Τρίτη 24 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ, 2015
Στο δείγμα γραφής της νέας κυβέρνησης, εκτός από το φορολογικό νομοσχέδιο, το πακέτο μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και τις διατάξεις για τις εργασιακές σχέσεις, συμπεριλαμβάνεται και ο εξορθολογισμός του μιντιακού τοπίου, ιδιαίτερα του τηλεοπτικού.
Σύμφωνα με πρωτοσέλιδο της εφημερίδας Πρώτο Θέμα, σχέδιο των υπουργών Νίκου Παππά και Χρήστου Σπίρτζη προβλέπει διεθνείς διαγωνισμούς και ενοίκιο για τις τηλεοπτικές άδειες με σκοπό την είσπραξη 100 εκατ. ευρώ, τέλος στα χαριστικά δάνεια και μεγάλη ίδια συμμετοχή κεφαλαίων των ιδιοκτητών ΜΜΕ.
Οπως επισημαίνει στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα ανώτατη πηγή του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, «στόχος μας δεν είναι ο προσεταιρισμός των μεγάλων μιντιακών ομίλων, όπως συνέβαινε με τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Στόχος μας είναι η επιβολή ξεκάθαρων κανόνων, οι οποίοι από μόνοι τους θα διαμορφώσουν νέα δεδομένα στον ευαίσθητο τομέα των ΜΜΕ».
Η ίδια πηγή προσθέτει ότι «όπως ασχολούμαστε με τον σχεδιασμό και την εφαρμογή μίας δίκαιης πολιτικής για το Δημόσιο, έτσι σκοπεύουμε να κινηθούμε και στον ιδιωτικό τομέα». Ας σημειωθεί ότι το καυτό θέμα των τηλεοπτικών αδειών ανήκει στις αρμοδιότητες του παραπάνω υπουργείου. Εκεί θα διαμορφωθούν οι προδιαγραφές.
Την πολιτική εποπτεία του όλου εγχειρήματος έχει ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς. Είναι αυτός που σε συνεργασία με τον πρωθυπουργό θα χαράξει τις κατευθυντήριες γραμμές. Θα το υλοποιήσει, όμως, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος έχει αναλάβει τις αρμοδιότητες που μέχρι πρότινος είχε ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Η επανίδρυση της ΕΡΤ
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το θέμα των τηλεοπτικών αδειών πάει χέρι με χέρι με το νομοσχέδιο για την επανίδρυση της ΕΡΤ. Νομοσχέδιο που θα προβλέπει και την επανεξέταση των προϋπολογισμών της ΝΕΡΙΤ, λόγω του γεγονότος ότι τον τελευταίο χρόνο υπήρξαν αδικαιολόγητα αυξημένες δαπάνες.
Η ανάσταση της δημόσιας τηλεόρασης, όμως, δεν αρκεί από μόνη της για να βάλει τάξη στο θολό τηλεοπτικό τοπίο. Είναι κοινός τόπος για τον ΣΥΡΙΖΑ ότι ισχυρά οικονομικά συμφέροντα, τα οποία διαπλέκονται πολλαπλώς με το παραδοσιακό πολιτικό προσωπικό, έχουν καταλάβει και ουσιαστικά νέμονται τις δημόσιες ραδιοφωνικές και κυρίως τηλεοπτικές συχνότητες. Αυτό, βέβαια, έγινε με τη σύμφωνη γνώμη των προηγούμενων κυβερνήσεων, οι οποίες απέφυγαν να προκηρύξουν πλειοδοτικό διαγωνισμό για την παραχώρηση αδειών και βέβαια να επιβάλουν την τήρηση αυστηρών προδιαγραφών όχι μόνο όσον αφορά στην αντικειμενικότητα της ενημέρωσης, αλλά και στην ποιότητα του ψυχαγωγικού προγράμματος.
