να υπάρξει μέριμνα για τη διοικητική αυτοτέλεια των Περιφερειακών Σταθμών της ΕΡΑ, ώστε οι εργαζόμενοι στους περιφερειακούς σταθμούς να αποφασίζουν για τις ανάγκες τους και όχι άνθρωποι που βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά.

Άρθρο 16

Μετά το άρθρο 16 του ν.4173/2013 προστίθεται νέο άρθρο «16 Α» ως εξής: «Άρθρο 16Α ΛΟΙΠΕΣ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

1.Οι κάθε είδους συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του προσωπικού το οποίο την 11η Ιουνίου 2013 απασχολείτο στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. οι οποίες λύθηκαν, καθοιονδήποτε τρόπο, με το άρθρο 3 της υπ’ αριθμόν 02/11.6.2013 κοινής Απόφασης του Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό (Β’ 1414), όπως ισχύει αναβιώνουν από την ημέρα δημοσίευσης του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και θεωρούνται εφ’ εξής συμβάσεις που έχουν συναφθεί με την εταιρεία του άρθρου 1 του παρόντος νόμου.

2. Με κοινή απόφαση του αρμόδιου για θέματα Ραδιοτηλεόρασης Υπουργού και του Υπουργού Οικονομικών ρυθμίζονται τα κάθε είδους θέματα που προκύπτουν από την κατά την προηγούμενη παράγραφο αναβίωση συμβάσεων και ιδίως τα θέματα που αφορούν, ενδεχομένως:

α) μισθούς υπερημερίας του Προσωπικού της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε που καταργήθηκε με την αναφερόμενη στην παράγραφο 1 Κοινή Υπουργική Απόφαση,

β) συμψηφισμούς αυτών με τους κάθε είδους μισθούς, αποδοχές, επιδόματα και κάθε είδους αποζημιώσεις που ελήφθησαν, καθώς και συμψηφισμούς με τις ασφαλιστικές εισφορές του προσωπικού για την περίοδο μέχρι την αναβίωση των συμβάσεων σύμφωνα με την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου.

γ) κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια του προσωπικού τούτου.

3. Από την αναβίωση της παραγράφου 1 εξαιρούνται:

α) το προσωπικό ειδικών θέσεων και οι ειδικοί σύμβουλοι.

β) όσοι με έγγραφη δήλωση τους η οποία υποβάλλεται στο ΔΣ εντός αποκλειστικής προθεσμίας 20 ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος γνωστοποιήσουν στο ΔΣ ότι δεν επιθυμούν την αναβίωση της Σύμβασης εργασίας τους, ή όσοι δεν εμφανιστούν εντός της προθεσμίας αυτής.

γ) όσοι έχουν λάβει πλήρη σύνταξη με οριστική απόφαση οποιουδήποτε ασφαλιστικού φορέα και όσοι έχουν καταθέσει ήδη κατά την δημοσίευση του παρόντος αίτηση για τη λήψη αντίστοιχης σύνταξης. Οι συμβάσεις αορίστου χρόνου που έχουν συναφθεί με τη ΝΕΡΙΤ Α.Ε. εργαζομένων που δεν εμπίπτουν στην παράγραφο 1 του παρόντος παραμένουν σε ισχύ.

4. Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., το οποίο έχει θητεία ενός έτους, ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, και απαρτίζεται από:

α) τον Πρόεδρο

β) τον Διευθύνοντα Σύμβουλο,

γ) δύο (2) μέλη, τα οποία εκπροσωπούν τους εργαζομένους της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε και ανήκαν στο προσωπικό της καταργηθείσας με την αριθμ.2/11.6.2013 Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό (Β’ 1414), όπως ισχύει, Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και των θυγατρικών της που προσλαμβάνεται σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 3 του παρόντος άρθρου και τα οποία εκπίπτουν σε περίπτωση ανάδειξής τους ως μελών Διοικητικού Συμβουλίου συνδικαλιστικού σωματείου των εργαζομένων,

δ) δύο (2) πρόσωπα εγνωσμένου επαγγελματικού και επιστημονικού κύρους, με εξειδίκευση σε τομείς συναφείς με το σκοπό και την αποστολή της Ε.Ρ.Τ. A.E. ε) ένα (1) μέλος, το οποίο υποδεικνύεται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών και το οποίο εκπίπτει σε περίπτωση ανάδειξής του ως μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών.