Δεν πρόκειται, βέβαια, για αμέλεια. Το καθεστώς της ρευστότητας και της αναρχίας κατά μία έννοια βόλευε και τις δύο πλευρές: οι κυβερνήσεις μπορούσαν να πιέζουν τους καναλάρχες για να εξασφαλίζουν πολιτική υποστήριξη, προσφέροντάς τους ως αντάλλαγμα σχεδόν δωρεάν συχνότητες και ασυδοσία. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η κυβέρνηση Τσίπρα φέρεται αποφασισμένη να ανατρέψει τα μέχρι τώρα ισχύοντα. Προτίθεται να νομοθετήσει επαρκές θεσμικό πλαίσιο για τον έλεγχο της οικονομικής κατάστασης των τηλεοπτικών σταθμών και άλλων ΜΜΕ, τερματίζοντας το καθεστώς των προνομιακών δανειοδοτήσεων από τις τράπεζες.
Η πρώτη κίνηση της κυβέρνησης θα είναι η άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες. Με τον τρόπο αυτό οι σημερινοί καναλάρχες ή όσοι θέλουν να γίνουν καναλάρχες θα πληρώνουν για τις δημόσιες συχνότητες.
Η δεύτερη κίνησή της θα είναι η λεπτομερής επανεξέταση του νόμου περί ανωνύμων εταιρειών, ο οποίος επιτρέπει μέχρι σήμερα την επί σειρά ετών διάσωση μιντιακών ομίλων με μεγάλες οικονομικές ζημίες.
Ο επίμαχος διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες δεν έχει πάρει ακόμα συγκεκριμένη μορφή. Καλά ενημερωμένες πηγές υποστηρίζουν πως το επιτελείο που τον έχει αναλάβει ακολουθεί λογική «ανοιχτών θυρών και διαλόγου». Οπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, «αυτός είναι ο μόνος σίγουρος τρόπος για να προχωρήσουν στη θεραπεία των χρόνιων παθογενειών».
Αν και δεν έχει αποσαφηνιστεί το τελικό πλαίσιο, ο διαγωνισμός θα είναι ανοιχτός και διεθνής. Θα δώσει, όμως, προτεραιότητα σε ελληνικές μιντιακές εταιρείες. Η εκτίμηση των αρμόδιων κυβερνητικών παραγόντων είναι ότι το κέρδος για το Δημόσιο είναι ρεαλιστικό να φτάσει τα 100 εκατ. ευρώ. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι στο θέμα αυτό η κυβέρνηση βρίσκεται σε απόλυτη ταύτιση με τους δανειστές. Να θυμίσουμε επίσης ότι μόνο κατόπιν επίμονων πιέσεων της τρόικας είχε ενταχθεί ο όρος αυτός στο μνημόνιο. Περιττό να πούμε ότι οι κυβερνήσεις Παπανδρέου, Παπαδήμου και Σαμαρά δεν τήρησαν τη συγκεκριμένη μνημονιακή υποχρέωσή τους.
Χτύπημα στη διαπλοκή ετοιμάζει ο Παπάς
Όταν σε κυβερνητικό στέλεχος επισημάναμε ότι και εκπρόσωποι τέτοιων ομίλων μιλούν δημόσια για την ανάγκη επιβολής κανόνων, χαμογέλασε με νόημα και απάντησε: «Τόσο το καλύτερο. Οποιος επιχειρηματίας επιθυμεί συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού, γιατί να θέλει να βρίσκεται σε καθεστώς ομηρίας από την εκάστοτε κυβέρνηση; Θα φανεί, όμως, σύντομα ποιος θέλει υγιή ανταγωνισμό και ποιος δεν θέλει να ξεβολευτεί από το θερμοκήπιο της διαπλοκής». Αρμόδιος υπουργός υποστηρίζει ότι «το ξεκαθάρισμα του μιντιακού τοπίου, αλλά και του ευρύτερου τοπίου των δημοσίων συμβάσεων δεν είναι μόνο προεκλογική δέσμευση. Είναι κρίσιμο ζήτημα και δημοκρατίας και οικονομικής ανάπτυξης. Το επιδιώκουμε και πρέπει να πω ότι είναι από τα θέματα στα οποία συμφωνούμε απόλυτα με τους δανειστές».
Αυτή τη στιγμή τα τηλεοπτικά κανάλια εκπέμπουν με ένα μεταβατικό καθεστώς λειτουργίας. Οι άδειες έχουν λήξει και συνεπώς όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία δεν αποκλείεται να μείνουν χωρίς άδεια κατεστημένα τηλεοπτικά μαγαζιά. Αν κρίνουμε από τα όσα αφήνουν να εννοηθούν αρμόδιοι παράγοντες, «αυτό δεν θα στενοχωρούσε καθόλου την κυβέρνηση!».Οι ίδιοι, άλλωστε, αφήνουν σαφώς να εννοηθεί ότι επιδιώκουν αλλαγή των σημερινών ισορροπιών με διεύρυνση της αγοράς και σπάσιμο του ολιγοπωλίου.
Εκτός από τον διαγωνισμό για τις άδειες θα ενεργοποιηθούν και διατάξεις της νομοθεσίας που επιτρέπουν στην Τράπεζα της Ελλάδος και στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές να διενεργούν ελέγχους για την προέλευση της χρηματοδότησης των ΜΜΕ. Με τον τρόπο αυτό θα ισχύσει ό,τι προβλέπεται και για όλες τις ανώνυμες εταιρείες. Μία ζημιογόνα επιχείρηση δεν είναι δυνατόν να λειτουργεί επ’ αόριστον χωρίς να ανακεφαλαιοποιείται.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού από μηδενική βάση δείχνει ότι πρόθεση της κυβέρνησης δεν είναι να ανοίξει πόλεμο για το παρελθόν. Από την άλλη πλευρά, όμως, καθιστά σαφές ότι ο διαγωνισμός δεν πρόκειται να είναι μια τυπική διαδικασία που θα νομιμοποιήσει τους ήδη κατέχοντες προσωρινές άδειες.
ΠΗΓΗ:protothema.gr
Η επάνοδος της ΕΡΤ ως δημόσια ραδιοτηλεόραση έχει να αντιμετωπίζει ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα, την απουσία τεχνικού δικτύου εκπομπής σήματος. Όπως είναι γνωστό η ΝΕΡΙΤ εκπέμπει το τηλεοπτικό σήμα των καναλιών της μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της Digea πληρώνοντας για αυτό το λόγο περί το ένα εκατ. ευρώ το χρόνο. Πλήρωνε επίσης τη Forthnet για τη δορυφορική μεταφορά του σήματος της στους πομπούς διέθετε σε ορισμένα σημεία της χώρας. Μετά το λουκέτο στην ΕΡΤ Α.Ε, το υπουργείο Οικονομικών και ο Γκίκας Μαναλης με τη βοήθεια των στελεχών της πρώην ΕΡΤ που προσλήφθηκαν ως «συμβασιούχοι» κατέστρεψαν κυριολεκτικά το δίκτυο εκπομπής του τηλεοπτικού σήματος. Το δίκτυο των 1.020 και πλέον πομπών και αναμεταδοτών που διέθετε η ΕΡΤ Α.Ε σε όλη τη χώρα, μετατράπηκε σε «άχρηστο» υλικό που έγινε βορρά κλεφτών στα βουνά και τα κέντρα εκπομπής. Παράλληλα είχαν εκπέσει οι διαγωνισμοί που βρίσκονταν σε εξέλιξη για την προμήθεια ψηφιακών πομπών. Έτσι χωρίς προσωπικό τεχνικών υπαλλήλων και χωρίς πομπούς, η διοίκηση της ΝΕΡΙΤ υπέγραψε τη χρυσοφόρο σύμβαση με τη Digea η οποία μετατράπηκε σε μοναδικό πάροχο δικτύου στη χώρα!
Η εταιρεία των ιδιωτικών καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας ανέλαβε με το αζημίωτο να μεταφέρει το ψηφιακό σήμα της ΝΕΡΙΤ σε μόλις 156 κέντρα εκπομπής σε όλη τη χώρα. Με αυτό τον τρόπο η ΝΕΡΙΤ που για το νόμο είναι υποχρεωμένη να καλύπτει το σύνολο της γεωγραφίας της χώρας, αδυνατεί να το κάνει. Το πρόβλημα αυτό θα κληρονομηθεί εκ των πραγμάτων στη νέα δημόσια ραδιοτηλεόραση που θα πρέπει αφενός να παραλάβει από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών το σύνολο των κέντρων εκπομπής σε όλη τη χώρα και αφετέρου να προβεί σε νέους διαγωνισμούς για την προμήθεια ψηφιακών πομπών. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο διαγωνισμός που είχε ανακοινώσει η ΝΕΡΙΤ πριν τρεις μήνες, αναβλήθηκε και δεν ανακοινώθηκε νέος. Με αυτό τον τρόπο η σύμβαση με τη Digea που υπεγράφη ως τον Μαϊο του 2015 θα πρέπει να ανανεωθεί.