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Να υπάρξει ρητή και σαφής αναφορά και παραδοχή επί της καταβολής όσων αναφέρονται στις παραγράφους α), β) και γ), σε διαφορετική περίπτωση η αδικία θα είναι εκείνη που θα επικαθήσει πρώτη στο ξεκίνημα της ΕΡΤ.

Σε ό,τι αφορά το 3), παράγραφος γ), να συμπληρωθεί με τη φράση «εφόσον ελεγχθεί η νομιμότητα της σύναψης συμβάσεων».

 

 

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ ΣΤΟ opengov.gr ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΤ Α.Ε.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ ΣΤΟ opengov.gr ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΤ Α.Ε.

Αθήνα, 12 Μαρτίου 2015

 

Η πολύχρονη συσσωρευμένη εμπειρία των μελών μας στην διαμόρφωση θεσμικών προτάσεων που λύνουν ή βελτιώνουν σοβαρά προβλήματα του oπτικοακουστικού χώρου, έχουν καταστήσει την Εταιρεία μας αξιόπιστο συνομιλητή και δημιουργικό συνεργάτη σε κάθε θεσμική αλλαγή.

Παρακαλούμε να μελετήσετε και να λάβετε υπόψη σας, τις παρακάτω προτάσεις μας στην προσπάθεια που κάνετε για την αναμόρφωση της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης:

1. Να προβλέπεται στο νέο σχέδιο νόμου η σχέση της Δημόσιας Τηλεόρασης με την Εθνική Κινηματογραφία.

2. Στο Διοικητικό Συμβούλιο να συμμετέχει ως μέλος, εκπρόσωπος της Κινηματογραφικής Κοινότητας με γνώση των κινηματογραφικών προγραμμάτων της νέας ΕΡΤ.

3. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει οι ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί να συρρικνωθούν. Ο εξορθολογισμός και η αναδιάρθρωση του Δημόσιου Ραδιοτηλεοπτικού φορέα δεν προϋποθέτει κατ’ ανάγκη μικρότερο αριθμό ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών. Ο επανασχεδιασμός της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης στην εποχή μας είναι ανάγκη να στηρίζεται σε αξιοποίηση των σύγχρονων οπτικοακουστικών τεχνολογιών, ώστε οι σταθμοί αυτοί να είναι πιο ευέλικτοι, πιο παραγωγικοί και επομένως αντι-γραφειοκρατικοί. Σε αυτή την κατεύθυνση, πρέπει να δημιουργηθούν:

α) Ένας τηλεοπτικός σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας με άξονα την ειδησεογραφία και την ενημέρωση του ελληνικού λαού,

β) Ένας θεματικός τηλεοπτικός σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας μέσα από τον οποίο θα προβάλλονται ο Πολιτισμός, η επιστήμη, η έρευνα και ο αθλητισμός,

γ) Η πρώην ΕΤ3 να διατηρήσει την πανελλαδική της εμβέλεια και να επικεντρωθεί σε θέματα της Βόρειας Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων και

δ) Να δημιουργηθεί θεματικός τοπικός τηλεοπτικός σταθμός στην Κρήτη, πανελλαδικής εμβέλειας και να επικεντρώνεται στα ζητήματα της Νότιας Ελλάδας και των χωρών της Νοτιοανατολικής λεκάνης της Μεσογείου.