Η νέα ΕΡΤ θα πρέπει να ενοχλεί την κυβέρνηση
Βασίλης Κουφόπουλος 24.2.15
Πως μπορεί και πρέπει να είναι ο νέος φορέας που σχεδιάζει η κυβέρνηση
Το λουκέτο της ΕΡΤ προκάλεσε πληγές. Η υπόσχεση της νέας κυβέρνησης πως θα την επαναλειτουργήσει είναι θετική, αν και χάθηκε ως σήμερα πολύτιμος χρόνος. Το ζήτημα είναι το πως. Δεν είναι μόνο η επιστροφή των εργαζομένων και η εξασφάλιση του μισθού τους, που είναι βασικό στην εποχή αυτή. Η νέα ΕΡΤ πρέπει να γίνει ο ένας από τους πυλώνες της οπτικοακουστικής αγοράς, και σημαία της δημοκρατικής λειτουργίας τη χώρας.
Η αποστολή της νέας ΕΡΤ συνδέεται με την κρισιμότητα της κατάστασης. Η μεγάλη επένδυση που πρέπει να γίνει παραγωγός ελληνικού περιεχομένου, να επανορθώσει την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, να συνδέσει την τουριστικής βιομηχανία και τα ελληνικά προϊόντα, να ενημερώνει με αξιοπρέπεια και εντιμότητα και να περιγράψει τι ακριβώς συμβαίνει σε αυτή τη χώρα. Δεν πρέπει να είναι μια κρατική ραδιοτηλεόραση όπως ήταν η ΕΡΤ, δεν θα πρέπει να γίνει κυβερνητική υπηρεσία, όπως συνέβη με τη ΔΤ και τη ΝΕΡΙΤ, αλλά οφείλει και πρέπει να γίνει δημόσια. Η νέα ΕΡΤ θα πρέπει να ενοχλεί την κυβέρνηση.
Εργαζόμενοι: Το λουκέτο στην ΕΡΤ απέδειξε πως ο φορέας ήταν οι άνθρωποι της που την υπερασπίστηκαν, παρά το μαύρο της συγκυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, τα ΜΑΤ, τις απειλές, την ανεργία, τις ύβρεις και το χλευασμό. Η νέα ΕΡΤ δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την ενεργό συμμετοχή και των εμπειρία των απολυμένων. Τα ανώτατα στελέχη, οι γενικοί διευθυντές, οι διευθυντές της ΝΕΡΙΤ και της ΔΤ, θα έπρεπε να έχουν ήδη υποβάλει τις παραιτήσεις τους. Όσοι ήταν υπάλληλοι της ΕΡΤ θα πρέπει να παραμείνουν στο νέο φορέα στις θέσεις που είχαν τη μέρα του λουκέτου. Όσοι επέλεξαν τη ΔΤ και τη ΝΕΡΙΤ, και ήταν εργαζόμενοι της ΕΡΤ, πρέπει να βρίσκονται και την επόμενη ημέρα στο Ραδιομέγαρο.Το προσωπικό της ΕΡΤ θα πρέπει να αξιολογηθεί μετά την επαναλειτουργία του φορέα
Προγράμματα: Η ΕΡΤ επιστέφει με το σύνολο των προγραμμάτων της σε Τηλεόραση και Ραδιόφωνο, επενδύοντας ταυτόχρονα στο Internet και στην ανάπτυξη των θεματικών τηλεοπτικών καναλιών για το εξωτερικό.
Τηλεόραση :
- Η ΝΕΤ διαμορφώνεται σε τηλεοπτικό σταθμό ο οποίος παρουσιάζει ειδήσεις, ενημερωτικές εκπομπές, συζητήσεις και ντοκιμαντέρ που σχετίζονται με την ειδησεογραφία.
- Η ΕΤ1 γίνεται το κανάλι ποικίλης ύλης με ταινίες, αθλητικό πρόγραμμα, ελληνικό παιδικό πρόγραμμα και σύντομα δελτία ειδήσεων.
- Η ΕΤ3 διατηρεί το περιφερειακό της χαρακτήρα με την ανάπτυξη προγραμμάτων στις γλώσσες των χωρών της Βαλκανική
- Η ERT World αναλαμβάνει το βάρος της εκπροσώπησης της Ελλάδας στο εξωτερικό με πρόγραμμα στην ελληνική γλώσσα και δελτία ειδήσεων και στην αγγλική γλώσσα. Ζώνη του προγράμματος αφιερώνεται στα ταξίδια στην Ελλάδα, με σκοπό να τη μετέπειτα δημιουργία ελληνικού ταξιδιωτικού καναλιού.
- Το Κανάλι της Βουλής , το οποίο επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό από τη λειτουργία, του θα πρέπει να περάσει στον έλεγχο της ΕΡΤ, με αντικείμενο τη μετάδοση αποκλειστικά των συνεδριάσεων.
- Ξένα Δίκτυα: Η κυβέρνηση οφείλει να ενεργοποιήσει τη συμφωνία Ελλάδας-Κύπρου Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να επιτρέψει τη μετάδοση του Euronews Greece. Η λειτουργία του πρέπει να αδειοδοτηθεί από το ΕΣΡ και τα τέλη συχνοτήτων με το κόστος που έχει καταβάλει η ΕΕ για τη λειτουργία του. Αν κριθεί αναγκαίο πως πρέπει να συνεχίσουν να εκπέμπουν τα δίκτυα BBC και DW θα πρέπει να αδειοδοτηθούν και να πληρώσουν τέλη, ή η Ελλάδα να εξασφαλίσει αντίστοιχες συμφωνίες μετάδοσης των προγραμμάτων της ΕΡΤ στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση των συγκεκριμένων χωρών, δίχως τέλη.
Ραδιόφωνο
-ΝΕΤ FM : Ενημερωτικό πρόγραμμα 24ης διάρκειας. Αθλητικές ειδήσεις από την ΕΡΑ ΣΠΟΡ
-Δεύτερο: Το Ελληνική Μουσική
-Τρίτο: Κλασική μουσική
-Kosmos: Μουσικές του Κόσμου
-ΕΡΑ ΣΠΟΡ: Αθλητικό πρόγραμμα με δελτία ειδήσεων από τη ΝΕΤ FM
-Περιφερειακοί σταθμοί. Οι περιφερειακοί σταθμοί συνενώνονται στην παραγωγή κοινού ενημερωτικού προγράμματος ανά περιφέρεια. Δεν συγχωνεύονται. Δημιουργούν στο Internet πλατφόρμες με στόχο την ανάδειξη της περιφέρειας και των τοπικών προϊόντων στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα.
ΔΣ: Η διοίκηση της ΕΡΤ πρέπει να εκλεγεί με αυξημένη πλειοψηφία από τη Βουλή. Για την επιλογή των μελών του ΔΣ προκηρύσσεται διαγωνισμός.
Προσωρινό ΔΣ: Στο μεταβατικό στάδιο η νέα ΕΡΤ λειτουργεί με προσωρινή διοίκηση απαρτιζόμενα από πρόσωπα που εργάστηκαν στον προηγούμενο φορέα της ΕΡΤ και χαρακτηρίζονται από γνώση του αντικειμένου, αποδεδειγμένα αποτελέσματα και δεν συμμετείχαν με κανένα τρόπο σε ΔΣ ή ΝΕΡΙΤ. Στο ίδιο ΔΣ θα πρέπει να συμμετέχουν και τα πρόσωπα από τις δομές που κράτησαν την ΕΡΤ ζωντανή..
Παραγωγές: Η νέα ΕΡΤ πρέπει να κατευθύνει το ανταποδοτικό τέλος στην παραγωγή ελληνικού προγράμματος, όπως οι σειρές και τα ντοκιμαντέρ, με προκαθορισμένο τιμοκατάλογο κόστους . Στόχος είναι το τηλεοπτικό προϊόν να μπορεί να πουληθεί στο εξωτερικό και να προωθεί τις θέσεις της Ελλάδας και να προωθεί τα συμφέροντα του ελληνικού τουρισμού.