4. Ζητάμε την επαναπρόσληψη όλων των εργαζομένων στην πρώην ΕΡΤ και όσοι εργάζονταν με συμβάσεις ορισμένου χρόνου να γίνουν αορίστου. Στην συνέχεια, οι προσλήψεις του προσωπικού που γίνονται στον νέο φορέα πρέπει να καθορίζονται από αξιοκρατικά κριτήρια και να στηρίζονται στην γνώση και την εμπειρία των εργαζομένων. Πρέπει να ληφθούν επίσης υπόψη, τα χρόνια υπηρεσίας κάθε εργαζόμενου στην πρώην ΕΡΤ Α.Ε.. Επίσης ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην συγκρότηση μιας αξιόπιστης και δημιουργικής ομάδας σημαντικού αριθμού σκηνοθετών.

5. Η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση οφείλει να στηρίζει έμπρακτα την εφαρμογή του νόμου για το 1,5% που προβλέπεται για την παραγωγή κινηματογραφικών έργων. Θεωρούμε ότι όλες οι ταινίες που πήραν έγκριση από το πρώην Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ Α.Ε. για χρηματοδότηση τους στα πλαίσια του ως άνω νόμου, σύμφωνα με απόφασή του, και δεν πρόλαβαν να υπογράψουν την αντίστοιχη σύμβαση, όχι λόγω δικής τους υπαιτιότητας, δικαιούνται και πρέπει να συνάψουν εκ νέου σύμβαση, ως καθ’ ύλην αρμόδιο φορέα επιδότησης των κινηματογραφικών παραγωγών. Μέχρι σήμερα η ΕΡΤ Α.Ε. ήταν ο μόνος τηλεοπτικός σταθμός που εφάρμοζε αυτή την νομική υποχρέωση μέσω της Επιτροπής Διαχείρισης Πόρων για τον Κινηματογράφο και απέδιδε το ποσό αυτό στους έλληνες παραγωγούς αποτελώντας την μόνη στέρεη χρηματοδότηση και τονώνοντας έτσι την ελληνική κινηματογραφία και την παραγωγή ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους. Ιδιαίτερη μέριμνα δίδονταν πάντα στο πρόγραμμα της ΕΡΤ Α.Ε. «Μικροφίλμ» που αφορά νέους κινηματογραφικούς δημιουργούς, τους δημιουργούς δηλαδή του μέλλοντος.

6. Η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση οφείλει να συνεχίσει γενικότερα τη στήριξη της ελληνικής κινηματογραφίας, α) με την συνέχιση των προγραμματικών συμφωνιών με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και β) με τη στήριξη των ελληνικών κινηματογραφικών φεστιβάλ, όπως Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Φεστιβάλ Δράμας, Φεστιβάλ Αρχαίας Ολυμπίας, Φεστιβάλ Χαλκίδας, Φεστιβάλ Λάρισας και όλα τα υπόλοιπα φεστιβάλ ανά την χώρα.

7. Να διασφαλιστεί όλο το Οπτικοακουστικό αρχείο της πρώην ΕΡΤ , να συνεχίσει η ψηφιοποίηση του και αυτό το υλικό να αποτελέσει δημόσιο κοινωνικό αγαθό.

8. Θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρξει ισορροπία μεταξύ των εσωτερικών και εξωτερικών παραγωγών της ΕΡΤ Α.Ε.. Επίσης το ποσοστό 25% επί του προϋπολογισμού για εξωτερικές παραγωγές θεωρούμε ότι είναι χαμηλό διότι το ζητούμενο για την Δημόσια Τηλεόραση είναι το άνοιγμα στους νέους δημιουργούς όλων των Τεχνών και για τηλεοπτικά και για κινηματογραφικά έργα όπως π.χ. : στις ταινίες fiction, τηλεταινίες, δημιουργικά ντοκιμαντέρ, στήριξη νέων σκηνοθετών μέσα από τα προγράμματα ταινιών μικρού μήκους.

9. Υποστήριξη προγραμματικών συμφωνιών με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, προγράμματα για την ανάδειξη νέων σεναριογράφων και νέων παραγωγών αλλά και προγράμματα επιμόρφωσης των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών στελεχών της χώρας.

10. Από την στιγμή που ένα σημαντικό ποσοστό του προγράμματος θα γίνεται από εξωτερικούς δημιουργούς και άλλους συνεργάτες είναι αυτονόητο ότι ο νόμος πρέπει να προβλέπει την συμμετοχή προσώπων αυτών σε όλες τις επιτροπές, επιλογής προγράμματος, διοικητικά συμβούλια και άλλα διοικητικά όργανα της ΕΡΤ.

11. Η σύσταση των επιτροπών πρέπει να προηγηθεί των προκηρύξεων για την ανάθεση προγράμματος. Εάν η κάθε επιτροπή είναι τριμελής, δύο μέλη της θα πρέπει να προέρχονται από πρόσωπα της Δημόσιας Τηλεόρασης, γνώστες του θέματος με το οποίο θα ασχολείται η Επιτροπή και ένας εξωτερικός δημιουργός. Εάν η επιτροπή είναι πενταμελής τότε θα αποτελείται από τρία πρόσωπα της Δημόσιας Τηλεόρασης με γνώση του αντικειμένου της επιτροπής και δύο εξωτερικούς, έναν δημιουργό και έναν παραγωγό.

12. Θεωρούμε ότι η διατήρηση όλων των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ Α.Ε, είναι στοιχείο Πολιτισμού. Τα μουσικά σύνολα επιπλέον πρέπει να αναπροσαρμόσουν την δράση τους με την παρουσίαση έργων τους μέσα στην ελληνική κοινωνία.

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών θα είναι ένας σταθερός, συνεπής και αξιόπιστος συνεργάτης στην προσπάθειά για την επανασύσταση της ΕΡΤ Α.Ε. και για την εύρυθμη λειτουργία της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης.

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ

 

 

Εργαζόμενοι ΕΡΑ Πάτρας :"Αδιευκρίνιστες προθέσεις για την επαναλειτουργία των περιφερειακών σταθμών"

Εργαζόμενοι ΕΡΑ Πάτρας :"Αδιευκρίνιστες προθέσεις για την επαναλειτουργία των περιφερειακών σταθμών"

Τι αποφάσισαν οι εργαζόμενοι στην τελευταία Γενική Συνέλευση

Σε ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι της ΕΡΑ Πάτρας σημειώνουν: "Οι αγωνιζόμενοι στην Περιφερειακή ΕΡΤ - ΕΡΑ Πατρών, ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΟΥΜΕ τον- 21 μηνών- αγώνα μας για ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΤ κόντρα στο μαύρο της 11ης Ιουνίου του 2013, από κοινού με τους συναδέλφους - συναγωνιστές σε όλες τις ΕΡΑ της Επικράτειας, στην ΕΤ-3 και ΕΡΤopen.

Με αφορμή την κατεπείγουσα διαδικασία διαβούλευσης, στην οποία ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς έθεσε το γενικό πλαίσιο λειτουργίας του νέου οπτικο-ακουστικού φορέα, ραγματοποιήσαμε γενική συνέλευση οι αγωνιζόμενοι-εργαζόμενοι της ΕΡΤ Πατρών, στις εγκαταστάσεις της Ραδιοφωνίας - στο Δασύλλιο, κατά την οποία τονίστηκαν και αποφασίστηκαν τα εξής:

1) Ο ΑΓΩΝΑΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ - ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΟΡΟΣΗΜΟ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΗΡΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΗ ΔΥΣΚΟΛΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ "ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ", ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΣΥΓΚΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΡΤ, ΠΟΥ ΣΤΑΘΗΚΕ ΜΕΤΕΡΙΖΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ.

2) Ειδικότερα για το 20σελιδο σχέδιο νόμου για ΕΡΤ ΑΕ με τα 19 άρθρα, παρατηρήσαμε νομικές διατυπώσεις με διασταλτικό χαρακτήρα και αδιευκρίνιστες προθέσεις επί της επαναλειτουργίας των Περιφερειακών Σταθμών, ειδικά στην διατύπωση του άρθρου 4 του ν.4173/2013 που ΔΕ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ.