Θα πρέπει να υπάρξει ένα σταθερό πλαίσιο συνεργασίες με ανεξάρτητους παραγωγούς. Μια άτυπη μονάδα παραγωγής εκπομπών που θα δημιουργούν πρόγραμμα κατ’ παραγγελία της ΕΡΤ με στόχο την πώληση του στο εξωτερικό ή τη διάδοση της ελληνικής κουλτούρας και γλώσσας.
Έσοδα: Η ΕΡΤ χρηματοδοτείται από το ανταποδοτικό τέλος, τη διαφήμιση και την πώληση των προγραμμάτων της από το εξωτερικό, αλλά και στο εσωτερικό. Τα αδιάθετα DVD και CD της Ραδιοτηλεόρασης, πρέπει να μπορούν να διατεθούν προς πώληση με χαμηλό αντίτιμο, από κατάστημα που θα δημιουργηθεί στο Ραδιομέγαρο.
Μισθοδοσία: Το ύψος της επένδυσης στο πρόγραμμα, θα πρέπει να καθορίσει και το ύψους της μισθοδοσίας. Από τη στιγμή που η ΕΡΤ δεν θα είναι ΔΕΚΟ δε υπάρχει υποχρέωση εφαρμογής του ενιαίου μισθολογίου, αλλά η επαναφορά και η τήρηση των συλλογικών συμβάσεων προγράμματος . Σε κάθε περίπτωση πρέπει να υπάρχει ανώτατο ύψος αποδοχών για τα στελέχη της διοίκησης και τους παρουσιαστές.
Διαφάνεια: Η Διαύγεια πρέπει να διατηρηθεί. Οι αποφάσεις της νέας ΕΡΤ οφείλουν να είναι περισσότερο αναλυτικές ως προς το κόστος των προγραμμάτων . Η εταιρεία θα πρέπει να εφαρμόζει τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα και να δημοσιοποιεί ανά τρίμηνο στο site της τα οικονομικά της στοιχεία, καθώς πρόκειται για δημόσιο χρήμα. Θα πρέπει να υπάρχει αναλυτικό κόστος ανά τομέα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, Internet) αλλά και ανά μονάδα, (ΕΤ1,ΝΕΤ, ΕΤ3, ραδιοφωνικά προγράμματα). Η χρέωση στο λογαριασμό της ΔΕΗ, πρέπει να είναι ευκρινής και να περιγράφει το σύνολο των υπηρεσιών της ΕΡΤ όπως και την προσφορά της στον προϋπολογισμό του κράτους και τα ταμεία.
Δίκτυο: Η ΕΡΤ πρέπει να επιδιώξει την άμεση αποκατάσταση του δικού της δικτύου επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης.
Αρχείο: Οι όροι λειτουργία του Αρχείου πρέπει να επαναπροσδιοριστούν και να ελεγχθούν οι παλαιότερες συμβάσεις πώλησης του υλικού.
Πολιτειακός Έλεγχος: Η ΕΡΤ πρέπει να βγει από το καθεστώς των ΔΕΚΟ. Η διοίκηση πρέπει να λογοδοτεί στην Βουλή και στο ΕΣΡ και τα οικονομικά της να αξιολογούνται από το υπουργείο Οικονομικών. Οι γενικές συνελεύσεις της εταιρείας πρέπει να είναι ανοικτές στο κοινό.
Σύνδεση με την κοινωνία: Η ΕΡΤ θα είναι υποχρεωμένη με κάθε τρόπο να δίνει λόγο στην κοινωνία και να φιλοξενεί τις απόψεις της με κάθε πρόσφορο Μέσο, με ειδικές εκπομπές, τηλεφωνικές παρεμβάσεις, mail και ηλεκτρονικά μηνύματα μέσω κινητού με χαμηλή χρέωση Το Ραδιομέγαρο οφείλει να είναι ανοικτό στα σχολεία της χώρας. Ένα από τα εγχειρήματα που πρέπει να στηθούν θα πρέπει να είναι η λειτουργία μαθητικού ραδιοφωνικού σταθμού.
Απονομή δικαιοσύνης: Για το λουκέτο στην ΕΡΤ θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες στους υπουργούς που υπέγραψαν τη σχετική απόφαση και στους διαχειριστές που ανέλαβαν την ευθύνη για την εκκαθάριση της πρώην ΕΡΤ
https://media-industry.blogspot.gr
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ - ΚΑΘΗΜΕΡΝΗ
22.02.2015
Το ουσιαστικό πρόβλημα στη λειτουργία της τηλεόρασης σε αυτό τον τόπο δεν ήταν οι νόμοι, αλλά η μη εφαρμογή τους και εντέλει η απαξίωσή τους από πολιτικούς, αλλά και επαγγελματίες λειτουργούς των μέσων. Με άλλα λόγια, το πραγματικό έλλειμμα βρίσκεται στην κουλτούρα, στην αντίληψη για τον ρόλο τους. Αυτός καθοριστικός σε όλες τις σύγχρονες δημοκρατίες, με μια διαφορά σε εκείνες όπου έχει εδραιωθεί παράδοση εφαρμογής νόμων και κανόνων, ότι είναι διακριτή, σαφής και αναντίρρητη κάθε είδους παράβαση είτε αφορά τη δημοσιογραφική δεοντολογία είτε υπερβολές και αποκλίσεις από την αξία του σεβασμού της ανθρώπινης προσωπικότητας στον τομέα της ψυχαγωγίας. Αυτά τα συνοπτικά πλην θεμελιώδη ζητήματα αποτελούν, ακόμη, για τη δική μας δημοκρατία κορυφαία διακυβεύματα όχι της λειτουργίας του τηλεοπτικού της πεδίου μόνον, αλλά του πυρήνα της ύπαρξής της.
Γιατί είναι κοινός τόπος σε όλες τις σύγχρονες δημοκρατίες ότι η λειτουργία των μίντια, ιδιωτικών και δημόσιων, αντανακλά την ποιότητα του δημοκρατικού πολιτισμού τους, τις κυρίαρχες αντιλήψεις με βάση τις οποίες προσδιορίζεται η άσκηση της πολιτικής. Ενα κοινότοπο παράδειγμα, η πελατειακή κουλτούρα, με βάση την οποία στελεχώθηκε και λειτούργησε η ΕΡΤ από καταβολής της, αντανακλούσε απολύτως τα κυρίαρχα ήθη της πολιτικής σκηνής, τα οποία υποτίθεται καταδίκασε ο θυμός της «πλατείας».
Κατόπιν αυτών και σε αναμονή του νέου νόμου για την αναμόρφωση/επανεκκίνηση μιας δημόσιας τηλεόρασης, η οποία εκ των συμφραζομένων από δημόσιες τοποθετήσεις και δηλώσεις του πρωθυπουργού, βουλευτών και στελεχών της κυβέρνησης θα έχει στόχο να «απαντήσει» στο τραύμα του «μαύρου» στην οθόνη της ΕΡΤ τον Ιούνιο του 2013, παραμένει ως ερώτημα, αν και με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί η υπέρβαση της παγιωμένης αντίληψης ότι η δημόσια τηλεόραση παραμένει πεδίο άσκησης πελατειακής γυμναστικής.
Προφανώς και το αψυχολόγητο και δημοκρατικά ασύμβατο «μαύρο», σε συνδυασμό με το κενό λειτουργίας, το οποίο ακολούθησε, υπήρξε τότε, άμεση -και ως εκ τούτου βίαιη- αντανάκλαση όχι μόνο της κυρίαρχης αντίληψης ότι τα δημόσια μέσα αποτελούν «φυσική προέκταση» του πεδίου της κυβερνητικής εξουσίας, αλλά και της παντελούς έλλειψης δημοκρατικών ανακλαστικών της, τα οποία θα διασφάλιζαν σχέδιο άμεσης επαναλειτουργίας.