3)Στο άρθρο 13 του ν4173/2013 που αναφέρεται στα Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου, έχουμε να παρατηρήσουμε ότι ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟΔΕΚΤΗ Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΟΥΣ, στον αγώνα μας, στα κινήματα, στις συλλογικότητες και να τους δίδεται ο ρόλος του "τοποτηρητή" του προγράμματος. Του επιτηρητή του Κανονισμού Λειτουργίας, κοινώς ο ρόλος του αστυνομικού.

4)Στο άρθρο 15 του ν.4173/2013 διακρίναμε ασάφεια στο νομοσχέδιο σε ό,τι αφορά τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, που στη θέση τους αναφέρονται επιχειρησιακές συμβάσεις που ΔΕ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΠ΄ΟΥΔΕΝΙ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ.

Για τους εργαζόμενους της ΕΡT Πατρών η υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας με την πλήρη αναγνώριση ασφαλιστικών και εργασιακών δικαιωμάτων, είναι το ζητούμενο για ένα πραγματικά δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα".

ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ - ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΕΡΤ ΠΑΤΡΩΝ


 

ΕΡΤ: Μια όχι και τόσο μικρή, αλλά πολύ πικρή ιστορία

ΕΡΤ: Μια όχι και τόσο μικρή, αλλά πολύ πικρή ιστορία

Παύλος Τσίμας Σύμβουλος Έκδοσης της HuffPost Greece

Δημοσιεύθηκε: 13/03/2015

Στις εφημερίδες που τυπώθηκαν τη νύχτα της 20ης προς 21η Απριλίου 1967(αλλά δεν έφθασαν ποτέ στα περίπτερα, αφού τις μάζεψε η χούντα) υπήρχε μια μικρή, μονόστηλη ειδησούλα. Έλεγε πως είχε πραγματοποιηθεί μια σύσκεψη στο Υπουργείο Συντονισμού με θέμα την «εγκατάστασιν τηλεοράσεως εις την Ελλάδα». Και πως είχε αποφασιστεί «η ανάθεσις εις το ΕΙΡ (την κατοπινή ΕΡΤ) της δημιουργίας δικτύου τηλεοράσεως και η προκήρυξις νέου διεθνούς διαγωνισμού».

Είχαν περάσει τρεις γεμάτες δεκαετίες από τότε που η τηλεόραση είχε μπει στην ζωή του κόσμου. Κι είχαν περάσει 15 χρόνια από την πρώτη φορά που οι ελληνικές εφημερίδες είχαν δημοσιεύσει την είδηση ότι «συντόμως η χώρα θα αποκτήση πλήρες δίκτυον τηλεοράσεως». Ήταν 13 Νοεμβρίου 1951. Η αμερικανική εταιρεία RCA είχε στείλει ομάδα τεχνικών στην Αθήνα και είχε καταλήξει σε μια κατ αρχήν συμφωνία με την κυβέρνηση να αναλάβει την δημιουργία ιδιωτικού τηλεοπτικού δικτύου. Η είδηση είχε αναγγελθεί από τις πρώτες σελίδες όλων των εφημερίδων.