Ενα τέτοιο σχέδιο ήταν ο μόνος τρόπος για να αποφευχθεί η συμβολοποίηση του τραύματος από το κλείσιμο του διακόπτη. Τραύματος, το οποίο σε μια δημοκρατία σε κρίση πολιτισμική, όπως η δική μας, πήρε διαστάσεις φαντασιακού εξαγνισμού της πάλαι ποτέ ΕΡΤ. Εκείνη η ίδια ΕΡΤ αναγορεύτηκε σε σύμβολο «ελευθερίας», ασυμβίβαστης αντικειμενικότητας στην ενημέρωση και κιβωτού διάσωσης του εγχώριου πολιτισμού. Τα δύο τελευταία ειδικώς, απέναντι στην ασύδοτη εμπορευματοποίηση πληροφορίας και ψυχαγωγίας από τα ιδιωτικά κανάλια, τα οποία με τη σειρά τους περιεβλήθησαν -κυρίως, αλλά όχι μόνον, από σημερινούς κυβερνώντες- με μια αχλύ αναξιοπιστίας ή έστω μη εμπιστοσύνης, της οποίας παραδόξως έχαιρε υποτίθεται η ΕΡΤ. Μήπως όμως αυτό δεν υποκρύπτει την ίδια πάντα αντίληψη ελέγχου; Μια αντίληψη που λέει ότι ο δικός μας έλεγχος των μέσων είναι καλύτερος από των άλλων, των πολιτικά αντιπάλων, επειδή εκείνοι επέβαλαν το «μαύρο»;
Κάπως έτσι όμως, η ιδεολογική φόρτιση της αντίστασης στο «μαύρο» και στις αιφνίδιες απολύσεις αξιοποιήθηκε στην πολιτική σκηνή, αποτελώντας αυταπόδεικτο προσόν δημοκρατικής μαχητικότητας και επομένως εκλογικής καταξίωσης. Οπως και συνέβη.
Είναι όμως άλλο η εκλογική επιβεβαίωση ενός συγκεκριμένου σχεδίου για τη δημοκρατική λειτουργία μιας σύγχρονης τηλεόρασης και τελείως διαφορετικό η επιβράβευση μιας στιγμής, η οποία εγείρει ηρωικούς, αντιστασιακούς συνειρμούς μεν, αλλά άσχετους με τη μακρά ιστορία των κομματικών εξαρτήσεων της ΕΡΤ.
Ηταν ωστόσο αναμενόμενη αυτή η βίαιη κίνηση του εκκρεμούς από τη μια υπερβολή της ΕΡΤ, η οποία απαξιωνόταν λόγω των πελατειακών προσλήψεων στην υπερβολή μιας ΕΡΤ-σύμβολο της δημοκρατίας. Αυτή την επικίνδυνη εντέλει βίαιη κίνηση από το ένα άκρο στο άλλο, καλείται και οφείλει να ισορροπήσει ένας νέος νόμος για τη δημόσια τηλεόραση. Ενας νόμος εφαρμόσιμος στο εγχώριο τηλεοπτικό πεδίο και σε απόλυτο συντονισμό με τους νόμους για την ιδιωτική τηλεόραση. Και τονίζουμε το «εφαρμόσιμος» καθώς οι νόμοι συχνά «σκοντάφτουν» στα πρόσωπα και τα αντικειμενικά τους προσόντα. Ξεκινώντας ήδη από τη σύνθεση του ΕΣΡ, η οποία πρέπει να προσαρμοστεί στα σύγχρονα δεδομένα. Οπως επίσης, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην εφαρμογή του νόμου για τη ΝΕΡΙΤ ήταν η εξεύρεση διοικητικών στελεχών καταρτισμένων και έμπειρων.
Ενα όμως από τα βασικά προβλήματα τα οποία οφείλει να αντιμετωπίσει ο νέος νόμος είναι και ο εργασιακός «εμφύλιος» των επαγγελματιών της δημόσιας τηλεόρασης, ο οποίος έχει τις ρίζες του, να μην το ξεχνάμε, στις εποχές της πελατειακής ΕΡΤ. Κορυφώθηκε με το «μαύρο». Οι εργαζόμενοι διαχωρίστηκαν σε «αντιστασιακούς» και σε «συμβιβασμένους». Το χειρότερο θα είναι να αναβιώσει εκείνο το κλίμα του «ρεβανσισμού» της παλιάς ΕΡΤ, απόρροια του κομματικών παρεμβάσεων, το οποίο αποτέλεσε σημαντικό φραγμό σε οποιοδήποτε σχέδιο εκσυγχρονισμού της.
Σελίδα 444 από 492
Με μεγάλη επιτυχία διεξήχθη η ημερίδα "Σύστημα Υψηλής Ευκρίνειας HD & ΕΡΤ" την οποία οργάνωσε ο σύλλογός μας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.Το πληροφοριακό υλικό που χρησιμοποιήθηκε στις παρουσιάσεις των ομιλητών μπορείται να το δείτε εδώ