Από το 1951 κι ύστερα, κάθε χρόνο σχεδόν, η έλευση της τηλεόρασης στην Ελλάδα αναγγελόταν από τις πρώτες σελίδες των εφημερίδων και διαψευδόταν μετά από λίγo. Καμία κυβέρνηση δεν θα προχωρούσε σε δημιουργία τηλεόρασης αν δεν ήταν βεβαία ότι θα την είχε υπό τον απόλυτο έλεγχό της. Και ούτε η αντιπολίτευση, ούτε και οι εκδότες των εφημερίδων, που φοβούνταν ότι θα έχαναν δύναμη και επιρροή, ήταν διατεθιμένοι να της το επιτρέψουν. Κι έτσι η Ελλάδα έγινε η τελευταία ευρωπαϊκή χώρα που απέκτησε τηλεόραση, οκτώ χρόνια μετά την Αλβανία. Τέσερεις διεθνείς διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν κι έμειναν άγονοι. Πειράματα ξεκίνησαν- με σημαντικότερο το πείραμα της ΔΕΗ στην ΔΕΘ του 1960- αλλά έμειναν στη μέση. Κάποτε υπογράφηκε και μια συμφωνία με την Ιταλία, η οποία αναλάμβανε να εξοφλήσει τις πολεμικές επανορθώσεις προς την Ελλάδα, προσφέροντάς της ένα εθνικό δίκτυο τηλεόρασης, με έξοδα και τεχνογωνσία της RAI.

Τις παραμονές της δικτατορίας η Ελλάδα είχε ήδη τρεις μικρούς τηλεοπτικούς σταθμούς- έναν πειραματικό του ΕΙΡ που εξέπεμπε δύο ώρες την ημέρα από την ταράτσα του ΟΤΕ στην Πατησίων, έναν αθαίρετο των Ενόπλων Δυναμεων που εξέπεμπε από τα Τουρκοβούνια κι έναν ερασιτεχνικό, ιδιωτικό στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος είχε λάβει προσωρινή άδεια να εκπέμπει λίγες ώρες την ημέρα, για να μην βλέπουν οι Θεσσαλονικείς την τηλεόραση των Σκοπίων, που λειτουργούσε από το 1959 κι έπιανε καμπάνα στην βόρειο Ελλάδα. Κάποτε, μάλιστα, για να εμποδίσει την ΛΗΨΗ του «αντεθνικού» σήματος των Σκοπίων, η κυβέρνηση είχε απαγορεύσει την εισαγωγή δεκτών στη χώρα και έκανε κατάσχεση στα τελωνεία των τηλεοράσεων που έφερναν μαζί τους εργάτες που γύριζαν από την Γερμανία στα χωριά τους...

Κι έτσι φθάσαμε στις 20 Απριλίου του 1967. Αλλεπάλληλες ελληνικές κυβερνήσεις ταλαντεύονταν ανάμεσα στην ανάθεση της τηλεόρασης στο ΕΙΡ, ώστε να είναι κρατική, και την παραχώρησή της σε κάποιο από τα δώδεκα γκρουπ ενδιαφερομένων ιδιωτών (Αμερικανών, Γάλων και Ιαπώνων, σε κοινοπραξία με ελληνικές τράπεζες συνήθως) που είχαν υποβάλει, το 1965, προτάσεις να δημιουργήσουν ιδωτικά δίκτυα, τα οποία όμως- όπως ρητά ανέφεραν όλοι οι φάκελοι που υποβλήθηκαν- θα παραχωρούσαν στην ελληνική κυβέρνηση τον έλεγχο και την εποπτεία των ειδήσεων και της ενημέρωσης.

Η ειρωνεία είναι πως η τελική απόφαση ελήφθη στις 20 Απριλίου, την ίδια ώρα που στο γραφείο του στρατηγού Ζωιτάκη άναβε το πράσινο φως για το πραξικόπημα. Η τηλεόραση στην Ελλάδα γεννήθηκε στα χέρια μιας δικτατορίας. Κατ εικόνα και ομοίωσή της. Όπως ακριβώς είχε γεννηθεί και το ραδιόφωνο, στα χέρια της δικτατορία του Μεταξά.

Ο Μεταξάς είχε κι αυτός μπει στον πειρασμό να ξεκινήσει η ραδιοφωνία στην Ελλάδα ως ημι-ιδιωτική. Είχε υπογράψει συμφωνία με την Siemens (ω ναι, είναι παλιά ιστορία!) ώστε η γερμανική εταιρεία να αναλάβει την δημιουργία ραδιοφωνικού πρώτα και τηλεοπτικού σταθμού αργότερα, με δικαίωμα να εισποράτει συνδρομή 520 δραχμών το χρόνο από τους ιδιοκτήτες ραδιοφωνικών δεκτών. Η συμφωνία ματαιώθηκε μετά από βρετανικές πιέσεις και τον Μάρτιο του 1938 ξεκίνησε εκπομπές η Υπηρεσία Ραδιοφωνικών Εκπομπών- ο πρόγονος της ΕΡΤ.

Στον ιδρυτικό νόμο (541/1937) προβλεπόταν ο πλήρης πολιτικός έλεγχος των ραδιοφωνικών εκπομπών με ειδική πρόβλεψη μάλιστα να διοριστεί υπάλληλος της αστυνομίας με ρόλο λογοκριτή και με δικαίωμα «να διενεργεί εξέτασιν επί πάσης πράξεως αποβλεπούσης προς αντεθνικήν προπαγάνδαν εκ μέρους του προσωπικού»! Έτσι δημιουργήθηκε μια παράδοση που, με μικρά φωτεινά διαλείμματα, συνεχίστηκε δεκαετίες ολόκληρες.

Για λίγους μήνες, μετά την απελευθέρωση, η μεταξική κληρονομιά έμοιαζε νεκρή. Τον Ιούνιο του 45 ιδρύθηκε το ΕΙΡ, το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας. Ο Γιώργος Σεφέρης ήταν μέλος του πρώτου ΔΣ, ο Νίκος Καζαντζάκης μέλος του πρώτου γνωμοδοτικού συμβουλίου. Και στην πρώτη του δημόσια ανακοίνωση το ΕΙΡ παρουσιαζόταν ως μια «αποκεντρωμένη αυτοτελής δημόσια υπηρεσία...υπεράνω και ανεαρτήτως πάσης κομματικής επιρροής». Ένα χρόνο αργότερα, το 1946, με τον εμφύλιο επί θύραις, ο νόμος άλλαξε, το ΔΣ άλλαξε και ένα ειδικό άρθρο έδινε στον Υπουργό Τύπου δικαίωμα προληπτικής λογοκρισίας. Κι έτσι συνεχίστηκαν τα πράγματα.

Το 1948, όταν άρχιζαν οι συζητήσεις για το νέο Σύνταγμα, ο εισηγητής της πλειοψηφίας Β. Στεφανόπουλος, έλεγε: «Θα ήτο ηλίθιον το κράτος το οποίον θα παρείχε, προς τον σκοπόν της ανατροπής του, το δικαίωμα της ελευθερίας του Τύπου». Και το 1957, ο νέος νόμος περί ΕΙΡ προέβλεπε πως «ο Υπουργός Προεδρίας της Κυβερνήσεως δυναται να ζητήση όπως τα προγράμματα εκπομπών και τα σχετικά κείμενα πάντων των σταθμών υποβάλλωνται αυτώ προς έγκρισιν»! Κι ήταν τόσο καταθλιπτικός ο κυβερνητικός έλεγχος ώστε ακόμη και μια φιλική προς την τότε κυβέρνηση Καραμανλή εφημερίδα, η Καθημερινή, να γράψει, με την υπογραφή της Ελένης Βλάχου μάλιστα: «Είναι περίεργο να σκεφθή κανείς ότι όταν ο τόπος ευρίσκετο υπό κατοχή, το μόνο ελεύθερο μηχάνημα ήταν το ραδιόφωνο, ενώ αντιθέτως τώρα που ο τόπος είναι ελεύθερος, αυτό ζη σχεδόν υπο δικτατορίαν».

Έτσι το παρέλαβε η κανονική δικταροία το 1967, καθώς και την εμβρυακή τηλεόραση, και τα έφερε με ευκολία στα μέτρα της. Κι όταν η δικτατορία κατέρρευσε, μετά το έγκλημά της στην Κύπρο, το φωτεινό διάλειμμα ήταν αντίστοιχης διάρκειας με εκείνο του 1945. Ο Οδυσσέας Ελύτης ανέλαβε Πρόεδρος του ΔΣ, ο Δημήτρης Χορν Γενικός Διευθυντής και ο Παύλος Μπακογιάννης αναπληρωτής του. Παραιτήθηκαν όλοι, μετά από λίγους μήνες. Όπως και ο Μάνος Χατζιδάκις, που ανέλαβε το 1975 υπεύθυνος εκπομπών στην ραδιοφωνία.

Η «κομματική χειραγώγηση του ΕΙΡΤ» ήταν μία από τις αιχμές της κριτικής του Ανδρέα Παπανδρέου προς τις κυβερνήσεις Καραμανλή. «Αυτό που γίνεται με την τηλεόραση είναι καθαρός ολοκληρωτισμός» είχε πει τον Μάιο του 1977. Μα όταν ο ίδιος, ως πρωθυπουργός πια βρεθηκε για πρώτη φορά με μια ελαφρώς «ανυπάκουη» ηγεσία στην ΕΡΤ, σε συνθήκες πολιτικής αναταραχής, το 1985, την καρατόμησε και δικαιολόγησε την παρέμβασή του με την αξιομνημόνευτη δήλωση: «Όσοι διορίζονται στις διοικήσεις της τηλεόρασης θα πρέπει να εφαρμόζουν την πολιτική της κυβέρνησης και όχι κάποια δική τους. Κι αυτό γιατί οι ίδιοι δεν εκπροσωπούν τίποτα, αφού αντλούν την εξουσία τους από την επιλογή και την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης που τους διορίζει».

Και κάπως έτσι, με τον έλεγχο κάποτε ασφυκτικότερο και κάποτε χαλαρότερο συνεχίστηκαν τα πράγματα. Ακόμη και μετά την εμφάνιση της ιδιωτικής τηλεόρασης, το 1989. Ακόμη κι όταν η Ελλάδα αποδείχθηκε η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα στην οποία η κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου στην τηλεόραση, οδήγησε στον σχεδόν αφανισμό του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα. Οι κυβερνήσεις θεωρούσαν δικαίωμά τους να εχουν μια περισσότερο η λιγότερα διακριτικά πειθαρχημένη ΕΡΤ. Μέχρι τον Ιούνιο του 2013, όταν μια κυβέρνηση αποφάσισε ότι από μια μη πειθαρχημένη ΕΡΤ είναι καλύτερη μια κλειστή ΕΡΤ

.

Η διακοπή της λειτουργίας της ΕΡΤ, τον Ιούνιο του 2013 έκανε την συζήτηση περί δημόσιας τηλεόρασης να επικεντρωθεί σε θέματα κόστους, δαπάνης, αμοιβών, σπατάλης, σκανδάλων. Αλλά εκείνο που διαφοροποιεί την ελληνική δημόσια ραδιοτηλεόραση, διαχρονικά, από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές, δεν είναι το ύψος του κόστους της, αλλά ο ανυπόφορος βαθμός της πολιτικής της εξάρτησης. Το μέγα θέμα της ελληνικής δημόσιας ραδιοφωνίας και τηλεόρασης είναι, από το 1938 κι ύστερα, η ανεξαρτησία τους, η πραγματική και κατοχυρωμένη αυτοτέλειά τους έναντι της εκάστοτε κυβερνητικής εξουσίας. Κοντά δύο χρόνια αργότερα κι ενώ ένα νομοσχέδιο περί ΕΡΤ είναι ξανά στον αέρα, το πρωτεύον αντιμετωπίζεται ξανά ως δευτερεύον. Και προσπερνιέται δι ολίγων...

(Τα στοιχεία προέρχονται από το βιβλίο «Ο Φερετζές και το πηλήκιο- το πολιτικό μυθιστόρημα της ελληνικής τηλεόρασης», εκδόσεις Μεταίχμιο)

https://www.huffingtonpost.gr/

 

 

Σελίδα 164 από 176

GO_TO_TOP